Manajemen Pengorganisasian Program Kursus Markaz Bahasa Arab Darul Lughah Waddirasat Islamiyah

Authors

  • Islahel Umam UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Moh. Hasin UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Zakiyah Arifa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v21i01.1376

Keywords:

manajemen pengorganisasian, program markaz, bahasa Arab

Abstract

This research discusses about: 1) organizing management in Arabic center DLWI Pamekasan, 2) problems in organizing management at Arabic center institute DLWI Pamekasan. This is a descriptive qualitative research. The data are collected by interviews and documentation. Then the data were analyzed in three steps, 1) data reduction, 2) data presentation, 3) drawing conclusions / verification. The results of this research shows that the organizing management Arabic language center DLWI Pamekasan arrangged the division of duties and authority of members of the organization based on structure namely linear organization. Authority is not given to just anyone but through a strict qualification system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

al-Hawary dan Sayyid Mahmud. 1976. Idarah al-usus wa Usul al-‘Ilmiyah. Kairo: Darul Kutub. Islam, Asep Muhammad Saepul. 2015.‚ Faktor Demotivasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Perspektif Siswa Madrasah‛, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 2, No. 1.
Alvi Dyah Rahmawati, Manajemen Pengorganisasian Program Kursus Bahasa Arab di Pare Kediri, Arabi : Journal of Arabic Studies, 3 (1), 2018, 52-60, Hlm.3.
Fathur, Rachman. 2015. ‚Manajemen Organisasi dan Pegorganisasian Dalam Al-Qur’an dan Hadits‛, Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, Vol. 1 No.2.
Fattah, Nanang. 2004. Landasan Manajemen Pendidikan. Cet. 7. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Handoko, T. Hani. 2011. Manajemen. Edisi 11. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Hasibuan, Malayu S.P. 2005. Manajemen; Dasar, Pengertian dan Masalah. Cet.4. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasyim, M. 2015. ‚Andragogi dalam Pembelajaran Bahasa Arab‛, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 2, No. 1.
Kamil, Mustafa. 2012. Model Pendidikan dan Pelatihan (Konsep dan Aplikasi). Bandung;Alfabeta.
Kristiawan, Muhammad dkk, 2017, Manajemen Pendidikan Yogyakarta : CV BUDI UTAMA, cet 1
Lexy J. Moleong, 2017 Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya,
Ranupandojo, Heidjrachman. 1996. Teori dan Konsep Manajemen. Yogyakarta: AMP YKPN.
Rola Yona Anto, Vol 1, No 2 (2015) Pengaruh Struktur Organisasi, Rentang Kendali dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Badan Penyelenggaraan Pelayanan Perizinan Terpadu Kota Kendari, Jurnal Kebijakan & Pelayanan Publik (e-JKPP)
Saefrudin. 2017. ‚Pengorganisasian dalam Manajemen‛, Jurnal al-Hikmah, Vol. 5 No. 2.
Siagian, Sondang P. 2004. Teori pengembangan organisasi. Jakarta; PT bumi aksara.
Siswanto. 2011. Pengembangan Kurikulum (Pelatihan Pendidikan Nonformal). Semarang; Unnes Press.
Sugiono, 2017, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Sumiarni, Nanin. 2014. ‚Pembelajaran Bahasa Arab bagi Mahasiswa Pemula di Pusat Bahasa dan Budaya (PBB) IAIN Syekh Nurjati Cirebon (Problematika dan Solusinya)‛, Holistik, Vol.15, No. 1.
Syafarudin, 2015, Manajemen Organisasi Pendidikan, Medan: Perdana Publishing, cet 1

Downloads

Published

22-07-2019

How to Cite

Manajemen Pengorganisasian Program Kursus Markaz Bahasa Arab Darul Lughah Waddirasat Islamiyah. (2019). An Nabighoh, 21(01), 43-60. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v21i01.1376

Most read articles by the same author(s)