The Double Movement Method from The Perspective of Fazlur Rahman (A Study of Misogynistic Hadiths and Their Implications)

Authors

  • Mamluatur Rahmah UIN Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.32332/98fyz742

Keywords:

Hadis Misoginis, Double Movements, Fazlur Rahman, Keadilan Gender, Hermeneutika Islam, Perempuan dalam Islam, Konteks Sosial Hadis

Abstract

Hadiths considered misogynistic have sparked various debates regarding the position of women in Islam. Literal interpretations without considering the social-historical context may reinforce gender injustice. This study aims to analyze these hadiths using Fazlur Rahman’s Double Movement theory to provide a more just and contextual understanding of the position of women in Islam. This research employs a library research method with a hermeneutic approach, examining primary sources such as hadith collections and academic literature published in the last ten years. Data was collected through critical analysis of relevant hadiths and analyzed with attention to historical, sociological, and anthropological aspects. The findings indicate that the statement about women being “deficient in intellect and religion” must be understood within the social context of 7th-century Arabia, not as a universal principle of women’s inferiority. Furthermore, hadiths regarding testimony, menstruation-related worship, and the prohibition of women traveling without a mahram reflect specific historical conditions that cannot be applied universally across all eras. The discussion emphasizes the importance of a hermeneutic approach to avoid patriarchal bias in understanding religious texts, encouraging a more reflective, just reading that aligns with the principles of Islamic justice.

Keywords: Misogynistic Hadith, Double Movement, Fazlur Rahman, Gender Justice, Islamic Hermeneutics, Women In Islam, Social Context Of Hadith.

Keywords: Taliban, Women, Peace.

Abstrak

Hadis-hadis yang dianggap bermuatan misoginis telah menimbulkan berbagai perdebatan terkait posisi perempuan dalam Islam. Penafsiran literal tanpa mempertimbangkan konteks sosial-historis berpotensi memperkuat ketidakadilan gender. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hadis-hadis tersebut menggunakan teori Double Movement Fazlur Rahman guna menghasilkan pemahaman yang lebih adil dan kontekstual tentang posisi perempuan dalam Islam. Penelitian ini menggunakan metode studi kepustakaan dengan pendekatan hermeneutika, mengkaji sumber primer seperti kitab hadis serta literatur akademik terkini yang diterbitkan dalam sepuluh tahun terakhir. Data dikumpulkan melalui telaah kritis terhadap hadis-hadis terkait dan dianalisis dengan mempertimbangkan aspek historis, sosiologis, dan antropologis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ungkapan tentang perempuan sebagai “lemah akal dan agama” harus dipahami dalam konteks sosial Arab pada masa Nabi, bukan sebagai prinsip universal tentang inferioritas perempuan. Selain itu, hadis-hadis tentang kesaksian, ibadah saat haid, dan larangan bepergian tanpa mahram juga mencerminkan kondisi historis tertentu yang tidak dapat diterapkan secara mutlak di semua zaman. Diskusi menunjukkan pentingnya pendekatan hermeneutis dalam menghindari bias patriarkal dalam memahami teks keagamaan, sehingga mendorong pembacaan yang lebih reflektif, adil, dan sesuai dengan prinsip keadilan Islam.

Kata kunci: Hadis Misoginis, Double Movement, Fazlur Rahman, Keadilan Gender, Hermeneutika Islam, Perempuan dalam Islam, Konteks Sosial Hadis.

References

AI-Baghdadi, A. H. and A. (2007). Hermeneutika & Tafsir AI-Qur’an. Gema Insani.

Ainurrofiq, F. (2019). The Use of Hermeneutics Double Movement Fazlur Rahman in Comprehending Hadith of The Unsuccessful Leadership of Women. Junral Ushuluddin, 27(2), 132–144. https://doi.org/10.24014/Jush.v27i2.6719

Al-Azdi, A. D. S. bin al-A. al-S. (1997). Sunan Abi Dawud Juz V. Dar Ibn Hazm.

Al-Bukhari, M. bin I. A. ’Abdillah. (1442). Sahih al-Bukhari. Dar al-Tur al-Najjah.

Alma’arif. (2015). Hermeneutika Hadiz Ala Fazlur Rahman. Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 16(2).

Barlas, A. (2002). Believing Women” in Islam: Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’a. University of Texas Press.

Basirah, A., Pengabdian, J., Ridho, M. R., Istiningtyas, A. S., & Perempuan, K. (2023). Peran Partisipasi Perempuan dalam Anggota Badan Permusyawaratan Desa (BPD) Desa Kalisat Kecamatan Bungkal Kabupaten Ponorogo. 3(November), 107–121.

Desriliwa. (2022). Studi Komparasi Hadis dan Sunnah dalam Perspektif Fazlur Rahman. Al-Fahmu Jurnal Ilmu Quran Dan Tafsir, 1(1).

Duderija, A. (2020). Contemporary Muslim Male Reformist Thought and Gender Equality Affirmative Interpretations of Islam. Feminist Theolog, 28(2), 161–181.

Elviandri, E., Wibowo, D. A., & Pratama, H. (2019). A Feminist Reading of Misogynistic Hadiths in Sahih Bukhari. Nternational Journal of Islamic Studies, 5(2).

Elviandri, Saiin, A., & Farkhani. (2019). Pembacaan Kaum Feminis terhadap Hadits-Hadits Misoginis dalam Sahīh Bukhāri. Ijtihad: Jurnal Wacana Hukum Islam Dan Kemanusiaan, 19(2), 243–257. https://doi.org/10.18326/ijtihad.v19i2.243-257

Ganiem, L. M. (2017). Pemberdayaan Perempuan Miskin Kota Melalui Pendidikan. Jurnal ASPIKOM, 3(2), 239–255.

Hammer, J. (2012). American Muslim Women, Religious Authority, and Activism: More Than a Prayer. University of Texas Pres.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research) (Revisi F.R. Akbar, ed). Literasi Nusantara.

Hamzah, G. (2019a). Reinterpretasi Hadis Larangan Melukis dan Larangan Perempuan Bepergian tanpa Mahram (Hermeneutika Fazlur Rahman). Jurnal Iqtisad: Reconstruction of Justice and Welfare for Indonesia, 6(1), 73–92.

Hamzah, G. (2019b). The Reinterpretation of the Hadiths on the Prohibition of Painting and the Prohibition of Women Traveling Without a Mahram. Journal of Islamic Thought and Civilization, 9(2).

Handayani, Y. (2020). Interpretasi Progresif Hadis-Hadis Tema Perempuan: Studi Aplikasi Teori Qira’ah Mubadalah. Hurnanisma: Journal of Gender Studies, 4(2).

Hauqola, N. (2013). Hermeneutika Hadis: Upaya Memecah Kebekuan Teks. Teologia, 24(1).

Idris, A. F. (2012). Hadis-Hadis Prediktif dan Teknis: Studi Pemikiran Fazlur Rahman. Pustaka Putra.

Inloes, A. (2015). Was Imam yali a misogynist? the portrayal of women in nahj al.balaghah and kitab sulaym ibn qays. Journal of Shi’a Islamic Studies, 8(3), 325–365. https://doi.org/10.1353/isl.2015.0026

Karwati, L. (2017). Pemberdayaan Perempuan Melalui Pelatihan Woman Empowerment Through Entrepreneurs Training. Jurnal Ilmiah Visi PGTK PAUD Dan DIKMAS, 12(1), 45–52.

Kollo Fredik Lambertus. (2017). Budaya Patriarki dan Partisipasi Perempuan dalam Bidang Politik. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, November, 317.

Musahadi. (2009). Hermeneutika Hadis-Hadis Hukum-Mempertimbangkan Gagasan Fazlur Rahman. Walisongo Press.

Norfauzan, M. (2021a). Genealogi Pendekatan Historis-Sosiologis Fazlur Rahman dalam Memahami Hadis. KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 11(2).

Norfauzan, M. (2021b). The Genealogy of Fazlur Rahman’s Historical-Sociological Approach to Understanding Hadith. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 22(1).

Nur, S. (2019). Pemberdayaan Perempuan Untuk Kesetaraan & Meningkatkan Partisipasi Dalam Pembangunan Lingkungan Hidup. An-Nisa, 10(1), 99–111. https://doi.org/10.30863/annisa.v10i1.388

Nurul Soimah, & Nuli Nuryanti Zulala. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Pembentukan Kader Kesehatan Reproduksi Remaja Dusun Karanggayam RW3, Mungkid Magelang. BEMAS: Jurnal Bermasyarakat, 2(1), 19–25. https://doi.org/10.37373/bemas.v2i1.113

Oktafia, R., & Indriastuti, N. A. (2022). Gerakan Peduli Sehat Reproduksi Wanita (Gelis P-San) Sebagai Upaya Pemberdayaan Deteksi Dini Kesehatan Reproduksi Wanita di Wilayah Bantul Yogyakarta. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (Pkm), 5(5), 1443–1449. https://doi.org/10.33024/jkpm.v5i5.5840

Puspita, Y. (2019). Stereotip Terhadap Perempuan Dalam Novel-Novel Karya Abidah El Khalieqy: Tinjauan Sastra Feminis. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 29–42. https://doi.org/10.52217/ksatra.v1i1.7

Rahman, F. (1964). Islamic Methodology in History. Islamic Research Institute Press.

Rahman, F. (1984). Islam, terj. Ahsin Mohammad. Penerbit Pustaka.

Rahman, F. (1995). Membuka Pintu Ijtihad. Pustaka.

Ridha, M. R. (1975). Tafsir Al-Mannar. Dar Al-Fikr.

Saeed, A. (2016). Pengantar Studi Al-Qur’an. Baitul Hikmah.

Sugianto. (2019). Hermeneutik: Metode Dalam Memahami Hadis Perspektif Fazlur Rahman. Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 3(2).

Sujarwo, Tristanti, dan F. U. S. (2017). Pengembangan Model Pemberdayaan Perempuan Desa Wisata Melalui Pendidikan Berbasis Komunitas. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(1), 1–11.

Sulaeman, A., Bramasta, D., & Makhrus, M. (2023). Pemberdayaan Masyarakat dengan Pendekatan Participatory Rural Appraisal (PRA). Jurnal Literasi Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 87–96. https://doi.org/10.61813/jlppm.v2i2.34

Susanto, E. (2016). Studi Hermeneutika Kajian Pengantar. Kencana.

Talib, A. A. (2018). Filsafat Hermeneutika Dan Semiotika. LPP-Mitra Edukasi.

Ulum, M. B. (2017). Book Review: Asma Afsaruddin, The First Muslims History and Memory (Oxford: Oneworld Publication, 2011) pp. xx + 254. Paperback: $19.95. E-Journal Lentera Hukum, 4(3), 237. https://doi.org/10.19184/ejlh.v4i3.6176

Ulya, A. (2018). Kritik Kualitas Matan Hadis Perempuan Lemah Akalnya Perspektif Salahudin Ibn Ahmad Al-Adlabi. Jurnal Ushuluddin, 26(1), 57. https://doi.org/10.24014/jush.v26i1.4269

Wadud, A. (1999). Qur’an and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman’s Perspective. Oxford University Press.

Wahdah, Y. A. (2021). Hermeneutika Double Movement Fazlur Rahman dalam Studi Hadis. Jurnal Al-Fawatih, 2(2).

Wahdah, Y. A. (2023). Hermeneutika Double Movement Fazlur Rahman Dalam Studi Hadits. Al FAWATIH:Jurnal Kajian Al Quran Dan Hadis, 2(2), 30–43. https://doi.org/10.24952/alfawatih.v2i2.4841

Wahyudi, V. (2018). Peran Politik dalam Perspektif Gender. Politea: Jurnal Politik Islam, 1(1), 63–83.

Zakiyah, Edriagus, and R. A. (2020). Rekonstruksi Pemahaman Hadis dan Sunnah Menurut Fazlur Rahman. Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hadis, 2(1).

Downloads

Published

2025-06-06