Spin Roll Board as Media for Developing the Introduction Pancasila Principles in Elementary School

Authors

  • Nila Fadilah Sekolah Dasar Anak Saleh Kota Malang
  • Maryam Faizah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.32332/ngtctn38

Abstract

Pancasila education is very important subject to learn for an early age. Students' knowledge and understanding of the symbols and symbols of Pancasila are still quite low. One of them is influenced by the use of media to arouse students' enthusiasm and interest. So there needs to be innovation in media development, namely developing spin roll board media. The objectives of this research and development are: 1) explain the procedure for developing spin roll board media, 2) determine the attractiveness of spin roll board media. The research used a research and development method adapting the Borg & Gall model. Data collection techniques were used through interviews, observations, and questionnaires. The subjects in this study were 24 students of class 2B at Islamic Elementary School Bani Hasyim Singosari. The results of the material expert validation assessment obtained a percentage of 94%, 96% from media experts, 88% from learning practitioners, and the percentage of attractiveness from students was 91%.

Keywords: Media Development, Spin Roll Board Media, Pancasila Principles, Elementary School

References

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Renika Cipta.

Dewi, T. A. (2015). Implementasi Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Ekonomi Di Sekolah. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(2). https://doi.org/10.24127/ja.v3i2.328

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65

Faizah, P. N., Ulfa, K., & Faizah, M. (2023). Profession Puppet Board As Indonesian Language Learning Media To Develop Students’ Speaking Skills.

Fitriyah, R. N. (2019). Pengembangan Kompetensi Guru Di Era Revolusi Industri 4.0 Melalui Pendidikan Dan Pelatihan.

Hajriyah, H. B. (2020). Modernisasi Pendidikan Agama Islam Di Era Revolusi Industri 4.0. Momentum: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 9(1), 42–62. https://doi.org/10.29062/mmt.v9i1.64

Halili, S. H. (2019). Technological advancements in education 4.0. The Online Journal of Distance Education and E-Learning, 63–69., 1.

Hermann, M., Pentek, T., & Otto, B. (2016). Design Principles for Industrie 4.0 scenarios. Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS),3928–3937. https://doi.org/10.1109/HICSS.2016.488

Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan, 31(1), 17–28. https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.1977

Hidayati. (2008). Pengambangan Pendidikan IPS SD. Jakarta: PT Gramedia.

Irham, N. H., & Firdaus, A. M. (2024). Penggunaan Media Roda Putar Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa. 3(1), 17–23.

Iswar, A., & Riawarda, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Spin Game pada Materi Shalat Kewajibanku untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 2(2).

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Kurniawan, R. Y. (2016). Identifikasi Permasalahan Pendidikan Di Indonesia Untuk Meningkatkan Mutu Dan Profesionalisme Guru.

Lubis, M. (2019). Studi Literatur: Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. 5(2).

Lubis, M. (2020). Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 68–73, 2. https://doi.org/10.32493/eduka.v4i2.4264

Mardhiyah, R. H., Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Massie, A. Y., & Nababan, K. R. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Siswa. Satya Widya, 37(1), 54–61. https://doi.org/10.24246/j.sw.2021.v37.i1.p54-61

Muhlis, A. (2023). Pentingnya Profesionalisme Guru Dalam Pendidikan. 14(2), 45–58.

Natalita, R. K., Situngkir, N., & Rabbani, S. (2019). Meningkatkan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung dengan Menggunakan Metode Drill pada Siswa kelas 1 SD. Journal of Elementary Education, 2.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Puspitasari, A. H., & Rochmawati, R. (2022). Pengembangan Spin Game Berbasis Power Point Sebagai Media Evaluasi Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 5(3), 239–247. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.3.2022.1790

Rahayu, F. (2022). Pengembangan Media Spin Berbasis Kontekstual Learning Sebagai Media Pembelajaran Tematik Kelas IV di SD Negeri 25 Pagar Alam. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Rasam, F., & Sari, A. I. C. (2018). Peran Kreativitas Guru dalam Penggunaan Media Belajar Dan Minat Belajar Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik SMK di Jakarta Selatan. Research and Development Journal of Education, 5(1), 95. https://doi.org/10.30998/rdje.v5i1.3391

Sabaruddin, S. (2022). Pendidikan Indonesia Menghadapi Era 4.0. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 10(1), 43–49. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29347

Share, J. (2009). Media literacy is elementary: Teaching youth to critically read and create media. Lang.

Sonia, T. N., Universitas, P., & Medan, N. (t.t.). Menjadi Guru Abad 21: Jawaban Tantangan Pembelajaran Revolusi Industri 4. 0. 191–199.

Sudjana, N, A. R. (2005). Media Pengajaran:Penggunaan dan Pembuatannya. Bandung: Sinar Baru.

Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D) (Cet. 6). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. (cetakan ke-8). Bandung: Alfabeta.

Susanti, E., Rifa’atul Maulidah, & Y. S. M. (2019). Peran Guru Fisika di Era Revolusi Industri 4.0. Diffraction: Journal for Physics Education and Applied Physics, 1. https://doi.org/10.37058/diffraction.v1i1.810

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). TRANSFORMASI PENDIDIKAN ABAD 21 SEBAGAI TUNTUTAN PENGEMBANGAN SUMBER DAYA MANUSIA DI ERA GLOBAL. 1.

Wohlwend, K. E. (2013). Literacy playshop: New literacies, popular media, and play in the early childhood classroom. Teachers College Press.

Zuha Prisma, Chasanah, U., & Mukaffa, Z. (2023). The Use Of Spinning-Wheel Media To Improve The Students’ Tajwid Comprehension. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 45–55. https://doi.org/10.24252/auladuna.v10i1a4.2023

Downloads

Published

2025-06-30