Feminim -Transformational: Types of Women's Leadership in Adiwiyata School Development at SDN Bhayangkara Yogyakarta

  • Zakiatus Syarifah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Zainal Arifin Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Fitria Wulandari Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

Abstract

Abstract


Leadership can be carried out by male or female figures based on the suitability of their competencies with the needs of the organization. The benchmark for leadership success is if in the process it directs and moves all members to achieve organizational goals. Through this research, we will discuss the types of women principals' leadership in the development of adiwiyata schools. This research is a qualitative research conducted at SDN Bhayangkara Yogayakarta. The findings of this study are: 1) The leadership type of female principals at SD N Bhayangkara Yogyakarta is feminine-transformational, 2) As an effort to develop adiwiyata schools at SDN Bhayangkara Yogyakarta by the principal, namely the application of four indicators, then exemplary, and involving the active participation of parents in developing adiwiyata schools, 3) The supporting factors are sourced from the leadership, namely the principal competence , school management team, and other human resources such as the community, parents and government, as well as the availability of resources such as adequate land . However, there are inhibiting factors originating from the lack of personal initiative from school residents and also the high level of idealism in the administration of adiwiyata


Keywords: feminine-transformational , leadership, women, adiwiyata school


 


Abstrak


Kepemimpinan dapat dilakukan oleh tokoh laki-laki atau perempuan berdasarkan kesesuaian kompetensinya dengan kebutuhan organisasi. Tolok ukur keberhasilan kepemimpinan adalah jika dalam prosesnya mengarahkan dan menggerakkan seluruh anggota untuk mencapai tujuan organisasi. Melalui penelitian ini akan dibahas tipe-tipe kepemimpinan kepala sekolah perempuan dalam pengembangan sekolah adiwiyata. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang dilakukan di SDN Bhayangkara Yogayakarta. Temuan penelitian ini adalah: 1) Tipe kepemimpinan kepala sekolah perempuan di SD N Bhayangkara Yogyakarta adalah feminin-transformasional, 2) Sebagai upaya pengembangan sekolah adiwiyata di SDN Bhayangkara Yogyakarta oleh kepala sekolah yaitu penerapan empat indikator, maka keteladanan, dan melibatkan peran aktif orang tua dalam mengembangkan sekolah adiwiyata, 3) Faktor pendukung bersumber dari kepemimpinan yaitu kompetensi kepala sekolah, tim pengelola sekolah, dan sumber daya manusia lainnya seperti masyarakat, orang tua dan pemerintah, serta ketersediaan sumber daya seperti lahan yang memadai. Namun terdapat faktor penghambat yang berasal dari kurangnya inisiatif pribadi dari warga sekolah dan juga tingginya idealisme dalam penyelenggaraan adiwiyata.


Kata kunci: Transformasi feminin, kepemimpinan, perempuan, sekolah adiwiyata

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfanda, Ricky, and Pratiwi Dwi Suhartanti. “Transformational Leadership and Performance of University Leaders in Aceh: Gender Perspective.” The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention 5, no. 1 (2018): 4363–69. https://doi.org/10.18535/ijsshi/v5i1.18.
Alhadar, Fadhliah M., and Adnan Rajak. “Karakteristik Gaya Kepemimpinan Perempuan Dalam Organisasai Islam (Stufi Pada Universitas Muhammadiyah Maluku Utara Dan Institut Agama Islam Negeri IAIN Ternate).” Jurnal Manajemen Sinergi (JMS) 7, no. 1 (2017): 1–15.
Amalia, Diah, and Muhammad Ramadhan. “Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kepemimpinan Transformasional Dilihat Dari Perspektif Gender.” Journal of Applied Managerial Accounting 3, no. 1 (2019): 126–39. https://doi.org/10.30871/jama.v3i1.1177.
Arifin, Zainal. Tafsir Ayat-Ayat Manajemen Hikmah Idariyah Dalam Al-Qur’an. Yogyakarta: PT Remaja Rosdakarya, 2019.
Asmaya, Enung. “Peran Perempuan Dalam Dakwah Keluarga.” Yinyang Jurnal Studi Islam, Gender Dan Anak 15, no. 2 (2020): 279–96.
Elius, Mohammad. “Islamic View of Women Leadership as Head of the State: A Critical Analysis.” Arts Faculty Journal, 2012, 195–205. https://doi.org/10.3329/afj.v4i0.12941.
Elytasari, Suvidian. “Model Kepemimpinan Perempuan Dalam Mengembangkan Budaya Organisasi Di SMP Negeri 1 Kalasan.” Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2014.
Fitriana, Ayu, and Cenni. “Perempuan Dan Kepemimpinan.” Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, no. 1 (2021): 247–56.
Ghozali, Mahbub. “Ambiguitas Tafsir Feminis Di Indonesia: Antara Wacana Teks Dan Wacana Feminis Atas Ayat Penciptaan Manusia.” Yinyang Jurnal Studi Islam, Gender Dan Anak 15, no. 1 (2020): 75–94. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i2.2019.pp.
Gunawan, Nathania. “Implikasi Gender Dalam Kepemimpinan Terhadap Sistem Pengendalian Manajemen Agar Mengatasi Masalah Motivasi Di CV. M Surabaya.” Calyptra: Jurnal Imiah Mahasiswa Universitas Surabaya 8, no. 1 (2019): 217–29.
Jannah, Rif’atul. “Konsep Penciptaan Perempuan Dalam QS. An-Nisa : 1 Studi Komparasi Terhadap Tafsir Al-Jami’ Al-Bayan Fi Tafsir Al-Qur’an Dan Tafsir Al-Manar.” Purwokerto: IAIN Purwokerto, 2019.
Keohane, Nannerl O. “Women, Power & Leadership.” Daedalus, the Journal of the American Academy of Arts & Sciences, no. May (2021): 236–50.
Kodir, Faqihuddin Abdul. Qira’ah Mubadalah. Yogyakarta: IRCiSoD, 2019.
Machali, Imam. Becoming Leader. FITK UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta, 2020.
Maula, Bani Syarif. “Keniscayaan Pembacaan Ulang Tafsir Agama Untuk Menegaskan Kesetaraan Gender Dalam Kehidupan Keluarga Dan Masyarakat Islam.” Yin Yang 9, no. 1 (2014): 121–32.
Muflikhah, Isnani. “Efektifitas Program Sekolah Adiwiyata Dalam Upaya Meningkatkan Perilaku Hidup Sehat Siswa Di SMA Negeri 5 Purworejo Jawa Tengah.” Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2018.
Muhammad, Husein. Fiqh Perempuan Refleksi Kiai Atas Tafsir Wacana Agama Dan Gender. Yogyakarta: IRCiSoD, 2019.
Muljani, Benedicta Djarwati, Taher Alhabsji, and Djamhur Hamid. “Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kualitas Kehidupan Kerja Terhadap Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Karyawan.” Jurnal Profit 6, no. 2 (2013): 135–48.
Mutalib, Mahazan Abdul, Siti Aishah Hussin, Nurhafizah Mohd Sukor, Khairunneezam Mohd Noor, Wan Mohd Fazrul Azdi Wan Razali, and Rozita Abdullah. “Islamic Leadership Behaviour Practices among Muslim Women Managers.” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 7, no. 13 (2017): 35–51. https://doi.org/10.6007/ijarbss/v7-i13/3183.
Nafsi, Syarifatun. “Pemikiran Gender Quraish Shihab Salam Tafsir Al-Misbah.” Manthiq 1, no. 1 (2016): 19–34.
Nizomi, Khairin. “Gaya Kepemimpinan Perempuan Dalam Budaya Organisasi (Studi Kasus Kepala Perpustakaan SMP Muhammadiyah 1 Depok Yogyakarta).” JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi) 4, no. 2 (2019): 128–49.
Novera, Halida, Yulianto, and Simon Sumanjoyo Hutagalung. “Gaya Kepemimpinan Perempuan Dalam Peningkatan Kinerja Pegawai (Stufi Kasus Pemimpin Daerah Kabupaten Tanggamus).” Jurnal Administrativa 2, no. 3 (2020): 293–309.
Pramitha, Devi. “Women in Educational Leadership.” Egalita : Jurnal Kesetaraan Dan Keadilan Gender 15, no. 2 (2020): 15–26. https://doi.org/10.1177/089202060201600407.
Purnomo, Tri Tjahyo, and Susanti Purnawati. “Analisis Perbedaan Persepsi Bawahan Terhadap Gaya Kepemimpinan Transformasional-Transaksional Antara Pemimpin Laki-Laki Dengan Pemimpin Perempuan Pada PT. Multiplastjaya Tatamandiri Sidoarjo,” 2007, 104–62.
Putry, Raihan. “Kepemimpinan Perempuan Dalam Perspektif Islam.” Jurnal Mudarrisuna 4, no. 2 (2015): 626–55. https://doi.org/10.18860/jmpi.v2i2.5483.
Rakhmawati, Atika. “Kinerja Kepemimpinan Kepala Madrasah Perempuan Di MI Ma’arif NU 1 Sokaraja Tengah 2013/2014.” Yin Yang 9, no. 1 (2014): 100–110.
Riadi, Muchlis. “Teori, Indikator Dan Jenis Gaya Kepemimpinan.” KajianPustaka.Com, 2019.
Rosintan, Melya, and Roy Setiawan. “Analisis Gaya Kepemimpinan Perempuan Di PT. Ruci Gas SurabayaGaya, Analisis Perempuan, Kepemimpinan Pt, D I Gas, Ruci Rosintan, Melyn Bisnis, Program Manajemen Manajemen, Program Studi Petra, Universitas Kristen Siwalankerto, Jl.” Jurnal AGORA 2, no. 2 (2014).
Salaudeen, Abdulkadir, and Saidu Ahmad Dukawa. “A Critique of Abu Bakrah’s Hadits on Women Political Leadership.” Journal of Islamic Social Sciences and Humanities 24, no. 1 (2021): 1–19.
Setiawan, Eko. “Studi Pemikiran Fatima Mernissi Tentang Kesetaraan Gender Dan Diskriminasi Terhadap Perempuan Dalam Panggung Politik.” Yinyang Jurnal Studi Islam, Gender Dan Anak 14, no. 2 (2019): 221–44. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i2.2019.pp.
Situmorang, Nina Zulida. “Gaya Kepemimpinan Perempuan.” Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Sipil) 1 (2011): 129–35.
Sugiyanto, Eviatiwi Kusumaningtyas. “Women Leadership Paradigm: Pro and Contra on Women As Leaders in Various Views.” Economics and Business Solutions Journal 4, no. 1 (2020): 36–48. https://doi.org/10.26623/ebsj.v4i1.2241.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2013.
Ulmunir, Misbah. Suplement Mata Kuliah Pengantar Ilmu Manajemen. Edited by FITK UIN SUKA. Yogyakarta, 2017.
Yulianyi, Reny, Dedi Dwi Putra, and Pulus Diki Takanjanji. “Women Leadership: Telaah Kapasitas Perempuan Sebagai Pemimpin.” Madani: Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan 10, no. 2 (2018): 14–29.
Published
2021-11-03
How to Cite
SYARIFAH, Zakiatus; ARIFIN, Zainal; WULANDARI, Fitria. Feminim -Transformational: Types of Women's Leadership in Adiwiyata School Development at SDN Bhayangkara Yogyakarta. Elementary : Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 189-200, nov. 2021. ISSN 2579-9282. Available at: <https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/elementary/article/view/3564>. Date accessed: 27 nov. 2022. doi: https://doi.org/10.32332/ejipd.v7i2.3564.