Ta’liîm al-Lughah al-‘Arabiyyah bi Istikhdâm Minashah WhatsApp fî Manzhûr Ridhâ Thalabah

  • Nur Qomari UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia

Abstract

This study aims to describe the satisfaction of PKPBA students with the use of the WhatsApp platform in learning Arabic. The Learning Arabic PKPBA consist of Istima’ Learning, Kalam Learning, Qiroah Learning, Kitabah Learning Mufradat Learning and Tarakib Learning. This research uses descriptive statistical analysis method in processing the data. The population of this research is PKPBA students who are at the Faculty of Humanities UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, amounting to 400. Researchers took 61 students as samples of this study. The results of this study indicate that the satisfaction of PKPBA students towards learning Arabic using WhatsApp is very high. Maharah Istima's learning got a satisfaction score of 52.8%', Kalam got a satisfaction score of 60.8%, Qiroah got a satisfaction score of 57.1%, Kitabah got a satisfaction score of 56.1%, Mufradat got a satisfaction score of 31.2% and Tarakib got satisfaction value 53.3%.

References

المراجع الأجنبية
Fadilah, Kiki Nur, ‘Pemanfaatan Video Call Aplikasi WhatsApp Untuk Kemampuan Komunikasi Anak Autis’, Jurnal Pendidikan Khusus, 2021, 1–14
Hamid, Abdul, العربية للحياة (Malang: UIN Maliki Press, 2020)
Hanna Dewi Marina Hutabarat, ‘ANALISIS TINGKAT KEPUASAN MAHASISWA UNIVERSITAS NEGERI MEDAN TERHADAP PROSES PEMBELAJARAN DARING DITINJAU DARI MODEL REGRESINYA’
Mufidah, Nuril, Irtahat Isyaty, Nur Kholis, and Saidna Zulfiqar Bin Tahir, ‘Ict for Arabic Learning: A Blended Learning in Istima’ Ii’, لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 8.2 (2019), 174
Mustofa, Muhammad Arif, ‘Analisis Penggunaan WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Industri 4.0’, Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4.2 (2020), 333
Norhidayah, Tri Priyatmi, ‘Pembelajaran Maharah Kitabah Berbasis Online’, Prosiding Koneferensi Bahasa Arab (KONASBARA), 2021, 445–53
Prasetya, Nanda, ‘Pembelajaran Bahasa Arab Pada Murid Melalui Aplikasi Whatsapp’, Multaqa Nasional Bahasa Arab, 3 (2020), 44–70
Prasetya, Tri Adi, and Chrisna Tri Harjanto, ‘Pengaruh Mutu Pembelajaran Online Dan Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Hasil Belajar Saat Pandemi Covid19’, Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17.2 (2020), 188–97
Pratama, Ryan Angga, ‘KULIAH MELALUI WHATSAPP ( KULWAPP). Jurnal Pendidikan Universitas Balikpapan’, 2.1 (2019), 17–27
Riadil, Ikrar Genidal, Miranti Nuraeni, Yohanes Meindra Prakoso, and Rolisda Yosintha, ‘Persepsi Guru Paud Terhadap Sistem Pembelajaran Daring Melalui Whatsapp Di Masa Pandemi Covid-19’, PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9.2 (2020), 89–110
Ritonga, Apri Wardana, Mahyudin Ritonga, Talqis Nurdianto, Martin Kustati, Rehani, Ahmad Lahmi, and others, ‘E-Learning Process of Maharah Qira’ah in Higher Education during the COVID-19 Pandemic’, International Journal of Higher Education, 9.6 (2020), 227–35
Ritonga, Mahyudin, Suci Ramadhanti Febriani, Martin Kustati, Ehsan Khaef, Apri Wardana Ritonga, and Renti Yasmar, ‘Duolingo: An Arabic Speaking Skills’ Learning Platform for Andragogy Education’, Education Research International, 2022 (2022)
Riyadi, H M, ‘استخدام تكنولوجيا التعليم أثناء انتشار الوباء لمهارات اللغة العربية’, Al Maqayis, 8 (2021), 64–83
Robbani, A Syahid, Zulfa Amalia Wahidah, and Ahmad Muzayyan Haqqy, ‘Challenges In Using WhatsApp as An Online Arabic Learning Center’, Dinamika Ilmu, 21.2 (2021), 437–49
Rufaidah, Mujahidah Fharieza, Hanady Martha Laura, and Faisal Hendra, ‘Penggunaan Channel Telegram Dan Group Whatsapp Dalam Pembelajaran Tata Bahasa Arab’, in Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VI, Malang, 4 Oktober 2020(ISSN:2957-5242), 2020, pp. 390–404
Sa`diyah, Halimatus, ‘Upaya Menumbuhkan Self-Confidence Berbicara Bahasa Arab Mahasiswa Melalui Grup Whatsapp’, Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2.2 (2019), 149
Sa`diyah, Halimatus, and Ivan Alfian, ‘Whatsapp Small Groups Sebagai Media Pembelajaran Maharah Al-Kalam Di Masa DARING’, Arabia, 13.1 (2021), 1
Sadat, Anwar, Sri Wahyuningsih, and Nurul Teti Cahyani, ‘Strategi Guru Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata (Mufradat) Bahasa Arab Melalui Media WhatsApp Pada Siswa Kelas XI-B Madrasah Aliyah Darul Hikmah Kota Bima’, Al-Af’idah, 4.2 (2020), 30–43
Sya’bani, Elvia Desy, and Musa’adatul Fithriyah, ‘Pengembangan Media Arabic Docard Pada Pembelajaran Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas III Di Madrasah Ibtidaiyah’, At-Thullab, 5.Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (2021), 131–40
Syaifullah, Refika Andriani, and M. Fadhly Farhy Abbas, ‘Penggunaan Media BIP Video Call Untuk Meningkatkan Kemampuan Speaking Mahasiswa’, Lectura: Jurnal Pendidikan, 13.1 (2022), 86–98
Ubaid, Abdullah, and Taaib Maghfur, ‘Pengembangan Tadribat Pembelajaran Istima’ Buku Al ’Arabiyah Lil Hayah Berbasis Online’, Lughowiyat, 2 (2021), 57–75
Ulinuha, Ghufron, and Ivo Novitaningtyas, ‘Analisis Kepuasan Mahasiswa Terhadap Sistem Pembelajaran Daring Berdasarkan End User Computing Satisfaction’, Jurnal Kalacakra, 01 (2021), 1–7
Yonan, ‘Optimalisasi Penggunaan Media Video Call OME TV’, Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V Tahun 2021, 2021, 389–98

المراجع العربية
خضير, الحميداوي،ياسر, ‘أثر توظيف منصات التعلم الافتراضي في تدريس مقررات جامعة دهوك من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في ظل أزمة جائحة فيروس كورونا (كوفيد-19)’, المجلة الدولية للمناهج والتربية التكنولوجية, 3 (2021), 130–96
سيد, علي، أحمد صالح, ‘برنامج قائم على التعلم المدمج لتنمية مهارات الكتابة الوصفية في اللغة العربية لتلاميذ المدرسة الإعدادية’, المجلة الدولية للمناهج والتربية التكنولوجية IJCTE, 3 (2021), 276–301
محمد, المنفي، مريم, ‘أهمية توظيف التعليم الإلكتروني في تعليم العربية للناطقين بغيرها’, مجلة عالم العربية للناطقين بغيرها, 1 (2020), 1–51
محمد, دبوس،, ‘استخدام نظرية الاستجابة للفقرة في بناء فقرات اختبار محكي المرجع في الرياضيات بفقرات ثنائية التدرج ومتعددة التدريج وفق النموذج اللوجستي ثتائي المعلم’, مجلة جامعة النجاح للأبحاث(العلوم الإنسانية), 30 (2016), 1453–80
Published
2022-06-09
How to Cite
QOMARI, Nur. Ta’liîm al-Lughah al-‘Arabiyyah bi Istikhdâm Minashah WhatsApp fî Manzhûr Ridhâ Thalabah. International Journal of Arabic Language Teaching, [S.l.], v. 4, n. 01, p. 105-121, june 2022. ISSN 2686-214X. Available at: <https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/IJALT/article/view/4838>. Date accessed: 15 aug. 2022. doi: https://doi.org/10.32332/ijalt.v4i01.4838.