Breastfeeding, Science, and Islam: A Study of Knowledge Among Islamic College Students
DOI:
https://doi.org/10.32332/74t6p134Keywords:
breastfeeding, science, islamicAbstract
Breastfeeding, Science, and Islam: A Study of Knowledge Among Islamic College Students
Irma Dwi Tantri,1*
1 UIN Saizu Purwokerto, Indonesia
Abstract
Stunting in early childhood remains a serious problem in Indonesia, one of the main causes of which is suboptimal breastfeeding practices. Breastfeeding is a practice recommended by both science and Islam. Although the majority of Indonesians are Muslim, the rate of exclusive breastfeeding remains low, especially among working and highly educated mothers. This study aims to analyze the knowledge of early childhood Islamic education students, who represent prospective mothers with academic backgrounds in child development and Islamic law. The research uses a mixed-method (convergent) approach. Data was collected through questionnaires and analyzed simultaneously. Findings indicate that while 97% of respondents believe in the superiority of breast milk, only 18% are aware of its immune benefits. All respondents also agreed that the Qur'an encourages breastfeeding, but only 15% could correctly cite the relevant verse. Additionally, many viewed formula milk as the primary solution to breastfeeding challenges and had limited knowledge about maternal nutrition or breastfeeding counseling. These results indicate that while respondents believe in the importance of breastfeeding from both scientific and Islamic perspectives, their understanding is superficial. Therefore, integrated education is needed, involving the government, educational institutions, the community, and religious leaders to strengthen knowledge about breastfeeding among expectant mothers, focusing not only on the benefits of breast milk but also on lactation management.
Keywords: Breastfeeding, Science, Islamic
Abstrak
Stunting pada anak usia dini masih menjadi masalah serius di Indonesia, yang salah satu penyebab utamanya adalah praktik menyusui yang belum optimal. Menyusui merupakan praktik yang dianjurkan baik dalam sains maupun Islam. Meskipun mayoritas penduduk Indonesia beragama Islam, tingkat pemberian ASI eksklusif tetap rendah, terutama di kalangan ibu bekerja dan berpendidikan tinggi. Studi ini bertujuan untuk menganalisis pengetahuan mahasiswa Pendidikan Islam Anak Usia Dini, yang mewakili calon ibu dengan latar belakang akademis tentang perkembangan anak dan syariah Islam. Penelitian ini mengggunakan metode campuran (konvergen). Data dikumpulkan melalui kuesioner dan dianalisis secara bersamaan. Temuan menunjukkan bahwa meskipun 97% responden meyakini keunggulan ASI, hanya 18% yang mengetahui manfaat imunitasnya. Semua responden juga menyetujui bahwa Al-Qur'an menganjurkan praktik menyusui, namun hanya 15% yang dapat menyebutkan ayat tersebut dengan benar. Selain itu, banyak yang menganggap susu formula sebagai solusi utama untuk kendala menyusui dan memiliki pengetahuan yang terbatas tentang nutrisi ibu atau konselor menyusui. Hasil ini menunjukkan bahwa meskipun responden meyakini keutamaan menyusui baik dari perspektif ilmiah dan Islam, pemahaman mereka bersifat dangkal. Oleh karena itu, edukasi terintegrasi diperlukan dengan melibatkan pemerintah, institusi pendidikan, masyarakat, dan tokoh agama untuk memperkuat pengetahuan tentang menyusui di kalangan calon ibu yang tidak hanya berfokus pada keunggulan ASI tetapi juga manajemen laktasi.
Kata kunci: Menyusui, Sains, Islam
References
Anggryni, M., Mardiah, W., Hermayanti, Y., Rakhmawati, W., & Graha, G. (2021). Faktor Pemberian Nutrisi Masa Golden Age dengan Kejadian Stunting pada Balita di Negara Berkembang. Obsesi, 5(2), 1764–1776. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.967
Apriliani, I. M., Purba, N. P., Dewanti, L. P., Herawati, H., & Faizal, I. (2022). Dukungan Tempat Kerja terhadap Keberhasilan Pemberian ASI Eksklusif pada Ibu Pekerja di Kabupaten Bandung Barat. MPPKI, 5(12), 56–61.
Astari, R., Bustam, B. M. R., & Perawironegoro, D. (2024). The Muslim Mothers’ Understanding of Breastfeeding Command in the Quran: A Case Study in Yogyakarta. Buletin Al-Turas, 30(1), 105–116. https://doi.org/10.15408/bat.v30i1.34682
Azizah, A. M., Dewi, Y. L. R., & Murti, B. (2022). Meta-Analysis: Breastfeeding and Its Correlation with Stunting. Journal of Maternal and Child Health, 7(3), 334–345. https://doi.org/10.26911/thejmch.2022.07.03.10
Badan Pusat Statistik. (2022). Profil Kesehatan Ibu dan Anak 2022.
BPS. (2022). Laporan Indeks Khusus Penanganan Stunting 2021-2022. Badan Pusat Statistik, 1–63.
Chong, H. Y., Tan, L. T. H., Law, J. W. F., Hong, K. W., Ratnasingam, V., Ab Mutalib, N. S., Lee, L. H., & Letchumanan, V. (2022). Exploring the Potential of Human Milk and Formula Milk on Infants’ Gut and Health. Nutrients, 14(17). https://doi.org/10.3390/nu14173554
Damanik, D. (2020). Hubungan Pengetahuan Ibu Dengan Pemberian Asi Eksklusif Di Wilayah Kerja Puskesmas Perdagangan Kabupaten Simalungun. Jurnal Keperawatan Priority, 3(1), 58. https://doi.org/10.34012/jukep.v3i1.798
Dewi, C. K., & Mutawakkil, M. A. (2023). Health Belief Model in Quranic Perspective: A Synthesizing themes of Health Behavior. Jurnal Studi Al-Qur’an, 19(2), 155–172. https://doi.org/10.21009/jsq.019.2.01
Ervina, E., Yustina, I., & Sudaryati, E. (2019). Nilai agama dan persepsi tentang praktik pemberian air susu ibu dua tahun: studi kualitatif di Aceh. Berita Kedokteran Masyarakat, 35(3), 83–90.
Fadila, W., & Komala, R. (2018). Hubungan Tingkat Pengetahuan dan Pendidikan Ibu dengan Rendahnya Pemberian ASI Ekslusif di Posyandu Lestari Desa Tanjung Raya Kota Bandar Lampung Tahun 2018. Jurnal Gizi Aisyah, 01(01), 22–35. http://journal.aisyahuniversity.ac.id/
Fetters, M. D., Curry, L. A., & Creswell, J. W. (2013). Achieving Integration in Mixed Methods Designs - Principles and Practices. Health Services Research, 48(6 PART2), 2134–2156. https://doi.org/10.1111/1475-6773.12117
Geddes, D., & Perrella, S. (2019). Breastfeeding and Human Lactation. In Nutrients (Vol. 11, Issue 4). https://doi.org/10.3390/nu11040802
Green, L. W., & Kreuter, M. W. (2005). Helath Promotion Planning-An Educational and Ecological Approach (2 nd). Maytield Publishing.
Hassan, S. H. (2015). Effects of Religious Behavior on Health-Related Lifestyles of Muslims in Malaysia. Journal of Religion and Health, 54(4), 1238–1248. https://doi.org/10.1007/s10943-014-9861-z
Indrio, F., Neu, J., Pettoello-Mantovani, M., Marchese, F., Martini, S., Salatto, A., & Aceti, A. (2022). Development of the Gastrointestinal Tract in Newborns as a Challenge for an Appropriate Nutrition: A Narrative Review. Nutrients, 14(7). https://doi.org/10.3390/nu14071405
Iskandar, & Maulidar. (2016). Hubungan Pemberian Susu Formula dengan Kejadian Diare pada Bayi Usia 0-6 Bulan. AcTion: Aceh Nutrition Journal, 1(2), 73. https://doi.org/10.30867/action.v1i2.13
Kamoun, C., & Spatz, D. (2018). Influence of islamic traditions on breastfeeding beliefs and practices among african american muslims in west philadelphia: A mixed-methods study. Journal of Human Lactation, 34(1), 164–175. https://doi.org/10.1177/0890334417705856
Komang, N., Suastini, S., Made, N., Sukmandari, A., Prihandini, C. W., Studi, P., Ilmu, S., Tinggi, S., Kesehatan, I., & Usada, B. (2025). The Relationship between Exclusive Breastfeeding and Stunting Incidents in Toddlers at The Ungasan Supporting Community. 13(1). https://doi.org/10.52236/ih.v13i1.658
Liliana, A., Nisman, W. A., & Hapsari, E. D. (2017). Pengaruh Konseling Laktasi terhadap Pengetahuan Kemampuan dan Keberhasilan Ibu dalam Pemberian ASI. Berita Kedokteran Masyarakat, 33 N0.2, 91–96.
Mahmudah, N., Muammar, & Muthoharoh, L. (2019). Gender In Fiqh Perspective. Setara: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 01(02), 23.
Nurfitriani, N. (2022). Konsep Al-Qur’an Dan Hadis Tentang Radha’Ah dan Hadhanah Perspektif Gender. SANGAJI: Jurnal Pemikiran Syariah Dan Hukum, 6(1), 51–70. https://doi.org/10.52266/sangaji.v6i1.772
Nurleli, N., Purba, J. M., & Sembiring, R. (2018). Hubungan Pengetahuan Dan Sikap Ibu Dengan Tindakan Pemberian Asi Eksklusif Di Puskesmas Rambung Kecamatan Binjai Selatan Kota Binjai Tahun 2017. Jurnal Riset Hesti Medan Akper Kesdam I/BB Medan, 3(1), 1. https://doi.org/10.34008/jurhesti.v3i1.16
Ode Novi Angreni, W., Arda, D., Setyawati, A., Sasmita, A., Aris Tyarini, I., & Nordianiwati, N. (2024). Exclusive Breastfeeding in Preventing Stunting in Toddlers. Jurnal Edukasi Ilmiah Kesehatan, 2(1), 07–13. https://doi.org/10.61099/junedik.v2i1.29
Pamungkas, J., & Rosyid, A. (2022). Rekonstruksi Ulang Latar Belakang Profesi Ibu Susu (Murdhi’At) Di Makkah Menjelang Kedatangan Islam. Khazanah: Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan Islam, 12(2), 81–88. https://doi.org/10.15548/khazanah.v12i2.789
Prihatini, F. J., Achyar, K., & Kusuma, I. R. (2023). Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Ketidakberhasilan ASI Eksklusif pada Ibu Menyusui. Jurnal Riset Kesehatan Masyarakat, 3(4), 184–191. https://doi.org/10.14710/jrkm.2023.18811
Rahmah, L. (2018). Atribusi Tentang Kegagalan Pemberian Asi Pada Ibu Pekerja (Sebuah Studi Fenomenologi). Proyeksi, 6(1), 62–70.
Rahmawati, R. D., & Ramadhan, D. C. (2019). Manfaat Air Susu Ibu ( ASI ) pada Anak dalam Persepektif Islam. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 5(1), 24–34. https://doi.org/10.32764/eduscope.v5i1.376
Rohmah, A. (2017). KONSEP LAKTASI DALAM AL-QUR’AN. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Setyarini, A., Mexitalia, M., & Margawati, A. (2017). Pengaruh Pemberian Asi Eksklusif dan Non Eksklusif terhadap Mental Emosional Anak Usia 3-4 Tahun. Medica Hospitalia : Journal of Clinical Medicine, 3(1). https://doi.org/10.36408/mhjcm.v3i1.207
Severinsen, C., Neely, E., & Hutson, R. (2024). Resisting Stigma: The Role of Online Communities in Young Mothers’ Successful Breastfeeding. International Breastfeeding Journal, 19(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s13006-024-00626-z
Silaen, M., Zamili, L., Kurnia, K. S. H., Julianti, M., & Laia, N. (2020). Penyuluhan Dukungan Suami terhadap Keberhasilan Pemberian ASI Ekslusif. Keperawatan, Jurnal Mitra Vol, Kebidanan Prima, 3(1), 1–4.
Sri Nurhayati. (2015). ASI dan Waktu Menyusui dalam al-Qur’an (Studi Penafsiran Surah al-Baqarah ayat 233 dan Luqman 14). UIN Sunan Ampel.
Suryani, S. (2017). Rada’ah dalam Perspektif Filosofis, Normatif, Yuridis, Psikologis, Sosiologis, Ekonomis. Jurnal Ilmiah Syi’ar, 17(2), 93. https://doi.org/10.29300/syr.v17i2.899
Sutarto, Mayasari, D., & Indriyani, R. (2018). Stunting , Faktor Resiko dan Pencegahannya Stunting. Agromedicine, 5, 540–545.
Tantri, I. D., & Fransisca, M. (2021). Integrasi-interkoneksi Sains Islam pada Mata Kuliah Antropobiologi. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 1–20. https://doi.org/10.24090/insania.v26i1.4747
Wijaya, F. A. (2019). Nutrisi Ideal untuk Bayi 0-6 Bulan. CDK - Journal, 46(4), 296–300.
Wilson, J. C. (2020). Using Social Media for Breastfeeding Support. Nursing for Women’s Health, 24(5), 332–343. https://doi.org/10.1016/j.nwh.2020.07.003
Wulandari, L. P. L., Karmaya, M., Wulandari, L. P. L., & Karmaya, N. M. (2014). Reason Behind Non-Exclusive Breasfeeding by Working Women in Mataram City West Nusa Tenggara. Public Health and Preventive Medicine Archive, 2(2), 162–168.
Zusy, A. (2015). Kelekatan dalam Perkembangan Anak. Tarbawiyah, 12(2), 245–258.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irma Dwi Tantri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.