Analisis Kesalahan Morfologi Dalam Insya

  • R.A Putri Rahmawati Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Novita Rahmi Institut Agama Islam Negeri Metro

Abstract

This study aimed to analyze the forms of students' writing language errors in learning Arabic. The research method used qualitative research. The study was conducted at Islamic Junior High School Darul A'mal Metro. Research respondents were 30 students of grade VIII. Data collection methods were interviews and observations. The interview method was used to find out the difficulties of Arabic learning in the writing aspect. The method of observation was used to see the directly learning process in Arabic learning activities. This study used qualitative data analysis techniques, namely content analysis of morphological errors encountered in insya' text resulting from student work. The results showed that writing errors were found in the form of morphological errors. Writing mistakes in the morphological included writing errors on mudzakar and muannas words, writing errors on madhi and mudhare fi'il. This morphological error occurs due to factors that include the lack of exercise and teachers' optimization in learning could cause students' understanding of Arabic rules were less.

References

Ahyar, Haerul. “Penguasaan Mufrādat Dan Qawā’id Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2018): 259. https://doi.org/10.14421/almahara.2018.042-06.
Alfin, Jauharoti. “Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Sebagai Bahasa Asing Mahasiswa Kelas Bahasa Indonesia Jurusan PGMI IAIN Sunan Ampel Surabaya.” Madrasatuna: Jurnal Pengembangan Madrasah Ibtidaiyah 4, no. 2 (2013): 27–40. http://digilib.uinsby.ac.id/id/eprint/30879.
Amiruddin, Mohammad, dan Ukhti Raudhatul Jannah. “Peran Lingkungan Bahasa Dalam Pemerolehan Bahasa Inggris Lisan Santri Di Pondok Pesantren Nurul Jadid Paiton.” Jurnal Pendidikan Edutama 6, no. 1 (2019): 65–76. https://doi.org/10.30734/jpe.v6i1.279.
A’yuni, Nia Binti Qurota, Agus Budi Santoso, dan Dwi Rohman Soleh. “Analisis Kesalahan Berbahasa Berbahasa Tataran Morfologi Dalam Skripsi Mahasiswa PBSI IKIP PGRI Madiun Tahun Akademik 2013/2014.” Widyabastra : Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia 3, no. 2 (2015): 134. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/widyabastra/article/view/2111.
Fajriah. “Strategi Pembelajaran Maharah Kitabah pada Tingkat Ibtidaiyah.” PIONIR Jurnal Pendidikan 6, no. 2 (2017): 33.
Fajriah, Fajriah. “Strategi Pembelajaran Maharah Al- Kitabah Pada Tingkat Ibtidaiyah.” Pionir : Jurnal Pendidikan 6, no. 2 (2017). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/article/view/3337.
Fathoni, Hanif. “Pembentukan Kata Dalam Bahasa Arab (Sebuah Analisis Morfologis ‘K-T-B’).” At-Ta’dib 8, no. 1 (2013). https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/view/513.
Haniah, Haniah. “Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra Arab.” Arabi : Journal of Arabic Studies 3, no. 1 (2018): 23–34. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i1.62.
Luthfan, Muhammad Aqil, dan Syamsul Hadi. “Morfologi Bahasa Arab: Reformulasi Sistem Derivasi dan Infleksi.” Alsina : Journal of Arabic Studies 1, no. 1 (2019): 1–22. https://doi.org/10.21580/alsina.1.1.2599.
Maharani, Tisa, dan Endang Setiyo Astuti. “Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pengajaran Bahasa dalam Pembelajaran BIPA.” Jurnal Bahasa Lingua Scientia 10, no. 1 (2018): 121. https://doi.org/10.21274/ls.2018.10.1.121-142.
Mahyudin, Erta. “Model Pembelajaran Diskoveri Sebagai Strategi Pembelajaran Bahasa Arab.” Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, no. 2 (2014): 195–208. https://doi.org/10.15408/a.v1i2.1139.
Nurkholis, Nurkholis. “Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab.” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 1, no. 01 (5 Agustus 2018): 10–21. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v1i01.1186.
Nurwicaksono, Bayu Dwi, dan Diah Amelia. “Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Ilmiah Mahasiswa.” AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 2, no. 2 (2018): 138. https://doi.org/10.21009/AKSIS.020201.
Rahmawati, Latifah. “Penerapan Metode Musabaqoh Bithoqoh Mukhtalithul Kalimah (MBMK) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Al-Kitabah Siswa MAN 1 Yogyakarta.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2018): 275. https://doi.org/10.14421/almahara.2018.042-07.
Setyawati, Nanik, dan Rohmadi Muhammad. Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia: Teori dan Praktik. Surakarta: Yuma Pustaka, 2010.
Sitanggang, Sri Meragnes, Syarifah Fatimah, dan Syukur Saud. “Analisis Kesalahan Dalam Menggunakan Possesivepronomen Bahasa Jerman.” Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra 2, no. 1 (2018). https://doi.org/10.26858/eralingua.v2i1.5634.
Supriani, Reni, dan Ida Ramadhani Siregar. “Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa.” Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya 3, no. 2 (2016). https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kultura/article/view/5204.
Syahid, Ahmad Habibi. “Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Teoretis Pemerolehan Bahasa Arab Pada Siswa Non-Native).” Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 2, no. 1 (2015): 86–97. https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1797.
Tajuddin, Shafruddin. “Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa.” PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta 29, no. 2 (2017): 200–215. https://doi.org/10.21009/parameter.292.08.
Thoha, Mohammad. “Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pendekatan Manajemen Berbasis Sekolah.” OKARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra 6, no. 1 (2012). http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/okara/article/view/420.
Utami, Nurul. “Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Siswi MTs Multilingual Kelas VIII Madrasah Mu’allimaat Muhammadiyah Yogyakarta Tahun Ajaran 2014/2015.” Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2015. http://digilib.uin-suka.ac.id/16103/.
Wahab, Laode Abdul. “Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Tulis Peserta Musabaqah Makalah Al-Qur’an Tingkat Provinsi Sulawesi Tenggara Tahun 2016.” Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian 13, no. 1 (2018): 128. https://doi.org/10.31332/ai.v13i1.884.
Yusuf, Juhaeti, Ahmad Zaki Alhafidz, dan Muhammad Fahmi Luthfi. “Menulis Terstruktur Sebagai Urgensi Pembelajaran Maharah Al-Kitabah.” An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab 21, no. 02 (2019): 203. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v21i02.1683.
Published
2020-12-31
How to Cite
RAHMAWATI, R.A Putri; RAHMI, Novita. Analisis Kesalahan Morfologi Dalam Insya. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, [S.l.], v. 22, n. 02, p. 243-258, dec. 2020. ISSN 2581-2815. Available at: <https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/an-nabighoh/article/view/2311>. Date accessed: 19 apr. 2021. doi: https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i02.2311.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.