Effectiveness of Arabic Video Animation in Improving the Mastery of Arabic Vocabulary for Students of Islamic Junior School

Authors

  • Husein Salahuddin Universitas Muhammadiyah Malang
  • Moh. Fery Fauzi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Lailatul Mauludiyah Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.32332/ijalt.v2i02.2499

Keywords:

Effectiveness, Animated Videos, Arabic Vocabulary

Abstract

This study was to determine the effectiveness of the kinemaster-based animated video to improve the vocabulary mastery of Arabic for eighth grade students at MTs. Nurul Huda Ketambul, Tuban, East Java.. This research used an associative quantitative approach. The population in this study was class VIII MTs Nurul Huda Ketambul, Tuban, which consisted of one class. The sample of this research was class VIII with a total of 21 students, and this study used a quota sample that only used one class in the study. While the research data collection was a test (pre test and post test) and a questionnaire. Analysis of the data used in this study aimed to determine the significant results of the instruments used. The results of the research on the effectiveness of the kinemaster-based animation video to improve the vocabulary mastery of Arabic for eighth grade students of MTs Nurul Huda Ketambul, Tuban, were effective in improving students' mastery of Arabic vocabulary, even though it was included in the medium category 56.60%. The categorization is based on Archambault's normalized Gain criteria table. This shows a significant value for the kinemaster-based animated video to improve students' mastery of Arabic vocabulary which proved to be quite effective.

References

Adkhar, B. I. (2015). Pengembangan Media Video Animasi Pembelajaran Berbasis Powtoon pada Kelas 2 Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Disd Labschool Unnes. Universitas Negeri Semarang,

Afifah, N., Sunarto, S., Fauzi, M. F., Anindiati, I., & Nurdianto, T. (2020). The Implementation of Mimicry Memorization Method for Novice Students in Learning Arabic Mufradat. 12(2), 263-280.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. In: Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). Pengaruh penggunaan video pembelajaran terhadap peningkatan hasil belajar mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1). doi:DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584

Dariyadi, M. W. (2018). Penggunaan Software “Sparkol Videosribe” sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis ICT. Prosiding Konfererensi Nasional Bahasa Arab, 4(4), 272-282.

Dian, R. (2020). METODE BERNYANYI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHAFAL MUFRODAT BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS II MI DARUL HIKMAH BANTARSOKA. IAIN Purwokwerto,

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya. Arabiyat, 1(2), 162. doi:10.15408/a.v1i2.1137

Fauzi, M. F., Fatoni, A., & Anindiati, I. (2020). PELATIHAN PENINGKATAN KUALITAS EVALUASI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS INFORMATION DAN COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) UNTUK PENGAJAR BAHASA ARAB. 5(2), 173-181. doi:http://doi.org/10.25273/jta.v5i2.5620

Hasan, A. A., & Baroroh, U. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MELALUI APLIKASI VIDEOSCRIBE DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 9(2), 140-155. doi: http://dx.doi.org/10.22373/ls.v9i2.6738

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida', 37(1), 82-88.

Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufrodat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. In: CV. Gemilang Media Pradaban Gemilang.

Husna, N. (2014). Penggunaan media audio visual kartun (Arab) untuk meningkatkan penguasaan kosakata bahasa arab siswa kelas VIII MTs AL-Khair Ambung Masbagik Timur Lombok Timur Tahun Pelajaran 2013/2014. Universitas Islam Negeri Mataram,

Imamah, N. (2012). Peningkatan hasil belajar IPA melalui pembelajaran kooperatif berbasis konstruktivisme dipadukan dengan video animasi materi sistem kehidupan tumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1). doi:https://doi.org/10.15294/jpii.v1i1.2010

Jamilah, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Ispring Presenter Pada Materi Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas V MI Tarbiyatul Athfal Lampung Timur. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 141-150. doi:https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-08

Munandar, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MTSN 02 Raman Utara Kabupaten Lampung Timur. UIN Raden Intan Lampung,

Nikmah, K. (2017). Penggunaan Teknik Bernyanyi untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab pada Anak Usia Dini. Dar el-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, dan Humaniora, 4(2), 173-187.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Lisania: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 5. doi:http://dx.doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1-16

Rahmawaty, F. (2013). Penggunaan Metode Menyanyi Dalam Rangka Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Siswa Kelas I SD Ta'mirul Islam Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta,

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). PENERAPAN METODE BERNYANYI DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN MUFRADAT DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI RAODHATUL ATHFAL. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56-67. doi: 10.30863/didaktika.v13i1.252

Rismurdiyati, Suhendri, H., Leonard, & Supardi. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Formatif, 2(1), 75.

Septiani, V. (2017). PENERAPAN METODE BERNYANYI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTs AL-HIDAYAH PURWOKERTO BARAT. IAIN,

Susilana, R., Si, M., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian: CV. Wacana Prima.

Utami, D. (2011). Animasi dalam pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 7(1).

Downloads

Published

2021-01-20