PENGARUH STIMULASI MENDENGARKAN LAGU DAN BERNYAYI TERHADAP PERKEMBANGAN BERBAHASA PADA ANAK USIA DINI

Authors

  • Ning Setio Wati INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI METRO

Keywords:

Early Childhood;, Language development;, Listening;, singing the songs

Abstract

Language is one of aspects that needs to be incressed for the development of early childhood. This study aims at determining the effect of listening and singing the songs on language development in early childhood at TPA Permata Bunda Metro. The design of this research is Quasi experiment with Nonequivalent control group pretest - postest design. The data collecting technique used observation sheet with a population of 10 children. The sampling technique was sampling random of 5 children. The normality test used Shapiro wilk. The data analized use Mann Whiney U test. The result shows that the value of Mann Whiney U test on language development with significant value 0.01 (P<0.05), it can be concluded that listening and singing the song activity can influence to language development for early childhood.

Author Biography

  • Ning Setio Wati, INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI METRO

    Ning Setio Wati is a lecturer in Stete Institute for Islamic Studies. She teaches Speaking in English Department of IAIN Metro. Now, she has other obligation as Journal Manager of Pedagogy. 

References

Akla. “Desain Pembelajaran Bahasa Arab berbasis Penanaman Karakter untuk Anak Usia Dini.” Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 3, no. 2 (2017).
Ariani, Farida, Slamet Mulyana, dan Asep. Pelajaran Mendengarkan. Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Bahasa, 2009.
Habibah, Umu. “Upaya Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Melalui Kegiatan Bernyanyi Pada Anak Kelompok A TK Pertiwi I Jirapan 2012/2013.” PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2012.
Indratini, Dewi. Upaya Peningkatan Kemampuan Berbahasa Melalui Nyanyian/Lagu Bagi Anak Usia Dini Sebuah Penelitian Tindakan Kelas di TK Aisyiyah I Pandean, Ngemplak Boyolali Tahun Ajaran 2009/2010. Surakata: Universitas Muhammadiyah, 2010.
Khadijah. Pengembangan kognitif anak usia dini. Medan: Perdana Publishing, 2016.
Khotijah. “Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak Usia Dini.” Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 2, no. 2 (2016).
Kusuma, Tesya Cahyani. “Gambaran Tentang Peranan Kegiatan Bernyanyi dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanak Budi Mulia.” Jurnal Pesona Paud 1, no. 2 (1 Juli 2012).
Lestari, Puji, dan Hermawati Dwi Susari. “Pengembangan Berbahasa pada Anak Usia 4–5 Tahun Melalui Metode Bermain Kartu Huruf di TK PSM 2 Kawedanan Magetan Tahun Pelajaran 2014/2015.” Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education) 3, no. 2 (2016).
Pangastuti, Dewi. “Pengaruh Musik Dangdut Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Di TK Dharma Wanita Madiun 2014/2015.” Prosiding Ilmu Pendidikan 1, no. 2 (2016).
Renita Septi Anggraini. “Peningkatan Kosa Kata Bahasa Inggris Pada Anak Kelompok B Melalui Metode Bermain Gerak dan Lagu di TK Pertiwi Kecamatan Gunungmas Kabupaten Jember.” Universitas Jember, 2017.
Rosalina, Anita. “Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain.” Psychoidea 9, no. 1 (2011).
Sehombing, Lamhot Basani. “Suatu Pendekatan Strategi Dan Metode Pendidikan Seni Melalui Kegiatan Bernyanyi Sebagai Aspek-Aspek Pengembangan Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini.” Generasi Kampus 6, no. 2 (2017).
Zubaidah, Enny. “Perkembangan bahasa anak usia dini dan teknik pengembangan di sekolah.” Cakrawala Pendidikan, no. 3 (2004).

Published

2018-06-07

Issue

Section

Articles