Interactive E-Modules with Hologram and Text-to-Speech: An Innovative Media for Teaching the Human Excretory System

Authors

  • Nukhbatul Bidayati Haka Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Yuni Fitriani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Meita Dwi Solviana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Ismi Rakhmawati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.32332/al-jahiz.v6i1.10010

Keywords:

Hologram, Interactive e-module, Human excretory system, Learning media, Text-to-speech

Abstract

This research aimed to develop an interactive e-module with hologram and text-to-speech technologies for teaching junior high school science, specifically the human excretory system, in grade VIII. Using an R&D approach based on the Borg and Gall model up to the 7th stage (problem identification, data collection, product design, design validation, product trials, and revision), the e-module was validated by six experts. The study involved students from SMPN 1 Bumi Ratu Nuban Lampung Tengah, including 10 students for small group trials and 30 students for field trials. The results showed that the e-module, with 82% validation from media experts, 92% from content experts, and 88% from language experts, was highly valid. Student trials also indicated that the e-module on animal tissue material was engaging, with a 78% rating in small group trials and 80% in field trials. This study offers a valuable contribution to enhancing education through innovative, technology-based learning media.

References

Adaweyah, Z., Munzil, & Mulyati, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis 3D Hologram Pada Materi Pembelahan Sel Pada Manusia Untuk Kelas IX SMP. Excellence In Learning Innovation, 440–449.

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Asri, A. S. T., & Dwiningsih, K. (2022). Validitas E-Modul Interaktif sebagai Media Pembelajaran untuk Melatih Kecerdasan Visual Spasial pada Materi Ikatan Kovalen. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 465–473. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.2.465-473

Darwis, D., Fitriani, E., & Styariyani, D. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Model Learning Cycle 5E Pada Pembelajaran Kimia Materi Asam-Basa. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 10(1), 130–138. https://doi.org/10.21009/jrpk.101.02

Erlangga, M. D., & Dwiningsih, K. (2024). Pengembangan E-Modul Kimia Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Representasi Kimia pada Materi Reaksi Reduksi dan Oksidasi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 3023–3035. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i3.3762

Fitria, J., Wardana, R. W., & Johan, H. (2022). Analisis Kebutuhan Terhadap Pengembangan E-Modul Interaktif Pemanasan Global Berdasarkan Pemodelan Parameter Cuaca. JIPVA(Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 6(2), 92–102. https://doi.org/https://doi.org/10.31331/jipva.v6i2.2284 How

Haka, N. B., Majid, E., & Pahrudin, A. (2021). Pengembangan e-modul android berbasis metakognisi sebagai media pembelajaran biologi kelas XII SMA/MA. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 9(1), 71–83. https://doi.org/10.23971/eds.v9i1.2155

Haka, N. B., Makrupah, S., & Anggoro, B. S. (2020). Pengembangan Website Online Berbasis Blended Learning untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Mata Pelajaran IPA. Jurnal Bioterdidik : Wahana Eksperi Ilmiah, 8(1), 66–76. https://doi.org/10.23960/jbt.v8.i1.08

Handayani, F., Aminah, & Mohzana. (2023). Keterampilan Menulis Siswa Kelas X Menggunakan Media Aplikasi Speech To Text Pada Gawai. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 7(1), 53–54. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v7i1.6874

Khasanah, I., & Nurmawati, I. (2021). Pengembangan Modul Digital sebagai Bahan Ajar Biologi untuk Siswa Kelas XI IPA. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(1), 34–44. https://doi.org/10.35719/mass.v2i1.57

Krisna, A. W., Rokhmawati, R. I., & Az-zahra, H. M. (2024). Pengembangan E-Modul Interaktif Menggunakan Model ADDIE Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar Kelas X Jurusan TKJ Di SMKN 7 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 1(1), 1–17. https://doi.org/http://j-ptiik.ub.ac.id

Marinda, F., Muhammad, N., & Saprudin. (2023). Pengembangan Konten E-Modul Interaktif Materi Getaran dan Gelombang Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Fisika, 11(1), 94. https://doi.org/10.24127/jpf.v11i1.7285

Mayer, R. E. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press.

Mubarak, M. H., & Santoso, A. B. (2023). Persepsi Mahasiswa Dalam Penggunaan Aplikasi Berbasis Text to Speech Pada Mata Kuliah Teknologi Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Iqra’, 17(1), 73. https://doi.org/10.30984/jii.v17i1.2376

Nabila, S., Husin, D. M., & Mislinawati. (2024). Penggunaan Media Hologram Pada Materi Indonesiaku Kaya Budaya Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelas Iv Sd Negeri 2 Lamcot. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(3), 378–386.

Parapat, K. M., Rahmadani, A., Ardiyani, F., M, M., Ulkhaira, N., & Ramadhani, R. (2024). Pengembangan E-Modul Interaktif Dengan Menggunakan Model Pbl Dalam Pembelajaran IPA Materi Organ Pencernaan Pada Hewan dan Manusia di SD N 0601 Paringgonan. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 2024. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo

Piaget, J. (1973). To Understand is to Invent: The Future of Education. Viking Press.

Pratama, A. D., & Hadi, M. S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar melalui Implementasi Media Belajar Mika Hologram 3D pada Pembelajaran IPA SD Kelas 5. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 8(2), 198–209.

Putri, A. R., Dewi, R., & Ramiati. (2024). Penerapan Metode Yolov5 dan Teknologi Text-To-Speech dalam Aplikasi Pengenalan Abjad dan Objek Sekitar untuk Anak Usia Dini. Elektron : Jurnal Ilmiah, 15(2), 94–101. https://doi.org/10.30630/eji.0.0.423

Rianti, R., & Setiawan, A. (2024). Inovasi Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Kurikulum Merdeka Di Era Society 5.0. Samarinda International Journal of Islamic …, 1(1), 45–65. https://doi.org/https://doi.org/10.21093/sijis.v1i1.xxxx

Ridsa, A., Sideng, U., & Suprapta, S. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran 3D Hologram dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di SMA Negeri 2 Majene. LaGeografia, 18(3), 191. https://doi.org/10.35580/lageografia.v18i3.13607

Salsabila, A., Hidayati, S. N., & Aulia, E. V. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Informasi Siswa SMP dalam Menghadapi Pembelajaran di Era Society 5 . 0. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 570–580. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/njpi.2024.v4i2-17

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode, dan Prosedur. Prenada Media Group.

Saputra, D. D., & Sujatmiko, B. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Pjbl Pada Keahlian Front End Web Development Berstandar Industri Untuk Siswa SMK. IT-Edu: Jurnal Information …, 8(1), 181–188.

Sarif, S., & AR, A. (2024). Efektivitas Artificial Intelligence Text to Speech dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca. Jurnal Naskhi Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.47435/naskhi.v6i1.2697

Sherina, & Hasnawati, H. (2023). Pemanfaatan Text To Speech Pada Aplikasi E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Bahasa Inggris Berbasis Mobile. Jurnal Sintaks Logika, 3(1), 43–51. https://doi.org/10.31850/jsilog.v3i1.2093

Solviana, M. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19: Penggunaan Gamifikasi Daring di Universitas Muhammadiyah Pringsewu Lampung. Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 1(1), 1. https://doi.org/10.32332/al-jahiz.v1i1.2082

Solviana, M. D., Oktamalia, M., & Novitasari, A. (2024). Development of PjBL Based Interactive E-Modules with a Scientific Approach in Remediating Misconceptions in Biology Subjects. YSSSEE of Conferences, 482, 1–10. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202448204017

Suherman, A., Firmansyah, Y., & Suherman. (2024). Manajemen Sumber Daya Manusia yang Efektif dan efisien dalam pendidikan di era 5.0. Journal of Education Research, 5(2), 2066–2073.

Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan: Prinsip Dan Operasinya. Bumi Aksara.

Vigotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Yolan, F., Firdaus, T., & Rosa Sinensis, A. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Fisika Berbasis Android Materi Pemanasan Global Di Kelas XI Untuk Membangun Minat Belajar Siswa A. Prosiding Seminar Nasional OPPSI, 218–225.

Yudhistiro, K., & Silalahi, E. B. (2021). Peningkatan Kemampuan Pronunciation Vocabulary untuk Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Teknologi Text-To-Speech dan Speech Recognition di Sekolah Dasar YBPK Malang. JMM - Jurnal Masyarakat Merdeka, 4(1). https://doi.org/10.51213/jmm.v4i1.72

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Interactive E-Modules with Hologram and Text-to-Speech: An Innovative Media for Teaching the Human Excretory System. (2025). Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 6(1), 15-35. https://doi.org/10.32332/al-jahiz.v6i1.10010