RELIGIUSITAS, MARGIN LEVEL, DAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH MELAKUKAN TAKE OVER PEMBIAYAAN

Authors

  • Malkan Malkan Universitas Islam Negeri Datokarama Palu, Indonesia
  • Abdul Jalil Universitas Islam Negeri Datokarama Palu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32332/finansia.v6i1.6391

Keywords:

Religiusitas, Tingkat Margin, Kualitas Pelayanan, Keputusan Nasabah

Abstract

The customer's decision to take over is based on the intention of facilitating pre-existing financing, by adding installments or looking for a lower interest rate. Research to determine and analyze the influence of religiosity, margin level, and quality of service on customer decisions to take over financing. The study sample was 108 people and used purposive sampling. Using multiple linear regression analysis. Research shows that simultaneously the variables of religiosity, margin level, and service quality have a significant effect on customers' decisions to take over financing at Islamic Banks with an adjusted R Square value of 0.507 equal to 50.7%. The remaining variables that were not included in model (e) amounted to 49.3%. Partially, religiosity and margin level have a significant effect on customer decisions, and service quality does not affect customer decisions.

References

Agama, Kementerian. “Al-Qur’an.” https://quran.kemenag.go.id, Diakses Pada Tanggal 1 Oktober 2021.
Aini, Aisyah Nur. “Pengaruh Tingkat Margin Terhadap Keputusan Pengambilan Pembiayaan Murabahah Di Bmt Ugt Sidogiri Cabang Waru Sidoarjo.” El-Qist, Vol. 5, No. 01, 2015. https://doi.org/10.15642/elqist.2015.5.1.943-962.
Aisyah, Binti Nur. Manajemen Pembiayaan Bank Syariah. Yogyakarta: Teras, 2014.
Alma, Buchori. Pengantar Bisnis. Bandung: Alfabeta, 2008.
Ancok, D Suroso. Psikologi Islami. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Anggadini, Sri Dwi, “Penetapan Margin Murabahah Pada BMT As-Salam Pacet Cianjur” Majalah Ilmiah UNIKOM, Vol. 9, No. 2, 2010. http://repository.unikom.ac.id/id/eprint/30543.
Angraini, Juwita., Dan Mardiah, Siti. “Analisis Kinerja Pembiayaan Take over Pada BTN Syariah Di Tahun 2014-2015.” I-Finance Journal On Islamic Finance, Vol. 2, No. 1, 2016. https://doi.org/10.19109/ifinance.v2i1.1012.
Aryani, Dwi., Dan Rosinta, Febrianti. “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dalam Membentuk Loyalitas Pelanggan.” Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi Dan Organsiasi, Vol. 17 No. 2, 2019. https://doi.org/10.20476/jbb.v17i2.632.
Attamimi, Zakiah., And Maryani, Ay. “Pengukuran Kepuasan Nasabah Melalui Kualitas Pelayanan PT. BNI Syariah KC. Ciputat Dengan Metode Importance Performance Analysis (IPA) & Metode Customer Satisfaction Index (CSI).” FINANSIA : Jurnal Akuntansi dan Perbankan Syariah, Vol. 2, No. 02, 2019. https://doi.org/10.32332/finansia.v2i2.1650 .
Bendahara. Wawancara Pribadi. 28 September 2021.
Daengnaja. Pembiayaan Take over Oleh Bank Syariah. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2019.
Diansyah, Ahmad Zubadar Oktorifal., Dan Yasin, Ach. “Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Melakukan Take over Pembiayaan Pensiun (Studi Kasus Bank Syariah Mandiri KCP KRIAN).” JIES: Journal Of Islamic Economics Studies, Vol. 2, No. 1, 2021. https://doi.org/10.33752/jies.v2i1.316.
Dister, Nikko Syukur,. Psikologi Agama. Yogyakarta: Kanisius, 1989.
Djazuli, A., Dan Yanuari, Yadi. Lembaga-Lembaga Perekonomian Umat (Sebuah Pengenalan). Jakarta: Rajawali Press, 2001.
Fandy, Tjiptono. Manajemen Jasa. Yogyakarta: Andi Offset, 2004.
Harahap, F. H. S. Analisis Pengaruh Religiusitas Dan Pendapatan Usaha Nasabah Serta Margin Bank. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 2016. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/1360.
Harahap, Fadlyka Himmah Syahputera. Analisis Pengaruh Religiusitas Dan Pendapatan Usaha Nasabah Serta Margin Bank. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 2016. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/1360.
HM, Muhdar. “Margin Pembiayaan Sistem Murabahah Di Bank-Bank Umum Syariah Dan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Nasabah Pensiunan.” Jurnal Al-Ulum, Vol 20, No. 1, 2020. https://doi.org/10.30603/au.v20i1.1282.
Kasmir. Etika Customer Service. Jakarta: PT. Raja Grafindo, 2005.
Kotler, Philip. Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia, 2005.
Maemunah, H., Dan Mauludin, M. N. “Analisis Pengaruh Religiusitas Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Jasa Keuangan Syariah.” Journal Of Economics And Philanthropy, Vol. 4, No. 1, 2021. http://dx.doi.org/10.21111/jiep.v4i01.5669.
Margono, S. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Martono, Nanang. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada, 2016.
Muhammad. Teknik Perhitungan Bagi Hasil Dan Profit Margin Pada Bank Syariah. Yogyakarta: UII Press, 2004.
Nasution, S. Metode Research Penelitian Ilmiah. Jakarta: Bumi Aksara, 2004.
Nugroho, J. Setiad. Perilaku Konsumen. Jakarta: Kencana, 2003.
Nurhab, Badaruddin. “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pasien Rumah Sakit.” FINANSIA : Jurnal Akuntansi dan Perbankan Syariah, Vol. 1, No. 02, 2018. https://doi.org/10.32332/finansia.v1i2.1395.
Purnamasari, Irma Devita., Dan Suswinarno. Akad Syariah. Bandung: Kaifa, 2011.
Putriani, Yolanda Hani. “Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiswa Muslim Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Airlangga Ditinjau Dari Aspek Religiusitas.” Jurnal JESTT, Vol. 2, No.7, 2015. doi : 10.20473/vol2iss20157pp570-582.
Rizaldy, Muhammad., “Pelaksanaan Take over Pembiayaan PT. Bank Mandiri Syariah Cabang Medan.” Premise Law Journal, Vol. 12, No. 1, 2015. https://jurnal.usu.ac.id/index.php/premise/article/view/12227.
Safitri, Enneng Nisa Alfiani. “Pengaruh Tingkat Margin Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pembiayaan Murabahah Di BPRS Metro.” FINANSIA : Jurnal Akuntansi dan Perbankan Syariah, Vol. 2, No. 02, 2019. https://doi.org/10.32332/finansia.v2i2.1637.
Sugiharto. Teknik Sampling. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 2003.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung Alfabeta, 2010.
__________. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2012.
Sumarni, Murti., Dan Soeprihanto, John. Pengantar Bisnis. Yogyakarta: Liberty, 2005.
Teguh, Muhammad. Metode Penelitian Ekonomi: Teori Dan Aplikasi. Jakarta: PT. Rajagrafindo, 2012.
Umar, Husein. Metode Penelitian Untuk Skripsi Dan Tesis Bisnis. Jakarta. PT. Rajagrafindo Persada, 2008.

Published

2023-05-19