The Validation of the development of MIKiR-based Learners' Worksheets on the Theme "Always Saving Energy" among the Fourth Graders of Elementary School

Authors

  • Andi Suhandi Universitas Jambi
  • Issaura Sherly Pamela Universitas Jambi
  • M. Agus Mubarok Universitas Jambi
  • Khairul Amri Universitas Jambi
  • Amalia Oktavia Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.32332/ejipd.v7i1.1625

Keywords:

Learning Validation, Development, Student Worksheets, MIKiR

Abstract

This study aims to develop a valid student worksheet based on MIKiR on the theme of always saving energy in grade IV elementary school. The research uses the method of research and development model of the development of Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate (ADDIE) which will produce student worksheets. This research is the 3rd stage of the development model used, namely: the stages of development. The data in this study are ways to develop valid student worksheets. Data were collected through a validation questionnaire and analyzed with descriptive quantitative. The results obtained show that the students 'worksheets that are developed are in the valid category with a score of 60. The conclusion of this research and development is that through the development procedure of the ADDIE development model, the researcher is able to produce students' worksheets based on thinking on the theme of always saving energy class IV valid primary school.

References

Andi Prastowo. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. jogjakarta: diva pres, 2013.
———. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. jakarta: kharisma putra utama, 2014.
Asdar, Baso Intang Sappaile, dan Rosidah. “Penerapan integrasi pendekatan saintifik dalam Model TSTS pembelajaran matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 8 Makassar.” Proceedings of National Seminar UNM 3 (2019): 226.
Batmalo, Justus Benyamin. “Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kelas V Sekolah Dasar Negeri Nirmala Bantul.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 5, no. 6 (2016): 8.
Dewi, Suci Kusuma. “Penerapan Flip Chart Dalam PEmbelajaran Aktif Student Created Case Studies Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas Xi Ipa 4 SMA Negeri 4 Surakarta Tahun Ajaran 2009/2010,” 2010, 68. https://core.ac.uk/download/pdf/12349139.pdf.
Diputra, Komang Sujendra. “Pengembangan Multimedia Pembelajaran Tematik Integratif Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar.” JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia) 5, no. 2 (2016): 125. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8475.
Fajri, Aziza, Abdul Rahman, dan Ariefa Primair Yani. “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Materi Vertebrata Kelas X Berdasarkan Inventarisasi Ikan Laut.” Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi 2, no. 2 (2019): 52–57. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.2.52-57.
Fanny, Arif Mahya, dan Siti Partini Suardiman. “Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Sekolah Dasar Kelas V.” Jurnal Prima Edukasia 1, no. 1 (2013): 1. https://doi.org/10.21831/jpe.v1i1.2311.
Fauziyah, Layin, dan Jailani Jailani. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Yang Menunjang Pendidikan Karakter Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar.” Jurnal Prima Edukasia 2, no. 2 (2014): 149. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2715.
Herry Hernawan, Asep, Permasih, dan Laksmi Dewi. “Pengembangan Bahan Ajar,” 2012, 3. http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._KURIKULUM_DAN_TEK._PENDIDIKAN/197706132001122-LAKSMI_DEWI/BAHAN_KULIAH_PBA/PENGEMBANGAN_BAHAN_AJAR.pdf.
Hidayah, Nurul. “Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Raden Intan 2, no. 1 (2015): 16.
Kurniawan, Agus. “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Penyelesaian Soal Cerita Matematika Materi Bangun Datar Menggunakan Model Pembelajaran Bruner Di Kelas V Sekolah Dasar,” 2015, 15. http://repository.ump.ac.id/56/.
Lanani, Karman. “Belajar Berkomunikasi Dan Komunikasi Untuk Belajar Dalam Pembelajaran Matematika.” Infinity Journal 2, no. 1 (2013): 13. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.21.
Larasati, Dwi. “Analisis Kesesuaian Materi Pelajaran Buku Teks Tema Indahnya Negeriku Kelas IV SD/MI Dengan Konsep Kurikulum 2013,” 2016, 13. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/386/.
Mustofa, Ngabekti, dan Iswari. “Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Observasi Pada Taman Sekolah Sebagai Sumber Belajar Sains.” Journal of Biology Education Unnes 2, no. 1 (2013): 21. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe/article/view/2622.
Novianingsih, Hestika. “Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar UPI 1, no. 1 (2016): 11.
Pamela, Issaura Sherly, Suci Hayati, dan Rila Suci Insani. “Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Gentala Pendidikan Dasar 4, no. 2 (2019): 245–63. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8456.
Restian, Arina. “Desain Pembelajaran Tari Dengan Pendekatan Paikem Gembrot Dalam Theory Of Art Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD) 1, no. 3 (2016): 146. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v1i3.2722.
Sinambela, Pardomuan. “Kurikulum 2013 Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran.” Jurnal Generasi Kampus Unimed 6, no. 2 (2017): 20.
sukardi. Metodologi Penelitian Pendidikan. jakarta: bumi aksara, 2010.
Sukerti, Ni N. “Pengaruh Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Pendekatan Saintifik Terhadap Minat Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri 2 Tibubeneng Kuta Utara.” Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha 2 (2013): 10.
Tamara, Dinda Arnita Nila. “Pengembangan Bahan Ajar LKS Berbasis Saintifik Pada Subtema Bermain Di Tempat Wisata Untuk Kelas II Sekolah Dasar.” Instutional Repository UMM, 2018, 22. http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/38041.
Tanoto Foundation. modul praktik baik. tidak diterbitkan, 2018.
Tegeh. Model Penelitian Pengembangan. yogyakarta: graha ilmu, 2014.
Wilujeng, Frediana Ayu. “Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Dengan Learning Cycle Tema 4 Subtema 1 Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” 2018, 19. http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/42180.

Downloads

Published

2021-06-29