Problematika Penerapan Sistem Nazhariyyah Al Wahdah pada Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Se-Kota Metro Tahun 2018

  • Novita Rahmi Institut Agama Islam Negeri Metro

Abstract

This study aims to determine the problems and solutions to the application of the Nazhariyah Al Wahdah system in learning Arabic in the Aliyah Madrasah in Metro City in 2018. This research is a qualitative case study conducted in 3 Aliyah Madrasas in Metro City: MAN 1, MA Muhammadiyah, and MA Raudhatut Thalibin. The researcher uses interactive model data analysis. Based on data collection techniques: In-depth interviews, documentation, and participatory observation, the researchers concluded that these problems occur due to inadequate time allocation and unavailability of language laboratories. And professional teachers in the field of Arabic and the existence of a language environment are the solution to this problem.

References

Al-Qur’an al Karim

Abd. Wahab Rosyidi dan Mamlu’atul Ni’mah. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press. 2012
Abdul Wahab. Isu Linguistik Pengantar Bahasa dan Sastra. Surabaya: Airlangga. 1998

Acep Hermawan. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2011

A.Hidayat. “Bi’ah Lughowiyah (Lingkungan Berbahasa) dan Pemerolehan Bahasa”. dalam Jurnal Pemikiran Islam; Vol. 37, No. 1 Januari-Juni 2012

Ahmad Fuad Effendy. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat. 2012

Ali Ridha. Al Marja’ fi al Lughah al ‘Arabiyyah Nahwuha wa Sharfuha. Beirut: Dar al Fikr

Arifan, “MA Ma’arif Raudhotut Thalibin Metro Terus Berproses ke Taraf yang Lebih Baik”, dalam www.sebatin.com, diunggah pada tanggal 29 Mei 2017
Aziz Fachrurrozi dan Erta Mahyuddin. Teknik Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Pustaka Cendikia Utama. 2011

Bahrum Rangkuti, Kafrawi. Pedoman Pengajaran Bahasa Arab. Jakarta: Proyek Pengembangan Sistim Pendidikan Agama Departemen Agama RI 1974

Dekdikbud. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Bulan Bintang, 2002

Fatimah Azzahra Mutmainnah, “Nadzariyatul Wahdah Integrated system.” Dalam blogspot.co.id, diunggah pada bulan Oktober 2015

Ibrahim, 'Abd al-'Alim. al-Muwajjih al-Fanniy li Mudarris al-Lughat al 'Arabiyyah. Kairo: Dar al-Ma'arif. 1990

http://referensi.data.kemdikbud.go.id/, posted on November 5, 2016
Iskandarwassid, Dadang Suhendar. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya. 2010

Ismail Suardi Wekke. Model Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Deepublish. 2014

Laily Sholihatin, dkk, Makalah Nazhariyyah al furu’ dan Nazhariyyah al Wahdah, Yogyakarta: 2013

Mahmud Ali As Saman. At-Taujih fi Tadris al-Lughah al-‘Arabiyyah. Kairo: Dar al-Ma’arif, 1982

Muhammad Utsman al Khasyat. Fannu Kitabah al-buhutsah al-‘Ilmiyyah wa I’dat ar-Rasail al-Jami’iyyah. Kairo:Dar an-Nashr. 1876

Muhammad arif Mustofa, “Asalibu tadrisi al Lughah al ‘Arabiyah al Haditsah”, An Nabighoh, (STAIN Jurai Siwo), Vol.18 No.1 tahun 2016

Najieb Taufiq, “Tujuan Pembelajaran Bahasa Arab,” dalam :///G:/Referensi/.html, diunduh pada tanggal 10 Maret 2013

Nur Faizah, “Macam-Macam Keterampilan Berbahasa Arab”, dalam http://nuurfaizah.blogspot.com, diunggah pada bulan April 2014

Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia No.912 Tahun 2013 Tentang Kurikulum Madrasah 2013 tentang Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab

Rusydi Ahmad Thu’aimah. Ta’lim al-Arabiyyah lighairi an-Nathiqina biha, Manahijuhu wa Asalibuhu. Rabat: Isisko. 1989

Sejarah MA Muhammadiyah, http://mammetro.sch.id

Syamsuddin Asyrofi. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Idea Press Yogyakarta. 2010

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2009

Visi dan Misi MAN 1 Metro, www.man1metro.sch.id

Visi dan Misi, http://mammetro.sch.id

------------. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta. 2011

Yusuf al-Kholifah Abu Bakr. Nadwah Tathwir Baramij I`dad Muallimi al-Lughah al-Arabiyyah lin Nathiqiina Bilughatin Uhkra. Sudan: Ma`had Khurtum al-Duali. 2000

Zulhannan. Paradigma Baru Pembelajaran Bahasa Arab. Bandar Lampung: @n-Nur Press. 2004
Published
2019-07-24
How to Cite
RAHMI, Novita. Problematika Penerapan Sistem Nazhariyyah Al Wahdah pada Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Se-Kota Metro Tahun 2018. An Nabighoh, [S.l.], v. 21, n. 01, p. 61-76, july 2019. ISSN 2581-2815. Available at: <https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/an-nabighoh/article/view/1253>. Date accessed: 20 oct. 2021. doi: https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v21i01.1253.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.