HAJJ SERVICE OPTIMIZATION: THE STRATEGIC ROLE OF IMMIGRATION IN SUPPORTING SMOOTH EMBARKATION AND DEBARKATION IN BALIKPAPAN

Authors

  • Tatang Iskandar Immigration Polytechnic
  • Sefia Nur Laeli Jenderal Soedirman University

DOI:

https://doi.org/10.32332/multazam.v4i2.9296

Keywords:

Embarkation, Debarkation, Hajj Pilgrims

Abstract

This study examines the improvement of Hajj services and the role of immigration officers in the embarkation and debarkation process of pilgrims at Sultan Aji Muhammad Sulaiman Sepinggan International Airport Balikpapan. With the increasing number of Hajj pilgrims every year, this research highlights the importance of effective Hajj management and the establishment of a team of Hajj Organizing Officers (PPIH) to ensure the smooth process of departure and return of pilgrims. This research's primary focus is optimising airport services, the immigration process, accommodation, catering, and security of the pilgrims. The results show that the Directorate General of Immigration plays a crucial role in expediting immigration checks, while inter-agency cooperation is needed to ensure successful Hajj management. The study concludes that improved services and inter-agency coordination can enhance the Hajj experience.

References

Agnes, Marcella, Flora Pricilla Kalalo, dan Robert N. Warong. “Pencegahan Dan Penangkalan Di Bidang Keimigrasian Berdasarkan Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2011 Tentang Keimigrasian.” E-Journal Unsrat 1, no. 1 (2022): 1–18.

Asap, Sri Wahyuni, Ipandang Ipandang, dan Sriwaty Sakkirang. “Tinjauan Hukum Islam Terhadap Pembiayaan Ibadah Haji Melalui Hutang Suku Bugis (Studi Kasus Di Desa Iwoi Mendoro Kecamatan Basala Kabupaten Konawe Selatan).” FAWAID: Sharia Economic Law Review 1, no. 2 (2021): 98–109. https://doi.org/10.31332/flr.v1i2.2849.

Aulia, Marzuqoh, dan Nur Azizah. “Strategi KBRI Kuala Lumpur Dalam Perlindungan Kewarganegaraan: StudiWNI Tidak Berdokumen di Malaysia Tahun 2022–2023” 7 (2016): 1–23.

Awaliyah, Z N W, dan M A Yasfin. “… Kualitas Pelayanan Ibadah Haji Melalui Optimalisasi Petugas Penyelenggara Ibadah Haji (PPIH) Dalam Pemberangkatan Dan Pemulangan Jemaah Haji.” IDRIS: InDonesian Journal of Islamic … 01, no. 1 (2023): 37–54.

Besse Novariani Amri. “Peran Unit Apron Movement Control (Amc) Dalam Menjamin Keselamatan Penerbangan Di Bandar Udara Internasional Sultan Hasanuddin Makassar.” Jurnal Publikasi Ekonomi dan Akuntansi 2, no. 3 (2022): 307–17. https://doi.org/10.51903/jupea.v2i3.367.

Fauziah, Syifa, dan David Benjamin Simanjuntak. “ANALISIS KINERJA PETUGAS AVSECDALAM PELAYANAN MELAKSANAKAN PEMERIKSAAN BARANG BAWAAN PENUMPANG DI BANDAR UDARA INTERNASIONAL FRANS KAISIEPO BIAK PAPUA” 16, no. 2 (n.d.): 581–95.

Febrianti, Trisna Wahyu Endang, Syarif Hidayatullah, dan Aprilia Rachmadian. “Peran Manajemen Pengelolaan Dokumen Pada Penyelenggara Umrah Di Pt. an Nahl Malang.” Multazam : Jurnal Manajemen Haji dan Umrah 3, no. 1 (2023): 25. https://doi.org/10.32332/multazam.v3i1.6435.

Halawa, Rainhardus, Elisabeth Nurhaini Butarbutar, Anastasya Reny Widyastuti, Magister Ilmu, Hukum Universitas, dan Katolik Santo. “POLITIK HUKUM PENCEGAHAN WARGA NEGARA INDONESIA KE ( POLITICAL LEGAL PREVENTION OF INDONESIAN CITIZENS TO ABROAD IN” 1, no. 1 (2023): 1–10.

Hartanti, Aryani Dwi, dan Amal Chalik Sjaaf. “Tren Pemakaian Obat dan Pembekalan Kesehatan Haji Periode 2017-2019,” 2019, 2056–65.

Herawati, Herawati. “Implementasi Peraturan Angkutan Udara Keberangkatan Dan Kepulangan Jamaah Haji Indonesia.” Multazam : Jurnal Manajemen Haji dan Umrah 2, no. 2 (2022): 208. https://doi.org/10.32332/multazam.v2i2.5966.

Illahi, Taufik, dan M. Amin Akkas. “Sistem Penyediaan Transportasi Udara dalam Pengoptimalan Pelayanan Jemaah Haji Pada Penyelenggaraan Haji Indonesia” 10, no. September (2022): 183–203.

Mansyur, Abdurrahman, dan Nurul Hudaya. “MANAJEMEN HAJI DAN UMRAH DALAM PEMETAAN BIBLIOMETRIK” 3, no. 2 (2023).

Munawaroh, Zahrotun, M Mudhofi, dan Dedy Susanto. “Efektivitas Sistem Informasi Dan Komputerisasi Haji Terpadu (Siskohat) Dalam Penyelenggaraan Ibadah Haji.” Jurnal Ilmu Dakwah 35, no. 2 (2017): 225. https://doi.org/10.21580/jid.v35i2.1608.

Ningsiwi, Haliza Ati. “Manajemen Pelayanan Bimbingan Manasik Kbih Muslimat Nu Balikpapan Di Masa Pandemi.” Multazam : Jurnal Manajemen Haji dan Umrah 2, no. 2 (2022): 193. https://doi.org/10.32332/multazam.v2i2.5963.

Rafrianika. “Kualitas Pelayanan Pada UPT Asrama Haji Embarkasi Bekasi.” Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta 3, no. 1 (2022): 123–33. https://doi.org/10.53800/wawasan.v3i1.112.

Saefullah, Muhammad, dan Robingun Suyud El Syam. “Pedidikan Islam Pada Alumni Haji Di Majlis Taklim Dan Dzikir Asy Syahidiyah Wonosobo” 4, no. 2 (2022): 66–76.

Undang-undang (UU) Nomor 6 Tahun 2011 tentang Keimigrasian

Downloads

Published

2024-10-07