PERAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN ISLAM PADA ERA GLOBAL
Keywords:
Teknologi, pendidikan, perspektif, globalisasi, Islam, Technology, education, islamic perspective, globalizationAbstract
Tulisan ini membahas tentang kemajuan bidang teknologi yang menjadi faktor penting bagi kemajuan dan peradaban. Tujuan artikel ini adalah untuk mendeskripsikan peran teknologi pendidikan Islam pada era global. Sasarannya adalah mengembangkan manusia yang berkepribadian Islam, menguasai tsaqofah Islam, dan menguasai ilmu kehidupan (sains teknologi dan seni) yang memadai, dan selalu menyelesaikan masalah kehidupan sesuai dengan syariat Islam. Kesimpulan artikel ini menunjukkan bahwa teknologi pendidikan akan semakin berperan dalam dunia pendidikan. Pendidikan pada masa mendatang akan lebih ditentukan oleh jaringan komunikasi yang memungkinkan berinteraksi dan berkolaborasi. Teknologi dapat meningkatkan kualitas belajar apabila digunakan secara bijak untuk pendidikan dan latihan, dan mempunyai arti yang sangat penting dalam kesejahteraan ekonomi. Teknologi pendidikan hanya dapat diakui sebagai suatu disiplin keilmuan apabila memberikan kemungkinan untuk dilakukannya berbagai macam penelitian yang diselenggarakan dengan pendekatan yang bervariasi sesuai dengan perkembangan paradigma penelitian. This research discusses about the progression of technology which becomes an important factor for development and civilization. The purpose of this article is to describe the role of islamic technology in globalization. The goal is developing human resource who have high islamic value, mastering tsaqofah Islam, dominating islamic life skills ( science and art) and doing life’s problems accordance with islamic laws. The conclusion of this research shows that educational technology will play a vital role more in educational field. Educational in future will be considered by network of communication that enables for interacting and collaborating. Technology can upgrade learning quality, If those are used to be education and training wisely. Also, it has a role for prosperity. Technology of education can only be admited as a emperical study, If it gives possibility to be done through some researchs which held by variance of approachs accordance with paradigm research growth.Downloads
Download data is not yet available.
References
Darmawan, Deni., Teknologi Pembelajaran, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2011. Dawud, Abu., No.3641, At-Tirmidziy No.2683, Jaami’ul Ushuul 8/6
Http//estehgulabatu.wordpress.com/2011/11/13/perkembangan-konsep-dan- penerapan-teknologi-pendidikan (Diunduh tanggal 17 Desember 2014)
Januszewski, Alan. & Molenda, Michael., Educational Technology: A Definition with Commentary, Laurence Erlbaum Associates, 2008.
Koesoema, A. Doni., Pendidikan Karakter, Strategi Mendidik Anak di Zaman Global, Jakarta: Gramedia, 2010.
Miarso, Yusufhadi., Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2007.
Prawiradilaga, dkk., Mozaik Teknologi Pendidikan, Jakarta: Prenada Media Group, 2008 Rusman, Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Depok; PT Raja Grafindo Persada, 2012.
Uno, Hamzah B., dan Lamatenggo, Nina., Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran, Jakarta: Remaja Rodakarya, 2011.
Http//estehgulabatu.wordpress.com/2011/11/13/perkembangan-konsep-dan- penerapan-teknologi-pendidikan (Diunduh tanggal 17 Desember 2014)
Januszewski, Alan. & Molenda, Michael., Educational Technology: A Definition with Commentary, Laurence Erlbaum Associates, 2008.
Koesoema, A. Doni., Pendidikan Karakter, Strategi Mendidik Anak di Zaman Global, Jakarta: Gramedia, 2010.
Miarso, Yusufhadi., Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2007.
Prawiradilaga, dkk., Mozaik Teknologi Pendidikan, Jakarta: Prenada Media Group, 2008 Rusman, Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Depok; PT Raja Grafindo Persada, 2012.
Uno, Hamzah B., dan Lamatenggo, Nina., Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran, Jakarta: Remaja Rodakarya, 2011.
Downloads
Published
2015-04-14
Issue
Section
Articles
License
All articles in the Akademika can be disseminated on condition that they still include the identity of the article and the source (Akademika). The publisher is not responsible for the contents of the article. The content of the article is the sole responsibility of the author.
Authors who publish this subject agree to the following terms:
First, the Authors retain copyright and grant the journal right from first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Secondly, the authors can enter into a separate or an acknowledgment of its initial (e.g., post-institutional repository or publish it in a book) publication in this journal.
Third, the authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before publishing work is cited.