Revitalisasi Perpustakaan Sekolah dalam Mengoptimalkan Literasi Informasi Siswa SD Negeri 040517 Tigajumpa

Authors

  • Nur Alisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia
  • Retno Sayekti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32332/tapis.v7i2.7654

Keywords:

School Library, Library Revitalization, Literacy Optimalization

Abstract

A library plays a crucial role in adding school value. Well designed library based on careful consideration will undoubtedly support its quality. However, not all school libraries adhere to the standards set out as mentioned in Article 23, paragraph (1) about library, which states that a school library space should provide for visitors comfortableness. Those condition are similarly happen in State Elementaris School 040517 Tigajumpa. The avalilable library does not meet the good standard library criteria. Therefore, the library revitalization is needed to solve this condition. This research employed is action research method, consisting of four stages: problem diagnosis, action planning, action implementation, and evaluation. Those stages were run for 1 month.

References

Afghani, R. (2022). Budaya Literasi Membaca di Perpustakaan untuk Meningkatkan Kompetensi Holistik bagi Siswa Sekolah Dasar. 4.

Agustina, L., Arffianto, A., & Khalishah, S. H. (2020). Revitalisasi Perpustakaan untuk Meningkatkan Minat Literasi Siswa di SD Muhammadiyah Nurul Ilmi, Klaten. 1.

Asrial, A., Zakariyya, S., Kurniawan, D. A., & Septiasari, R. (2019). Hubungan Kompetensi Pedagogik Dengan Kompetensi IPA Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 8.

Azwar, M., & Rusli, A. N. (2017). Manajemen tata ruang perpustakaan pesantren madani Alauddin Pao-Pao Makassar. Al Maktabah, 15(1), 57–70. https://doi.org/10.15408/almaktabah.v15i1.4714

Citraningrum, M., & Wahyuningsih, A. (2019). The Effectiveness of The Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) and Preview Question Read Reflect Recite Review (PQ4R) on Reading Comphrehension Skill. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.2991/iceri-18.2019.52

Indriyani, V., Zaim, M., Atmazaki, A., & Ramadhan, S. (2019). Literasi Baca Tulis Dan Inovasi Kurikulum Bahasa. 108–118. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/kembara.v5i1.7842

Kurnianingsih, I., Rosini, R., & Erza, E. K. (2020). Library Class: Model Pembelajaran Literasi Informasi Tingkat Sekolah Dasar (Studi Kasus SD Madania). Jurnal Perpustakaan Pertanian, 27(2), 51. https://doi.org/10.21082/jpp.v27n2.2018.p51-58

Mahardhani, A. J., & Prayitno, H. J. (2021). Pemberdayaan Siswa SD dalam Literasi Membaca melalui Media Bergambar di Magetan. 3, 11–22.

Milla, I. A., Chamidah, S., & Santoso, E. (2022). Revitalization of library management to optimize literacy in SDN 1 Kunti Ponorogo. Community Empowerment, 7(4), 620–628. https://doi.org/10.31603/ce.5341

Munawarah, S. (2020). Revitalisasi Perpustakaan Sekolah Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa. Journal of Basic Education Research, 58–61.

Pawit, Y. M., & Yaya, S. (2007). Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan. Perpustakaan nasional.

Putri, & Madeten. (2019). Manajemen Tata Ruang Perpustakaan SD 1 Pontianak. 1–8.

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. 06.

Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah.

Saepudin, E., & Anwar, R. K. (2018). Penataan Perpustakaan Sebagai Upaya Penigkatan Layanan Perpustakaan Sekolah.

Septiana. (2021). Pengelolaan Layanan Perpustakaan SD NEGERI 34 Pontianak Kota Untuk Meningkatkan Minat Baca Bagi Siswa.

Setyowati, L., & Erdan, W. (2018). Menumbuhkan Budaya Literasi Melalui Gerakan “Ayo Membaca Buku” di Perpustakaan MTs Assalam Pasuruan.

Shalaby, F. A. R., Misroni, M. H., Wahidi, A., & M.Pd.I. (2019). Pengklasifikasian dan Penataan Ulang Buku di Perpustakaan SDN 15 Gelumbang. 1.

Tobing. (2019). Rancang Bangun Tata Ruang Perpustakaan di Perpustakaan qro Pekanbaru.

Downloads

Published

2023-09-10