Implementasi Pembelajaran Berbasis Audio Visual Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia 5-6 Tahun Di RA Nurul Islam

Authors

  • Intan Firdausih Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Terza Travelancya DP Universitas Islam Zaiunul Hasan Genggong
  • Mahfudz Ali Universitas Islam Zainul Hasan Genggong

DOI:

https://doi.org/10.32332/g27efq57

Keywords:

Audiovisual Learning , Lerning Concentration, Early Childhood

Abstract

This study explores the implementation of audiovisual-based learning at RA Nurul Islam to improve the concentration of learning in children aged 5-6 years. Early age is an important period in the development of children's education, where experience and environmental stimulation play a very important role. This study identified children's difficulties in concentrating and understanding learning materials due to less interactive teaching methods. By implementing audiovisual media, such as videos and animations, children can more easily understand information. The results showed that the use of audio and visual elements was effective in increasing interest and concentration in learning, as well as encouraging active participation in children. RA Nurul Islam is committed to creating an interactive learning environment with group assessments. These findings indicate that audiovisual-based learning not only improves concentration, but also provides a more meaningful and enjoyable educational experience for children.

References

Andi Kuswandi, A., Dwi Puspita, R., & Ismail, A. M. (2022). Implementasi Metode Bercerita dalam Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini 4-6 Tahun. Edu Happiness : Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 1(1), 31–39. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v1i1.28

Arie Sanjaya. (2016). Penerapan Metode Bercerita Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa dan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. 01. https://journal.uny.ac.id/index.php/cope/article/view/10795

Hadi, G. K. (2018). Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Mengungkapkan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun di TK Pertiwi 1 Banjarsari. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2). https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v5i2.5441

Fransiska, N., Putri, M., & Salim, A. (2025). Strategi Penerapan Pembelajaran Audiovisual untuk Mengembangkan Minat Belajar Anak Usia 5-6 Tahun di TK Gotong Royong Krampon. 8(1), 20–32.

Lubis, T. C., & Mavianti, M. (2022). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Anak. Jurnal Raudhah, 10(2), 45–53. https://doi.org/10.30829/raudhah.v10i2.2004

M Waruwu. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 2896–2910.

Ningsih, E. F. A., Wisudaningsih, E. T., & Travelancya, T. (2022). Penerapan Gerak dan Lagu dalam Pengenalan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini di Taman Posyandu Nurul Barokah Krucil. Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 6(1), 46–64. https://doi.org/10.21274/martabat.2022.6.01.46-64

Nurdiyanti, S. (2019). Implementasi Media Visual Dan Audiovisual Terhadap Pembelajaran Anak Usia Dini Di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 642–650.

Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.

Serungke, M. dkk. (2023). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Proses Pembelajaran Bagi Peserta Didik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 2655–6022.

Yuniarti, Larasati, T., & Diana. (2023). Peningkatan Konsentrasi Belajar Pada Anak. Jurnal Warna : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia dini., 08(01), 41–51. https://doi.org/10.24903/jw.v

Ika, H., Izzatil, H. N., & Rusdiah. (2021). Interaksi Sosial Anak Yang Memiliki Speech Delay. Jurnal Smart Paud, 4(1), 11–22.

Khoiriyah, Ahmad, A., & Fitriani, D. (2016). Model Pengembangan Kecakapan Berbahasa Anak Yang Terlambat Berbicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 36–45.

Kusbudiyah, Y. (2020). Peningkatan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Melalui Kegiatan Sandiwara Boneka Pada Mata Diklat Praktek Pembelajaran Di Raudhatul Athfal (RA). Tatar Pasundan : Jurnal Diklat Keagamaan, 12(33), 130–137. https://doi.org/10.38075/tp.v12i33.63

Kusuma, T. C., Zein, R., & Sari, N. (2021). Pengaruh Metode Bercerita terhadap Perkembangan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun. Seulanga : Jurnal Pendidikan Anak, 2(2), 110–117. https://doi.org/10.47766/seulanga.v2i2.158

Nurahmawati, Khotimah, I. A., & Fauzi, M. R. (2023). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Anak Kelompo B Melalui Metode Bercerita di BA ‘ Aisyiyah Beku Klaten. 04(1), 57–68.

Published

2025-05-07