Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengingat Kosakata Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Gerak Dan Lagu

Authors

  • Zahra Nursyahadati Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Yuyun Yulianingsih Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Syam'iyah Syam'iyah

DOI:

https://doi.org/10.32332/ijigaed.v4i1.8220

Keywords:

The Motion and Song Method, Memory Ability, Arabic Vocabulary, Early Childhood

Abstract

This study is driven by the issue of suboptimal retention of Arabic vocabulary among young children, thereby necessitating an effective and engaging technique. One promising approach is the integration of motion and song to facilitate learning material recall and bolster concentration through synchronous physical response to the musical stimuli. The aim of this research is to investigate the impact of the motion and song method on children's ability to remember Arabic vocabulary. A collaborative, classroom action research approach was utilised, with 16 children as participants. The aim of this research is to investigate the impact of the motion and song method on children's ability to remember Arabic vocabulary. The aim of this research is to investigate the impact of the motion and song method on children's ability to remember Arabic vocabulary. Prior to the implementation of the motion and song method, an initial analysis indicated that the average score for children's Arabic vocabulary recall was 37%. Specifically, during cycle I, the mean percentage value was 52%, whereas during cycle II, the average percentage value elevated to 76%. After implementing the motion and song method, a noteworthy enhancement in remembering Arabic vocabulary in early childhood occurred. Hence, it is established that the motion and song method can upgrade the recollection of Arabic vocabulary in early childhood.

References

Agustina, I. F. (2020). Metode Bernyanyi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Anak Usia 5-6 Tahun.
Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Penerapan Metode Gerak Dan Lagudalampembelajaran Bahasa Arabdi Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal Prambanan Klatentahun Ajaran 2017-2018 (Issue July, pp. 1–23).
Amin, M., Ilham, I., & Muchlis, M. (2022). Upaya Guru Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Melalui Metode Menyanyi Di Mts Nurul Jihad Kota Bima. AL-AF’IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya, 6(1), 72–82. https://doi.org/10.52266/al-afidah.v6i1.890
Aqib, Z., Jaiyaroh, S., Diniati, E., & Khotimah, K. (2017). Penelitian tindakan kelas (PTK) TK/RA, SLB, dan TK (Nurhid (ed.); Cetakan I). Ar-Ruzz Media.
Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. Alsuniyat, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212
Husna, L., & Ma’ruf, A. (2019). Implementasi Metode Gerak Dan Lagu Untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab Dan Inggris (di Taman Kanak-kanak PesantrenAnak Sholeh Al-Ihlas Capang). Mafhum, 4(1), 43–60.
Izza, H. (2020). Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini melalui Metode Proyek. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.483
Kemendikbud. (2018). Penilaian Pembelajaran PAUD. Jurnal Pendidikan, 5(021), 9–39.
Kementrian Agama Republik Indonesia. (n.d.). KMA 347 TAHUN 2022 Tentang Pedoman Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Madrasah.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2022 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24.
Mustofa, S. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. UIN-Maliki Press.
Presiden Republik Indonesia. (n.d.). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Pulukadang, W. T., & Laiya, S. W. (2010). Meningkatkan Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Melalui Metode Gerak Dan Lagu Pada Anak Kelompok B Di Tk Pembina Kecamatan Kota Selatan Kota Gorontalo.
Rahayu, R. (2022). Aktivitas belajar menggunakan gerak dan lagu hubungannya dengan kemampuan mengingat kosakata bahasa Arab anak: Penelitian di Raudhatul Athfal Taman Pendidikan Islam Al-Mukhtar Babakan Sirna Leuwisadeng Bogor. 13.
Rif’atin, R. (2019). Optimalisasi Metode Gerak serta Lagu untuk Meningkatkan Kecerdasan Peserta Didik. AS-SABIQUN, 1(1), 68–79. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v1i1.178
Shobirin, Ahmadi, Isnol Khotimah, & Nurhotimah. (2022). Penerapan Metode Ghina’ dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Arab pada Siswa Kelas IV SD. Islam Insan Terpadu. Jurnal Mu’allim, 4(2). https://doi.org/10.35891/muallim.v4i2.3190
Sudjono, T. K., & Kusumastuti, E. (2017). Proses Pembelajaran Gerak Dan dagu yang Kreatif Berdasarkan Kurikulum 2013 di Tk Miryam Semarang. Jurnal Seni Tari, 6(2), 1–9. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jst
Sukardi. (2005). Metode Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Bumi Aksara.
Suryana, D. (2014). Hakikat Anak Usia Dini: Dasar-dasar Pendidikan TK. Universitas Terbuka.
Uno, H. B., Lamatenggo, N., & Koni, S. M. (2011). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional (D. Ispurwanti (ed.); Cet.1). Bumi Aksara.
Wahyuningsih, E. T. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kosakata Bahasa Inggris Melalui Penggunaan Media Papan Flanel. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Downloads

Published

2023-12-31