DETERMINANTS OF CUSTOMER DECISIONS: STUDY ON ISLAMIC BANKING SERVICES USERS

Authors

  • Dina Yustisi Yurista Wahid Hasyim University, Indonesia
  • Ulfa Zahiyatul Muna Wahid Hasyim University, Indonesia
  • Maskudi Maskudi Wahid Hasyim University, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32332/finansia.v5i2.5507

Keywords:

Islamic Bank, Product, Religiosity

Abstract

Islamic banks are emerging as an alternative for people who need a banking system that provides sound banking/financial services and complies with sharia principles. This study used primary data by providing questionnaires to Sharia Bank customers with a sample of 40 respondents. In this sample determination method, the author uses convenience sampling techniques. To analyze the subsequent research the authors used factor analysis tools with the help of the analysis of the SPSS Version 16 program. This study aims to determine the factors that influence customer decisions in using Islamic banking services. The results of this study are an analysis of factors that influence customer decisions in using Islamic banking services, namely diverse and attractive product factors, innovative product quality, profit sharing in accordance with sharia and religious principles greatly affects customer decisions in using Islamic banking services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonio, Muhammad Syafi’i. Bank Syariah Dari Teori Ke Praktik. Jakarta: Gema Insani Press, 2007.
Desiana, Dewi., Dan Negina, Putri Kenocono. “Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Menggunakan Jasa Perbankan Syariah Di Kota Tasikmalaya.” Akuntabilitas: Jurnal Ilmu Akuntansi, Vol. 11, No. 1, 2018.
Hanik, Umi Siti., Dan Handayani, Jati. “Keputusan Nasabah Dalam Memilih Perbankan Syariah (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri).” Jabpi I, Vol. 22, No. 2, 2014.
Harahap, Tiara Sulaikha Rohimi. “Pengaruh Persepsi Dan Religiusitas Nasabah Terhadap Keputusan Memilih Produk Gadai Emas Di PT Bank Syariah Mandiri KCP Medan Iskandar Muda.” Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 11, No. 1, 2020.
Hasbi, Setiawan Sahlah. "Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Nasabah dalam Menggunakan Produk Jasa Perbankan Syariah (Studi PT Bank Negara Indonesia Cabang Sukabumi).” Jurnal Nisbah, Vol. 2, No. 1, 2016.
Herawati, Andry., Dan Setyowati, Liling. “Faktor Penentu Keputusan Nasabah Muslim Dan Non Muslim Memilih Jasa Bank Syariah Di Surabaya.” Jurnal Ilmu Administrasi, Vol. 14, No. 2, 2017.
Hoda, Syakinah Riski J., Mahsuni, Abdul Wahid., Dan Junaidi, Junaidi. “Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Nasabah Menggunakan Jasa Bank Syariah (Studi Kasus Pada Bank BNI Syariah Dan Bank Syariah Mandiri Di Kota Ternate).” E-JRA, Vol. 7, No. 10, 2018.
Iqbal, Muhammad., Febi, Hamid, Abdul., Dan Mastura, Mastura. “Pengaruh Motivasi Perilaku Dan Pemahaman Terhadap Keputusan Masyarakat Dalam Memilih Bank Syariah Di Aceh Tamiang.” Jurnal Investasi Islam, Vol. 4, No. 2, 2019.
Kulsum, Umi Siti. Analisis Faktor Penentu Keputusan Konsumen Dalam Memilih Jasa Perbankan Syariah (Studi Kasus Bank Syariah Mandiri Kcp. Boyolali. Salatiga: Institut Agama Islam Negeri Salatiga, 2019.
Lubis, Irsyad. Bank dan Lembaga Keuangan Lain. Medan: Usu Press, 2010.
Marlina, Lina., Dan Rosdiana, Gina., “Faktor Yang Mempengaruhi Minat Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Di Tasikmalaya.” E-Qien: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, Vol. 7, No. 1, 2020.
Mujaddid, Fajar., Dan Nugroho, Pandu Tezar Adi. “Pengaruh Pengetahuan, Reputasi, Lingkungan Dan Religiusitas Terhadap Minat Pelajar Sekolah Menengah Kejuruan Prodi Perbankan Syariah Dalam Menabung Di Bank Syariah.” Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 10, No. 1, 2019.
Nastiti, Niken., Hartono, Arif., Dan Ulfa, Ika Farida. “Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Perbankan, Pengetahuan Produk Perbankan, Pengetahuan Pelayanan Perbankan Dan Pengetahuan Bagi Hasil Terhadap Preferensi Menggunakan Jasa Perbankan Syariah.” Asset: Jurnal Ilmiah Bidang Manajemen Dan Bisnis, Vol. 1, No. 1, 2018.
Nurlinda, Nurlinda., Dan Zuhirsyan, Muhammad. “Mengapa Memilih Bank Syariah? (Sebuah Kajian Dari Persepsi Nasabah Non Muslim).” Bisma Cendikia: Jurnal Bisnis, Manajemen & Akuntansi, Vol. 1, No. 1, 2020.
Pasaribu, Fajar. “Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Nasabah Memilih Bank Syariah Di Medan.” Jurnal Salman: Sosial Dan Manajemen, Vol. 3, No. 2, 2022.
Randy, Febrian. Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Menggunakan Jasa Perbankan Syariah (Studi Kasus Bank BNI Syariah Cabang Payakumbuh). Padang: Universitas Andalas, 2018.
Rohmadi, Rohmadi., Nurbaiti, Nurbaiti., Junaidi, Junaidi. “Analisis Faktor Penentu Keputusan Nasabah Dalam Memilih Jasa Perbankan Syariah Dan Perbankan Konvensional Di Kota Bengkulu.” Jurnal Analisis, Vol. 4, No. 3, 2016.
Titania, Mukti., Dan Tulasmi, Tulasmi. ”Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Bank Syariah Tetap Menggunakan Bank Konvensional (Dualisme Akun).” At-Thullab Jurnal, Vol. 2, No. 2, 2021.
Toni, Utomo Prasetyo. Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Memilih Jasa Perbankan Syariah (Studi Pada Bank Syariah Mandiri, Kantor Cabang Malang). Malang: Universitas Brawijaya, 2016.
Vebitia, Busaman. “Analisis Preferensi Masyarakat Terhadap Prinsip Bagi Hasil Pada Bank Syariah Di Wilayah Banda Aceh.” JIMEKA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, Vol. 2, No. 1, 2017.
Wahyuni, Sri. “Pengaruh Persepsi Kualitas Pelayanan Dan Bagi Hasil Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Nasabah Bank Syariah.” Jurnal At-Tawassuth, Vol. 2, No. 2, 2017.
Yahya, Subhan. Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah (Studi Kasus PT Bank Syariah Mandiri Tbk Cabang Pembantu Lebak). Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2010.
Zuhirsyan, Muhammad., Dan Nurlinda, Nurlinda. “Pengaruh Religiusitas, Persepsi Dan Motivasi Nasabah Terhadap Keputusan Memilih Perbankan Syariah.” Jurnal Perbankan Syariah, Vo. 2, No. 2, 2021.
Zuhirsyan, Muhammad., Dan Nurlinda, Nurlinda. “Pengaruh Religiusitas Dan Persepsi Nasabah Terhadap Keputusan Memilih Bank Syariah.” AL-AMWAL: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Perbankan Syariah, Vol. 10, No. 1, 2018.

Downloads

Published

2022-11-24

How to Cite

DETERMINANTS OF CUSTOMER DECISIONS: STUDY ON ISLAMIC BANKING SERVICES USERS. (2022). FINANSIA : Jurnal Akuntansi Dan Perbankan Syariah, 5(2), 205-218. https://doi.org/10.32332/finansia.v5i2.5507