Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Origami

Authors

  • Uswatun Hasanah Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Dian Eka Priyantoro Institut Agama Islam Negeri Metro

Keywords:

creativity, early childhood, origami

Abstract

Everyone has different abilities. Reflecting from the diversity of different abilities, it should be necessary to do various ways in developing those abilities. One of the individual's abilities is creativity. Creativity is an important ability to develop, even in various elements of education. In this case, educators play an important role to develop that ability. Creativity is very important to develop, because creativity has a big influence and adequate to contribute in one's life, for example in academic achievement. The art of paper folding or origami, is an excellent activity to stimulate creativity as well as build a structured mind power in children. Because the subject of this activity is an early childhood, then this activity is designed with a simple method. Children who follow this activity are only told to look, then practice together and they may even form another pattern they want.

References

Aisyah, Siti. Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Indeks, 2007.
Anisah, Nur. Mahir Membuat Origami Bentuk Binatang. Jakarta: DeMediah, 2009.
Anisah, Nur. Mahir Membuat Origami Bentuk Binatang: Mengasah Kreativitas Dan Motorik Halus Anak. Jakarta: Demedia, 2009.
Bae, and JuHan. “The Effects Of Origami On The Improvement Of Hand Dexterity.” Journal Of International Academy Of Physical Therapy Research [Online] Vol. 4, no. 2 (2013).
Chatib, Munif. Orangtuanya Manusia: Melejitkan Potensi Dan Kecerdasan Dengan Menghargai Fitrah Setiap Anak. Bandung: Kaifa, 2012.
Dariyo, Agoes. Psikologi Perkembangan Dewasa Muda. Jakarta: Grasindo, 2004.
Faizatin, Nur. “Peningkatan Motorik Halus Melalui Kegiatan Origami Pada Anak Kelompok A Tk Dwp Kedungrukem Benjeng Gresik Tahun Pelajaran 2015/2016.” PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini Volume 4, no. 2 (Agustus 2018): 73.
Hasanah, Uswatun. “Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan.” Jurnal Pendidikan Anak Volume 5, no. 1 (2016): 718.
Hidaya, Komarudin. “Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak.” Buletin PAUD, 2003.
Hirai, Maya. Origami Untuk Anak PAUD, TK, & SD. Jakarta: Kawan Pustaka, 2014.
Karmachela, Hira. Seni Origami. Jakarta: Azka Press, 2008.
Kurwardani, Herini. “Kegiatan Melipat Kertas Dapat Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Pada Anak Usia 4-5 Tahun.” Jurnal Seling: Jurnal Program Studi PGRA Volume 4, no. 1 (January 2018): 24.
Kustiawan, Usep. Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Gunung Samudera, 2016.
Rachmawati, Yeni, and Euis Kurniati. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kencana, 2011.
Respitawulan, dkk. “Konstruksi Origami Sebagai Strategi Pembelajaran Matematika Untuk Anak Usia Dini.” Prosiding SNaPP 2017 Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, n.d., 121.
Salsabilla, Cindy. Seni Melipat Kertas Origami Untuk: Taman Kanak-Kanak. Surabaya: Serba Jaya, 2013.
Standar Pendidikan Anak Usia Dini, Pub. L. No. 58, Permendiknas (2009).
Sujiono, Yuliani Nurani. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Indeks, 2009.
Suryana, Dadan. Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi Dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana, 2016.
Susanto, Ahmad. Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep Dan Teori. Jakarta: Bumi Aksara, 2017.
Susanto, Ahmad. Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana, 2014.
Wahyudin. A to Z Anak Kreatif. Jakarta: Gema Insani Pers, 2007.
Wahyudin. Menuju Kreativitas. Jakarta: Gema Insani Press, 2003.
Wiyani, Novan Ardy. Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta: PT.Gava Media, 2016.
Wiyani, Novan Ardy, and Barnawi. FORMAT PAUD: Konsep, Karakteristik, & Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2016

Downloads

Published

2019-06-25