Atsâr Istikhdâm Instagram Reels fî Ta’allum al-Lughah al-‘Arabiyyah li Mustakhdimiy Wasâil at-Tawâshul al-Ijtimâ’iy

Authors

  • Hadi Saputra UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Sonia Mu'tasimatul Azimah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Uril Bahruddin UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.32332/ijalt.v4i02.4912

Keywords:

Intensity, Instagram Reels, Learning Arabic Language

Abstract

Learning media has a very important role in learning Arabic, which is to help students improve understanding and present material in an interesting way. The objectives of this research are to describe the forms of using Instagram Reels and the factors affecting the users of Instagram Reels in learning the Arabic language, and to know the impact of the intensity of the use of Instagram Reels in learning Arabic language. The research method used is the quantitative with the type survey research. The method of data collection used is questionnaire and observation. The method of data analysis was descriptive statistics. The results of this research are that it often takes time for @arabiyahtalks followers to learn Arabic through Instagram Reels. This is due to their great interest in the Arabic language and because the creator is always showing interesting content. In this research, the intensity of the use of Instagram Reels in learning interest was 32.2%, meaning that Instagram Reels has a significant impact on the interest in learning Arabic.

References

Afifah, Nur. “Pengaruh Intensitas Mengakses Pesan Dakwah Kontekstual Pada Instagram @quranreview Terhadap Minat Belajar Al-Quran.” UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2021.

Chairunnisa. “Hubungan Intensitas Mengakses Facebook Dengan Motivasi Belajar Siswa MAN 13 Jakarta.” Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, 2010.

Depdikbud. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2013.

Djaali. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009.

Djamarah, S.B., dan Zain, A. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Djamarah, Syaiful Bahri. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2015.

Erickson. “Hubungan Intensitas Mengakses Situs Jejaring Sosial Dengan Kemampuan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa 2011 Fakultas Kedokteran UNS.” Universitas Sebelas Maret, 2011.

Hafi, Ashari M. Kamus Psychology. Surabaya: Usaha Nasional, 1996.

Hamid, M. Abdul, Uril Baharuddin, and Bisri Mustofa. “Pembelajaran Bahasa Arab Pendekatan, Metode, Strategi Materi, Dan Media.” Jurnal Al-Ta’dib 7, no. 1 (2014): 98.

Huda, Irkham Abdaul. “Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi ( TIK ) Terhadap Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” JPdK Jurnal Pendidikan Dan Konseling 2, no. 1 (2020).

Mahmuda, Siti. “Media Pembelajaran Bahasa Arab” 20, no. 01 (2018).

Mahmudi, Muhammad. “Penerapan Teori Behavioristik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Kajian Terhadap Pemikiran Bf . Skinner).” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II 02, no. 01 (2016): 429–35.

Manalu, Christin M J, Rita Sinthia, Prodi Bimbingan, and Fakultas Keguruan. “Motivasi Belajar SIswa Ditinjau Dari Intensitas Penggunaan Media Sosial Pada Remaja” 18, no. 1 (2019): 126–35.

Mardhiah, Neissaroh Al. “Pemanfaatan Media Sosial Instagram Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Tingkat Perguruan Tinggi.” Seminar Nasional SAGA#3 3, no. 1 (2021).

Nurjan, Syarifan. Psikologi Belajar. Ponorogo: Wade Group, 2015.

Nurjanah, Enung Siti. “Hubungan Intensitas Penggunaan Media Sosial Tik Tok Konten Keagamaan Dengan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa (Penelitian Terhadap Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Jalancagak Subang).” Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, 2021.

Nuryani, Evi. “Hubungan Intensitas Mengakses Facebook Dengan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri Tenggarong Seberang.” E Journal Ilmu Komunikasi 2, no. 3 (2014): 178–92.

Partanto dkk. Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola, 2001.

Rasyid. Minat, Indikator-Indikator Minat. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.

Rosyidi, Abdul Wahab. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Edited by UIN Malang Press. Malang, 2009.

Sagala, Syaiful. Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: CV. Alfabeta, 2007.

Simbolon, Naeklan. “Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik.” Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed 1, no. 2 (2014): 14–19. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v1i2.1323.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Edited by Sutopo. 2nd ed. Bandung: Alfabeta, 2019.

Syah, Muhibbin. Muhibbin Syah, Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada, 1999.

Syihabuddin, Muhammad. “Hubungan Intensitas Penggunaan Facebook Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran PAI Di SMA Darussalam Ciputat.” Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, 2016.

Taufani. Minat, Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Wiandari, Riska. “Pengaruh Intensitas Penggunaan Aplikasi Tiktok Terhadap Minat Belajar Siswa SMP Negeri 6 Palu.” Universitas Tadulako, 2019.

Widiantari, Komang Sri, and Yohanes Kartika Herdiyanto. “Komunikasi Melalui Jejaring Sosial Antara Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert Pada Remaja.” Jurnal Psikologi Udayana 1, no. 1 (2013): 107.

Downloads

Published

2022-12-01