Nilai Eco-Theology Serat Kalatidha Karya Raden Ngabehi Ranggawarsita
DOI:
https://doi.org/10.32332/tapis.v7i1.6265Keywords:
Eco-Theology, Ranggawarsita, Serat KalatidhaAbstract
This paper examines the eco-theologycal value of Serat Kalatidha by Raden Ngabehi Ranggawarsita. The ancient Javanese manuscript Serat Kalatidha is studied with a philosophical approach. The purpose of this study is to reveal the eco-theologycal value contained in Serat Kalatidha. This study adopted a library qualitative research methodology. The primary data source used was Serat Kalatidha by Ranggawarsita and secondary data sources were journal manuscripts, research results related to this paper. The data that has been collected is processed using philology, then the next step is data analysis with descriptive analytic. Fiber Kalatidha, reminds that humans will always be responsible for their environment so that they are in harmony with the purposes of the caliph on earth and God's creatures.
References
Tinggi, D. T. J. P. (2010). Kementrian Pendidlkan Nasional. Kerangka Acuan Pendidikan Karakter Tahun Anggaran, 2010
Assegaf, Abd. Rahman. Pendidikan Tanpa Kekerasan: Tipologi, Kasus dan Konsep. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 2004.
Assegaf, Abd. Rahman. Politik Pendidikan Nasional: Pergeseran Kebijakan Pendidikan Agama Islam dari Praproklamasi ke Reformasi. Yogyakarta: Kurnia Kalam, 2005.
Azwar, Saifuddin. Metode Pernelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
Carson, Rachel. Silent Spring. United States: Houghton Mifflin Company, 1962.
Dahlan, Achmad, dan Asrul Asrul. “Eco-Theology of Water from the Perspective of Hadith: Thematic Study of Al-Mā’ Term.” Jurnal Ushuluddin 30, no. 1 (16 Agustus 2022): 63–75. https://doi.org/10.24014/jush.v30i1.17100.
Darmiyati Zuchdi (Ed.). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press, 2011.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. 6 ed. Jakarta: LP3S, 1994.
Doni Koesoema A. Penddikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo, 2007.
Eriyanto. Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKiS Yogyakarta, 2009.
Hanum, Faiza Nafisa. “Nilai Keshalehan Sosial dalam Serat Kalatidha dan Relevansinya dengan Pendidikan Agama Islam.” Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2015.
H.A.R Tilaar. Manajemen Pendidikan Nasional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008.
Harahap, Nursapia. “Penelitian Kepustakaan.” Jurnal Iqra 8, no. 1 (2014): 68–74.
Hardin, Garrett. “The Tragedy of the Commons.” Science 162, no. 3859 (1968): 1243–48.
Jalaluddin. Psikologi Agama: Memahami Perilaku Keagamaan dengan Mengaplikasikan Prinsip-Prinsip Psikologi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.
Kasiram, Moh. Metodologi Penelitiab Kualitatif-Kuantitatif. Malang: UIN MALIKI PRESS, 2010.
Kodir, Koko Abdul. Metodologi Studi Islam. Bandung: CV Pustaka Setia, 2014.
Lynn White Jr. “The Historical Roots of Our Ecological Crisis.” Science 155, no. 3767 (1967).
Mashar, Riana. Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya. Jakarta: Kencana, 2011.
Maulida, Nur Chofifah, dan Syatria Adymas Pranajaya. “Pengentasan Degradasi Minat Belajar Pada Siswa Remaja.” Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran 5, no. 1 (2 Maret 2018): 7–16. https://doi.org/10.21093/twt.v5i1.2421.
Mulkhan, Abdul Munir. Mencari Tuhan dan Tujuh Jalan Kebebasan: Sebuah Esai Pemikiran Imam Al-Ghazali. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.
Mulyani, Hesti. Komprehensi Tulis. Yogyakarta: Astungkara Media, 2013.
Mulyanto, R. I, Sartini, A. Sarju Siswomartana, Radjiman, dan Riyanto. Biografi Pujangga Ranggawarsita. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Lebudayaan, 1990.
Nata, Abuddin. Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Bogor: Prenada Media, 2003.
Permana, Chinda Pandu, dan Endang Nurhayati. “Ragam Bahasa Serat Kalatidha Serta Relevansinya Dalam Pembelajaran Bahasa Jawa Siswa SMP Negeri 7 Yogyakarta.” Jurnal LingTera 1, no. 1 (Mei 2014).
Purwadi, Mahmudi, dan Nuning Zaidah. Tata Bahasa Jawa. Yogyakarta: Pura Pustaka, 2012.
Quddus, Abdul. “Ecotheology Islam: Teologi Konstruktif Atasi Krisis Lingkungan.” Ulumuna 16, no. 2 (2012): 311–46. https://doi.org/10.20414/ujis.v16i2.181.
R., Wiwin Widyawati. Serat Kalatidha: Tafsir Sosiologis dan Filosofis Pujangga Jawa Terhadap Kondisi Sosial. Yogyakarta: Pura Pustaka, 2009.
Raharjo, Rahmat. Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Pengembangan Kurikulumn dan Pembelajaran. Yogyakarta: Magnum Pustaka, 2010.
Rakhmat, Aulia. “Islamic Ecotheology: Understanding The Concept Of Khalifah And The Ethical Responsibility Of The Environment.” Academic Journal of Islamic Principles and Philosophy 3, no. 1 (30 Juni 2022): 1–24. https://doi.org/10.22515/ajipp.v3i1.5104.
Salwanida, Felisha. Merencanakan Kecerdasan dan Karakter Anak Sejak dalam Kandungan. Jogjakarta: KATAHATI, 2010.
Silahuddin, Silahuddin. “Pendidikan Dan Akhlak (Tinjauan Pemikiran Iman Al-Ghazali).” JURNAL TARBIYAH 23, no. 1 (28 November 2016). http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/article/view/120.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. 11 ed. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016.
Sulistyorini, Dwi. Filologi: Teori dan Penerapannya. Malang: Madani, 2015.
Suriasumantri, Jujun S. Ilmu dalam Perspektif: Sebuah Kumpulan Karangan tentang Hakekat Ilmu. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2009.
Sutrisno. Revolusi Pendidikan di Indonesia: Membedah Metode dan Teknik Pendidikan Berbasis Kompetensi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2005.
Tim Balai Bahasa Yogyakarta. “Kamus Bahasa Jawa.” Dalam Kamus Basa Jawa (Bausastra Jawa). Sleman: Kanisius, 2016.
Tim Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
Umiarso, dan Syamsul Rijal. “Kristalisasi Nilai Materialisme Dalam Pembentukan Perilaku Konsumeristik Di Kalangan Masyarakat Perkotaan Banda Aceh.” Kontekstualita 34, no. 01 (2019): 60–80.
Wahyudi, Dedi, dan Siti Aisah. “Aktualisasi Pendidikan Islam Dalam Pengelolaan Lingkungan Hidup: Studi Relasi Antara Pendidikan Islam Dan Budaya Mistis Dalam Pelestarian Lingkungan.” Tarbawiyah : Jurnal Ilmiah Pendidikan 2, no. 01 (9 Agustus 2018): 124–53. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v15i01.1200.
Wibowo, Agus. Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.
Widyastuti, Sri Harti. “Pengarang, Karya, dan Teks.” Diksi 1, no. 2 (1993).
Zuriah, Nurul. Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan: Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006.