Analysis of Halal Food Product Certification in Micro and Small Enterprises (MSEs) in Increasing Product Sales Value in Bone Regency
DOI:
https://doi.org/10.32332/tapis.v9i1.9874Keywords:
halal product, selling value, islamic economyAbstract
This research aims to determine the relationship between halal food product certificates in micro and small enterprises and the increase in the sales value of these products in Bone Regency. This study used qualitative research with data collection techniques, interviews, documentation, and literature observation. The research approach used in this research is phenomenology. To increase the selling value of the product, it must show product quality that refers to Islam, of course, food products that are halal certified. Halal certificates can play an important role in proving to consumers that the product meets the requirements so that consumers feel safe in consuming the product.
References
Agus, P. A. (2017). Kedudukan Sertifikasi Halal Dalam Sistem Hukum Nasional Sebagai Upaya Perlindungan Konsumen Dalam Hukum Islam. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 150–165. Https://Doi.Org/10.29313/Amwaluna.V1i1.2172
As'ad, Muhammad Rafi. (2024). Penyelenggara Zakat dan Wakaf pada Kementerian Agama Kabupaten Bone. Wawancara Oleh Peneliti
Brannen, J. Mixing Methods: Qualitative And Quantitative Research. New York: Ashgate Publishing, 2017.
Cholifah, N., & Mustaqim, Y. (T.T.). Aspek Penting Sertifikasi Halal Produk.
D. Satriani. (2023). Faktor-faktor penghambat dalam memperoleh sertifikasi halal Usaha Kerupuk Nasi Dewi Pupung Desa Salambue (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).
DP, Herman. Pelaku Usaha Kecil dan Menengah (UMK) Kabupaten Bone. Wawancara Oleh Peneliti. 25 Mei 2024.
Hosen, Muh. N., Hutagalung, A. Z., & Suma, M. A. (2022). Analisis Undang-Undang Tentang Jaminan Produk Halal Dan Undang-Undang Tentang Cipta Kerja (Antara Kenyataan Dan Keberlanjutan). Yudisia : Jurnal Pemikiran Hukum Dan Hukum Islam, 13(1), 103. Https://Doi.Org/10.21043/Yudisia.V13i1.13721
Hs, W. (2017). Bahasa Indonesia, Pengembangan Kepribadian Di Program Tinggi.
Hussain, S. T., & Will, M. (2021). Materiality, Agency And Evolution Of Lithic Technology: An Integrated Perspective For Palaeolithic Archaeology. Journal Of Archaeological Method And Theory, 28(2), 617–670. Https://Doi.Org/10.1007/S10816-020-09483-6
Kementerian Agama Republik Indonesia. (2019). Al-Qur’an Dan Terjemahannya.
Manik, M. R. E. (T.T.). Makanan Halal Dan Makanan Haram Dalam Perspektif Fikih Muamalah.
Maslul, S., & Utami, I. R. (2018). Halal Food Products Labeling According To Islamic Business Ethics And Consumers Protection Law. Al-Iktisab: Journal Of Islamic Economic Law, 2(2). Https://Doi.Org/10.21111/Al-Iktisab.V2i2.3900
Mulyani. (2024). Penyuluh Perindustrian dan Perdagangan Ahli Muda Dinas Perindustrian Kabupaten Bone, Wawancara Oleh Peneliti.
Pelaku UMKM Produk Makanan di Kabuapten Bone. Narasumber Penelitian (2024).
Raco, J. R. Metode Penelitian Kualitatif, Jenis Karakter Dan Keunggulannya. Grasindo n.d. ; n.p. : Grasindo, 2008.
Rahmatunnair. (2024). Ketua Tanfidziyah Nahdlatul Ulama Kabupaten Bone. Wawancara Oleh Peneliti.
Saputri, O. B. (2020). Pemetaan Potensi Indonesia Sebagai Pusat Industri Halal Dunia. 5(2).
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (Xxi). Alfabeta.
Sumardi, Akhmad. Pelaku Usaha Kecil dan Menengah (UMK) Kabupaten Bone. Wawancara Oleh Peneliti. 25 Mei 2024.
Tifta, Muhammad Nurwan. Pelaku Usaha Kecil dan Menengah (UMK) Kabupaten Bone. Wawancara Oleh Peneliti. 25 Mei 2024.
Zulham. (2017). Peran Negara Dalam Perlindungan Konsumen Muslim Terhadap Produk Halal (I). Kencana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Samsidar, Muslimin Kara, Jamaluddin, Abdul Wahab, Kamaruddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.