ANALISIS BAGI HASIL, KUALITAS PELAYANAN, DAN MINAT NASABAH DALAM MENGGUNAKAN PRODUK DEPOSITO SYARIAH
DOI:
https://doi.org/10.32332/finansia.v5i2.5368Keywords:
Bagi Hasil; Kualitas Pelayanan; Minat Nasabah; Deposito SyariahAbstract
There was an increase in the number of deposit accounts that were not in line with fluctuations in the number of Islamic deposit funds in the 2018-2020 period. This study aims to find out and analyze the effect of profit sharing and service quality on customer interest in using sharia deposit products at PT Bank Tabungan Negara KCS Banjarmasin. Field research with a quantitative descriptive approach, this study uses multiple linear regression analysis with the IBM SPSS Statistics 22 program. The regression results obtained the variable of profit sharing and service quality were able to explain the variable of customer interest by 20.3%, and the remaining 79.7% was explained by other variables outside the study. In the t-test, the profit sharing variable has a significant effect on customer interest while the F test, the profit sharing variable and service quality affect customer interest. Until, the variable of service quality also has a significant effect on customer interest.
Downloads
References
Antonio, Muhammad Syafi’i. Bank Syariah: Dari Teori Ke Praktik. Jakarta: Gema Insani Press, 2001.
Arzam., Dan Katjina, Husnah. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Deposito Mudharabah Pada Bank Muamalat Indonesia.” Entries, Vol. 4, No. 1, 2022.
Atika. “Analisis Penerapan Akuntansi Syariah Sistem Bagi Hasil Dalam Program Tabungan Bank Syariah Mandiri Cabang Medan.” At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 5, No. 1, 2020.
Berry, Leonard L., Parasuraman, A., Dan Zeithaml, Valarie A. “Improving Service Quality In America: Lessons Learned.” Academy Of Management Executive, Vol. 8, No. 2, 1994.
Dahlan, Ahmad. Bank Syariah Teoritik, Praktik, Kritik. Yogyakarta: Kalimedia, 2018.
Elendiana, Magdalena. “Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar.” Jpdk Jurnal Pendidikan Dan Konseling Research & Learning In Primary Education, Vol. 2, No. 1, 2020.
Fahlevi, Muhammad Ryan., UmpuSinga, Hasrun Afandi., Nizaruddin, Nizaruddin. Dan Anjasari, Dwi Puspa. “Pengaruh Minat Nasabah Terhadap Produk Deposito.” FINANSIA : Jurnal Akuntansi Dan Perbankan Syariah, Vol. 5, No. 1, 2022.
Fierman. Analisis Biaya Promosi Dan Pengaruhnya Terhadap Dana Pihak Ketiga Pada PT. Bank BNI Syariah. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2009.
Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Universitas Diponegoro, 2018.
Hamza, Hichem. “Does Investment Deposit Return In Islamic Banks Reflect Pls Principle?.” Borsa Istanbul Review, Vol. 16, No. 1, 2015.
Haqiqi, Fauzan. “Analisis Pengaruh Suku Bunga Dan Deposito Terhadap Laba Pada PT. Bank Mandiri (Persero) Cabang Tanjung Balai Karimun Tahun 2015-2018.” Jurnal Cafetaria, Vol. 3, No. 1, 2022.
Husain. “Falsafah Hukum Perbankan Syariah Di Indonesia.” Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, Vol. 14, No. 1, 2020.
Hutagalung, Muhammad Abrar Kasmin. “Pengaruh Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Minat Masyarakat Pada Bank Syariah.” Jurnal Al-Qasd, Vol. 1, No. 2, 2017.
Ibrahim, Malik., Dan Marijam, Thawil Sitti. “Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan.” Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi Uniat, Vol. 4, No. 1, 2019.
Iriani, Annisa Fitri. “Minat Nasabah Dalam Penggunaan Mobile Banking Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Kota Palopo.” Dinamis- Journal Of Islamic Management And Business Vol. 2, No. 2, 2018.
Ismail. Perbankan Syariah. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group, 2011.
Karim, Adiwarman. Bank Islam: Analisa Fiqih Dan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2010.
Karim, Rifaat Ahmed Abdel., Dan Archer, Simon. “Profit-Sharing Investment Accounts In Islamic Banks: Regulatory Problems And Possible Solutions.” Journal Of Banking Regulation, Vol. 10, No. 4, 2009.
Khairani, Makmum. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Presindo, 2017.
Khotimah, Nurul. “Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik).” Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, Vol. 5, No. 1, 2018.
Kodu, Sarini. “Harga, Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Toyota Avanza.” Jurnal Emba Vol. 1, No. 3, 2013.
Koswara, Siti Rohmah. "Pengaruh Kualitas Pelayanan Jasa Perbankan Secara Online Melalui Internet Banking Terhadap Loyalitas Nasabah Di Bank Syariah Mandiri Kcp Rancaekek." Prosiding Keuangan Dan Perbankan Syariah, Vol. 1, No. 2, 2014.
Latif, Chefi Abdul. “Pembiayaan Mudharabah Dan Pembiayaan Musyarakah Di Perbankan Syariah.” Jurnal Ilmu Akuntansi Dan Bisnis Syariah, Vol. 2, No. 01, 2020.
Mu’ah., Dan Masram. Loyalitas Pelanggan Tinjauan Aspek Kualitas Pelayanan Dan Biaya Peralihan. Sidoarjo: Zifatama Publisher, 2014.
Muhammad. Sistem Bagi Hasil Dan Pricing Bank Syariah. Yogyakarta: UII Press, 2016.
———. Teknik Perhitungan Bagi Hasil Dan Pricing Di Bank Syariah. Yogyakarta: UII Press, 2004.
Munandar, Agus., Risanti, Intani Dwita., Dan Aygarini, Shidky. “Peluang Dan Ancaman Penggabungan Bank Syariah Dalam Meningkatkan Perekonomian Indonesia Di Masa Pandemi Covid-19.” FINANSIA : Jurnal Akuntansi Dan Perbankan Syariah, Vol. 5, No. 1, 2022.
Nasution, M. Nur. Manajemen Jasa Terpadu. Bogor: Ghalia Indonesia, 2004.
Nasution, Rahmayati. “Optimalisasi Skema Bagi Hasil Sebagai Solusi Pembiayaan Berdasarkan Prinsip Bagi Hasil Bank Syariah Di Indonesia.” Kumpulan Jurnal Dosen Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Vol. 1, No. 1, 2020.
Natalia, Evi., Dzulkirom, Moch., Dan Mangesti, Rahayu Sri. “Pengaruh Tingkat Bagi Hasil Deposito Bank Syariah Dan Suku Bunga Deposito Bank Umum Terhadap Jumlah Simpanan Deposito Mudharabah (Studi Pada PT. Bank Syariah Mandiri Periode 2009-2012).” Jurnal Administrasi Bisnis, Vol. 9, No. 1, 2014.
Pradesyah, Riyan. “Mudharabah Di Era New Normal.” Cered: Centre For Research And Development Indonesia Vol. 1, No. 1, 2021.
Risal, Taufiq., Dan Alexander, Austin. “Pengaruh Persepsi Bagi Hasil, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Penggunaan Jasa Perbankan Syariah Tabungan Mudharabah Pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama.” Jurnal Samudra Ekonomik, Vol. 3, No. 2, 2019.
Rizqiana, Rizqa. Pengaruh Bagi Hasil Terhadap Jumlah Dana Deposito Syariah Mudharabah Yang Ada Pada Bank Syariah Mandiri. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2010.
Romadloniyah, Alifatul Laily., Dan Prayitno, Dwi Hari. “Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunakan E-Money Pada Bank Bri Lamongan.” Jurnal Penelitian Ekonomi Dan Akuntansi, Vol. 3, No. 2, 2018.
Shaleh, Abd. Rahman. Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: PT. Prenada Media, 2004.
Sifki, Nurhidayatus., Dan Dalimunthe, Ibram Pinondang. “Pengaruh Bagi Hasil, Biaya Promosi, Efisiensi Operasional Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Jumlah Deposito Mudharabah.” JAS (Jurnal Akuntansi Syariah), Vol. 6, No. 1, 2022.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.
Suryani. “Sistem Perbankan Islam Di Indonesia: Sejarah Dan Prospek Pengembangan.” Jurnal Muqtasid, Vol. 3, No. 1, 2012.
Tbk, PT. Bank Tabungan Negara (Persero). Tumbuh Berkelanjutan Di Masa Pandemi, Laporan Tahunan 2020. Jakarta: PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk, 2021.
Tjiptono, Fandy. Perspektif Manajemen Dan Pemasaran Kontemporer. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2005.
Wahab, Sulaiman. “Marketing Mix Dan Religi Terhadap Minat Masyarakat.” Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, Vol. 2, No. 2, 2013.
Wiroso. Penghimpun Dana Dan Distribusi Hasil Usaha Bank Syariah. Jakarta: PT. Grasindo, 2005.
Wulandari, Nur Atika. “Minat Nasabah Terhadap Deposito IB Hasanah Pada PT. Bank Negara Indonesia Syariah Kantor Cabang Banjarmasin.” Banjarmasin: Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin, 2019.
Yogiarto, Atanasius Hardian Permana. Pengaruh Bagi Hasil, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Perbankan Syariah Tabungan Mudharabah. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.
Yudha, Ana Toni Roby Candra. “Pembiayaan Bagi Hasil, Pembiayaan Jual Beli Dan Risiko Pembiayaan Serta Margin Laba Pada Bank Syariah.” Seminar Nasional Dan Call For Paper: Manajemen, Akuntansi, Dan Perbankan 2018, Vol. 1, No. 1, 2018.
Zahira, Siti. “Minat Nasabah Menggunakan Produk Deposito Mudharabah Pada PT. Bank Pembangunan Daerah Sumut Capem Syariah Hamparan Perak.” Medan: UIN Sumatera Utara, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.