Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.32332/ijigaed.v3i2.6669Keywords:
Parenting Style, Character, Early ChildhoodAbstract
One of the main factors for the success of education is the parenting style of parents, therefore parents must show more parenting style given to children to form character from an early age, so that after the child grows up, he will grow into a human being with the expected character. Furthermore, the link between parenting styles and forming early childhood character is meant as an effort by parents to lay the foundations of character in children, children who are instilled with character from an early age will have self-regulation based on religious values, cultural values, social rules, outlook on life, and an attitude of life that is meaningful for himself, society, nation and state. This type of research is qualitative and descriptive in nature. This study uses interview data collection techniques, observation and documentation. The results of this study indicate that children have begun to be able to speak politely and behave well to everyone, have a religious attitude, are independent, not selfish, respect others, and are disciplined in everyday life.
References
Ahmad Susanto. 2011. PerkembanganiAnak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
AnasiSalahudin dan Irwanto Alkrienciehie. 2013. Pendidikani iKarakter (Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa). Bandung: Pustaka Setia. Cet 1
Ary, Gunawan H. 2000.i Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama
Dindin Jamaluddin. 2013. Paradigma Pendidikan Anak dalam Islam. Bandung: CV Pustaka Setia
Eni Setyowati. 2018. Pendidikan Karakter Fast. CV Budi utama, Yogyakarta.
Elfans. 2019. “Metode-metode Pembelajaran Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini “, Edu Publisher, Jawa Barat.
Hastuti dan Zamralita. 2004. “Penyesuaian Diri Orang Tua yang Memiliki Anak Retardasi Mental Ringan”. Jurnal ilmiah psikologi “ARKHE”
Hastuti. 2012. Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Tugu Publisher. Cet 1
Helmawati. (2018). Pendidikan Keluarga. Remaja Rosdakarya
Husaini Usman dan Purnomo Setiady Akbar. 2003. Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara
Imroatun, I., Nirmala, I., Juhri, J., & Muqdamien, B. (2020). Kajian Literatur Pengasuhan Anak Usia Dini Dalam Islam. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 57–66.
Majid, Abdul. 2013. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Mansur Muslich. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara. Cet 1
M. Ngalim Purwanto. 2011. Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Muchlas Samani dan Hariyanto. 2013. Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
MohammadiSaroni. 2019. Pendidikan Karakter Tanpa Kekerasan Upaya Membentuk Karakter Bangsa yang lebih Baik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Nana Prasetyo. 2011. Membangun Karakter Anak usia Dini. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Nurjanah Zakiyah, Nurhikmah dan Asiyah. 2021. Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Disiplin Anak Usia 5-6 Tahun Pada Masa Pandemi COVID-19. Vol. 6, No. 2, Desember 2021, 127-138
Rahmad Rosyadi. 2013. Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini (Konsep dan Praktik PAUD Islam). Jakarta: Rajawali Pers, Cet 1
Singgih Gunarsih. 2007. Psikologi Remaja. Jakarta: Gunung Mulia
Sugiyono. 2016. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alvabeta
Uswatun Hasanah. 2016. Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak. Vol. 2 Edisi 2 Juli 2016
Zakiah Daradjat. 2012. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License