Qawa’id wa Tarjamah Method and Card Sort Strategy in Shorof Learning in Madinah Modern Boarding School

Authors

  • Muhammad Afif Amrulloh UIN Raden Intan Lampung
  • Reni Puspita UIN Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.32332/ijalt.v1i01.1581

Keywords:

Card Sort, Shorof, Qawa’id wa Tarjamah

Abstract

The purpose of this study was to find out the application of the qowa'id wa tarjamah method with card sort strategy in improving the shorof ability of the 9th grade student’s at Madinah Modern Boarding School . This research is a Classroom Action Research study. It is the research which oriented to solving the problems that occurred in the classroom by improving the learning process in accordance with the expected goals. Research analysis was conducted inductively. The research used qualitative research, the data in the form of verbal and analysed without using statistical techniques. This classroom action research consists of two cycles through four stages of the process as follows: 1) the planning stage, 2) the implementation stage, 3) the observation stage, and 3) the reflection stage. The application of the qowa’id wa tarjamah method with card sort strategy can improve shorof ability towards 9th grade student’s of the Madinah Modern Boarding School . Student’s are able to understand the material well and make sentences and are enthusiastic in participating in class teaching and learning activities. This can be proven by improving the shorof ability of the student’s in each cycle.

References

Abdurrahman, Maman, ‘Penerapan Strategi Cooperative Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Nahwu Mahasiswa’, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, Volume 21 (2014)
Aziz Fachkrurozy dan Erta Mahyudin, Pembelajaran Bahasa Asing; Metode Tradisonal Dan Kontemporer (Jakarta: Bina Publishing, 2010)
Effendy, Ahmad Fuad, Metodologi Pengajaran Bahasa Arab (Malang: Misyikat, 2012)
El-Ushaily, Abdul Aziz Ibrahim, Psikolinguistik Pembelajaran Bahasa Arab (Bandung: Humaniora, 2009)
Fakhrurrozy, M. Imam, ‘Nahwu Dan Shorof Perspektif Pembelajar Bahasa Kedua’, Seminar Nasioanal Bahasa Arab Mahasiswa II Tahun 2018, 2018
Hisyam Zaini, Dkk, Desain Pembelajaran Di Perguruan Tinggi (IAIN Sunan Kalijaga Yogyakarta: CTSD, 2002)
Ismail SM, Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM, Jilid I (Semarang: RASAIL Media Group, 2008)
Izzan, Ahmad, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Bandung: Humaniora, 2011)
Ketut Sanjaya, Renda, Ndara Tanggu, and Putu Nanci Riastini, ‘Penerapan Strategi Pembelajaran Card Sort Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA’, Jurnal Pendidikan Ganesha Mimbar, Volume 6 (2016)
Limas Dodi, ‘METODE PENGAJARAN NAHWU SHOROF (Ber-Kaca Dari Pengalaman Pesantren)’, Jurnal Tafaqquh, Volume 1 (2013)
Mukhroji, ‘METODE TAMYIZ (Sebuah Formulasi Teori Nahwu Shorof Quantum)’, Jurnal Kependidikan, Volume II (2014)
Mulu, Beti, ‘Penerapan Thariqah Al-Qawaid Wa Al-Tarjamah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al Munawwarah Wawolemo Sulawesi Tenggara’, Jurnal Al-Izzah, Volume 8 (2013), 39–55
Mustafa, Syaiful, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif (Malang: UIN Maliki Press, 2011)
Putri Cahaya Situmorang, Uswatun Hasanah, ‘Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Indexs Card Match Dengan Card Sort Pada Materi Organisasi Kehidupan’, Jurnal Pelita Pendidikan, Volume 4 (2011) <https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2013.12.053>
Roichatul Jannah, Siti Nur Kholifah, ‘Peningkatan Keterampilan Membaca Tulisan Arab Dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Sort Card Bagi Siswa Kelas II MI Banu Hasyim Sidoarjo’, Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan Agama, Volume 7 (2016)
Rosyadi, A Wahab, ‘Metode Pembelajaran Bahasa Arab Pada Program Khusus Perkuliahan Bahasa Arab STAIN Malang’, Jurnal Ulul Albab, Volume 3 (2001)
Sari, Alvi Putri Prima, ‘Tinjauan Terhadap Metode Pembelajaran Bahasa Arab: Metode Qowa’id & Terjemah, Metode Langsung, Metode Audiolingual Dan Metode Gabungan’, Jurnal Tarbiyatuna, Volume 3 (2018)
Silberman, Melvin L, Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif (Bandung: Penerbit Nusamedia, 2006)
Suranti, Sri, ‘Penerapan Active Learning Tipe Card Sort Untuk Meningkatkan MInat Belajar PKN IV SDN 2 Kalipetir’, Jurnal Pendidikan Guru SD, Volume 21 (2016)
Umi Hanifah, ‘طريقةالقواعدوالترجمةفيتعليماللغةالعربيةوتطبيقها’, NUN Wa Al-Qolam, 06 (2012)
Weti Anggayuni, Suhardi Marli, Sri Utami, ‘Pengaruh Strategi Pembelajaran Tipe Card Sort Terhadap Pemerolehan Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Di SD’, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, Volume 2 (2013)
الخولي, محمدعلي, أساليب تدريس اللغة العربية (مدينة: الرياض, 1982)

Downloads

Published

2019-08-30