PENGARUH MINAT NASABAH TERHADAP PRODUK DEPOSITO

Authors

  • Muhammad Ryan Fahlevi Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Hasrun Afandi UmpuSinga Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Nizaruddin Nizaruddin Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Dwi Puspa Anjasari Institut Agama Islam Negeri Metro

DOI:

https://doi.org/10.32332/finansia.v5i01.4625

Keywords:

Minat Nasabah, Produk Deposito

Abstract

This study has the aim of knowing the effect of interest in the Influence of Customer Interest on Deposit Products, this research was conducted at the Islamic People's Financing Bank Metro Madani Metro Head Office (BPRS Metro Madani KP Metro), BPRS Metro Madani KP Metro is one of the financial institutions based In sharia, there are several fund-raising products that use the profit-sharing principle that is offered, one of which is a deposit product. The research was conducted by regression analysis. The population in this study was 207 people using the Slovin formula, a sample of 69 people was obtained. The results of the study conclude that the hypothesis is fulfilled, namely customer interest has a positive and significant effect on the product, with an R Square of 0.748.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Thamrin., Tanti, Francis. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers, 2015.
Anshori, Abdul Ghofur. Perbankan Syariah Di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 2009.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2010.
Astuti, Tri., Mustikawati, Indah. “Pengaruh Persepsi Nasabah Tentang Tingkat Suku Bunga, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung Nasabah,” Jurnal Nominal, Vol. 2, No. 1 , 2013.
BPRS Metro Madani, http://www.banksyariahmetromadani.co.id/, diakses 4 Januari 2021, 14.20 WIB
Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS, IV. Semarang: Badan Penerbit UNDIP, 2006.
Hasibuan, Malayu. Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2004.
https://universalbpr.co.id/blog/bprs-bpr-pengertian-dan-perbedaanya/. Diakses pada 18 Desember 2020.
Husaeni, Uus Ahmadi. “Determinan Pembiayaan Pada Bank Pembiayaan Rakyat Syariah Di Indonesia,” Jurnal Bisnis dan Manajemen, Vol. 7, No. 1, 2017.
Ismail. Perbankan Syariah. Jakarta: Kencana Pranadamedia Group, 2010.
Ismanudin, Fakhri. “Analisis Pengelolaan Deposito Mudharabah Pada Bank BNI Syariah Fatmawati”, 2015.
Joko. Wawancara Pribadi. Rabu 23 Desember 2020.
Karim, Adiwarman A. Bank Islam: Analisis Fiqh Dan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2016.
Kolter, Philip., Keller, Kevin Lane. Manajemen Pemasaran,Jakarta: Erlangga, 2008.
Krismanto, Adi. Analisis Fakor-Faktor yang Mempengaruhi Loyalitas Nasabah. Semarang: Universitas Diponegoro, 2009.
Kusuma, Habi Aldi. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Non Muslim Menggunakan Jasa Bank Mandiri Syariah (Studi Kasus Pada Bank Mandiri Syariah Kcp Teluk Betung Bandar Lampung)”, Srkripsi IAIN Metro 2020.
Muhaimin. Korelasi Minat Belajar Pendidikan Jasmani Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani. Semarang: IKIP, 1994.
Mujahidin, Akhmad. Hukum Perbankan Syariah. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2017.
Narbuko, Cholid., Achmadi, Abu. Metodologi Penelitian , Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
Novia, Poppy. Wawancara Pribadi. Senin 11 Januari 2021.
Prasetia, Ta ’dir Eko., Tommy, Parengkuan., Saerang, Ivone S. “Struktur Modal, Ukuran Perumusan Dan Risiko Perusahaan Terhadap Niali Perusahaan Otomotif Yang Terdaftar Di BEI,” Jurnal EMBA, Vol. 2, No. 2, June 2014.
Rivai, Veithzal., Arifin, Arviyan. 2010. Islamic Banking. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
Rusdianto, Hutomo., Ibrahim, Chanafi. “Pengaruh Produk Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Presepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating Di Pati,” Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, Vol. 4, No.1, juni 2006.
Sangadji, Etta Mamang., Sopiah. Perilaku Konsumen Pendekatan Praktik. Yogyakarta: CV Andi Offset, 2013.
Siregar, Sofiyan. Statistik Parametik untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Remaja Rosdakarya, 2014.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2007.
Suryabrata, Sumardi. Metodologi Penelitian, Jakarta: Rajawali Pers, 2014.
Tanzeh, Ahmad. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras, 2009.
Uniyati, Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung Di Bank Syariah, Skripsi UIN Alauddin Makasar, 2018.
Wahab, Wirdayani. “Pengaruh Tingkat Bagi Hasil Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah,” Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, Vol. 1, No. 2 , Juli 2016.
Wahab, Wridayani, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Industri Perbankan Syariah Di Kota Pekanbaru,” Jurnal Kajian Ekonomi Islam, Vol. 2, No. 1, January 2017.
Wahyudi, Reno. Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Kurangnya Minat Nasabah Untuk Membeli Produk Deposito Mudharabah BRI Syariah KCP Panorama Bengkulu, Skripsi IAIN Bengkulu, 2015.
Wardayani, Siti Maria. “Implikasi Shariah Governance Terhadap Reputasi Dan Kepercayaan Bank Syariah”, Walisongo, Vol. 19, No 1, 2011.
Wininggar, Dwi. Pengaruh Merek, Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pengguna Honda Beat Pada Mahasiswa Jurusan Ekonomi Syariah Iain Metro Angkatan 2015, Skripsi IAIN Metro, 2019.
Yulianti, Rahmah. “Pengaruh Minat Masyarakat Aceh Terhadap Keputusan Memilih Produk Perbankan Syariah Di Kota Banda Aceh,” Jurnal Dinamika Akuntansi Dan Bisnis, Vol. 2, No. 1, Maret 2015.
Zahirah, Siti. Minat Nasabah Menggunakan Produk Deposito Mudharabah Pada PT. Bank Pembangunan Daerah Sumut Capem Syariah Hamparan Perak, Skripsi UIN Sumatra Utara, Medan, 2019.

Published

2022-06-19

How to Cite

PENGARUH MINAT NASABAH TERHADAP PRODUK DEPOSITO. (2022). FINANSIA : Jurnal Akuntansi Dan Perbankan Syariah, 5(1), 19-30. https://doi.org/10.32332/finansia.v5i01.4625