Strategi Pengembangan Keterampilan Abad 21 Anak Usia 4-5 Tahun: Analisis Bibliometrik Tahun (2016-2023)

المؤلفون

  • Annisa Nur Fa'izah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Amelia Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Fadila Nurunnisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nida Tsabita Nasywa Zachari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Salwa Tsabitha Saputra Universitas Pendidikan Indonesia
  • RR Deni Widjayatri Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32332/ijigaed.v4i1.7976

الكلمات المفتاحية:

keterampilan abad 21، strategi pengembangan، anak usia dini

الملخص

The abilities needed to face complex challenges in the current era require 21st century skills. The main skills according to identification are critical, collaboration, agility, initiative, effective communication, access and analysis of information, and curiosity. The purpose of writing this article is to find out what strategies can be used to develop 21st century skills for children aged 4-5 years. The method used to compile this article used billiometric analysis and obtained 4 clusters consisting of the industrial revolution era, skills, learning strategies and project based learning. The data collected is based on Google Scholar. Important parts of 21st century learning strategies are group work, discussions, presentations, HOTS, STEAM and blended learning.

المراجع

Anggraeni, I. (2022). Analisis Kebijakan Kurikulum Prototipe dalam Mitigasi Learning Loss untuk Menyiapkan 21st Century Skill Melalui Pengembangan Karakter di Lembaga PAUD. Hadlonah: Jurnal Pendidikan dan Pengasuhan Anak, 3(2), 167-177. https://journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/hadlonah/article/view/783
Annisa, M. A. P. C. W., & Febriastuti, R. (2021). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Steam Berbahan Loose Parts Dalam Mengembangkan Ketrampilan Abad 21 Pada Anak Usia Dini. ABNA: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 118-130. https://oldjournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/abna/article/view/4484
Baroya, E. H. (2018). Strategi pembelajaran abad 21. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 101-115. https://journal.stai-yamisa.ac.id/index.php/assalam/article/download/28/19
Fadli, H. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini Di Masa Pendemi Covid-19. Jurnal Mahasantri, 1(2), 213-238. https://ejournal.iainh.ac.id/index.php/mahasantri/article/view/72
Fikri, A. A., Nurona, A., Saadah, L., Nailufa, L. E., & Ismah, V. (2021). Keterampilan Guru Dalam Membimbing Diskusi Pada Pembelajaran Abad 21. Journal of Education and Teaching, 2(1), 1-7.
Hijriyani, Y. S., & Astuti, R. (2020). Penggunaan gadget oleh anak usia dini pada era revolusi industri 4.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 16-28. https://www.academia.edu/download/70113966/pdf.pdf
Lestariningrum, A., Ningrum, P. P., & Wahyuningrum, A. K. (2022). Penggunaan Media Berbasis Budaya Pacerin (Papan Cerdas Interaktif) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia Dini. Journal of Modern Early Childhood Education, 2(01), 34-40. https://ejournal.stkipmodernngawi.ac.id/index.php/JMECE/article/view/451
Maulidah, E. (2021). Keterampilan 4C dalam pembelajaran untuk anak usia dini. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 52-68. https://doi.org/10.53515/CJI.2021.2.1.52-68
Mesra, R. (2023). Strategi Pembelajaran Abad 21.
Mulyani, A. Y. (2022). Pengembangan Critical Thinking Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 100-105. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i1.226
Nurazka, R. A., Fitriasari, N. S., & Widjayatri, R. D. (2022). Pengembangan Aplikasi Giat Bergerak sebagai Desain Pembelajaran Abad 21 bagi Anak Usia 4-6 Tahun. Aulad: Journal on Early Childhood, 5(2), 242-252. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i2.356
Nurulida, D. ., Simanjuntak, M. ., Julita , O., Badrudin, A. ., Kasmad, M. ., & Iskandar, S. . (2022). Pelatihan Keterampilan Abad 21 Menggunakan Media Pembelajaran Ular Tangga Raksasa Untuk Siswa Kelas 3 SDN 3 Nagrikaler Purwakarta. Al-Khidmah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 16–21. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/khidmah/article/view/6125
Primayana, K. H. (2020, March). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya (Vol. 1, No. 3, pp. 321-328). https://stahnmpukuturan.ac.id/jurnal/index.php/dharmaacarya/article/view/428
Purnama, S., Hayati, M., & Indonesia, K. A. R. (2023). PENDEKATAN PEMBELAJARAN DI PAUD.
Purnamasari, I., Handayani, D., & Formen, A. (2020). Stimulasi keterampilan hots dalam paud melalui pembelajaran steam. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 3, No. 1, pp. 506-516). https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/614/533
Rahmasari, T., Pudyaningtyas, A. R., & Nurjanah, N. E. (2021). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 9(1), 41-48. https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/view/48175
Setiawan, L., Wardani, N. S., & Permana, T. I. (2021). Peningkatan Kreativitas Siswa Pada Pembelajaran Tematik Menggunakan Pendekatan Project Based Learning. Jurnal Basicedu, 5(4), 1879–1887. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1068
Sutama, I. W., Astuti, W., & Anisa, N. (2021). E-Modul Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini Sebagai Sumber Belajar Digital. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 449-456. https://doi.org/10.23887/paud.v9i3.41385
Usup, U., & Watini, S. (2023). Peran TV Sekolah Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 892-3896. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2108
Wulandari, N. T., Mulyana, E. H., & Lidinillah, D. A. M. (2020). Analisis Unsur Art Pada Pembelajaran Steam Untuk Anak Usia Dini. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 1(3), 135-141. https://doi.org/10.32832/jpg.v1i3.3284
Yusri, N. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini Abad 21. Jurnal Adzkiya, 5(1). https://jurnalstaiibnusina.ac.id/index.php/adz/article/view/18
Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).

التنزيلات

منشور

2023-11-22