STRATEGI PEMASARAN PRODUK UMRAH PADA TRAVEL SMARTS UMRAH LAMPUNG

Authors

  • Nur Syamsiyah Institut Agama Islam Negeri Metro

DOI:

https://doi.org/10.32332/multazam.v3i1.5399

Keywords:

Marketing Strategy, Pilgrimage Product, Pilgrimage Travel

Abstract

This study uses the theory put forward by Kotler and Keller regarding the marketing mix, which is divided into the 7 Ps (product, promotion, price, place, people, process, and physical evidence), to discuss the marketing strategy for Umrah products at Travel Smart Umrah Lampung. This study aims to reveal the marketing strategy used by Travel Smarts Umrah to increase the number of pilgrims. This research is qualitative descriptive research, or field research, which uses primary and secondary data sources. The methods used to collect data are observation, interviews, and documentation. Based on the research conducted, Travel Smarts Umrah Lampung's marketing strategy to increase the number of pilgrims uses two methods: placing advertisements on all social media, going directly to prospective pilgrims, and distributing flyers through official Travel Smarts Umrah partners. In addition, through the ta'lim assembly, partnering with agencies, offering a bailout payment system, and prioritizing services for pilgrims.

References

Alawiy, Ahmad. Panduan Ibadah Umrah Praktis Lahir Batin. Sidoarjo: Genta Group Production, 2020.
Al-Habsyi, Muhammad. Fiqih Praktis. Bandung: Mizan, 1999.
Anggito, Albi, dan Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: CV. Jejak, 2018.
Asmara, Rini. “Sistem Informasi Pengelolaan Data Penanggulangan Bencana Pada Kantor Badan Penanggulangan Bencana Daerah Kabupaten Padang Pariaman.” J-Clik: Jurnal Sistem Informasi dan Manajemen Informatika 3, no. 2 (2016).
David, Muhammad. Cabang Regional Travel Smarts Umrah Lampung, 30 Juni 2022.
Elsandra, Yesi, dan Ardhian Agung Yulianto. “Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Usaha Kecil Menengah Berbasis Industri Kreatif Melalui ICT.” Jurnal Kajian Manajemen Bisnis 2, no. 1 (2013). https://doi.org/10.24036/jkmb.475300.
Fadly. Marketing Travel Smarts Umrah Lampung, 30 Juni 2022.
Fajriyah, Lilis Wahidatul. “Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Tahu Baxo Ibu Pudji Ungaran Dalam Perspektif Ekonomi Islam.” UIN Walisongo, t.t. http://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/8894/.
Handayani, Tati, dan Muhammad Anwar Fathoni. Manajemen Pemasaran Islam. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2019.
Hidayat, Taufik. “Strategi Pemasaran Produk Al Multazam Group Dalam Meningkatkan Jumlah Calon Jamaah Selama Pandemi Covid-19.” Multazam : Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah 2, no. 2 (19 Desember 2022): 163–79. https://doi.org/10.32332/multazam.v2i2.5858.
Hutasuhut, Rahma Safitri. “Strategi Komunikasi Customer Service dalam Melayani Keluhan Nasabah.” Thesis, Universitas Sumatera Utara, 2020. https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/28013.
Jauharo, Kartika. Bidang Pemasaran, 12 Juni 2022.
Kotler, Philip, dan Kevin Lane Keller. Manajemen Pemasaran. 12 ed. 1. Jakarta: PT. Indeks, 2009.
Muhajirin, Neon. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Reka Sarasin, 1998.
Musfar, Tengku Firli. Manajemen Pemasaran Bauran Pemasaran Sebagai Materi Pokok Dalam Manajemen Pemasaran. Bandung: CV. Media Sains Indonesia, 2020.
Prianto, Andika, dan M. Abrar Kasmin Hutagalung. “Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jamaah Umroh PT. Ikhwanul Ikhlas Wisata.” Jurnal Al-Qasd Islamic Economic Alternative 2, no. 1 (1 Maret 2021): 71–80. https://doi.org/10.22303/al-qasd.2.1.2020.71-80.
Safitri, Eni. “Strategi pemasaran dalam meningkatkan jumlah nasabah pembiayaan Murabahah di BPRS Lampung Timur.” Undergraduate, IAIN Metro, 2019. https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/123/.
Sudiono, Titut. “Strategi Pemasaran Produk Dana Talangan Haji Dalam Meningkatkan Calon Jamaah Haji Di BPRS Kotabumi.” Multazam : Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah 2, no. 2 (2022): 119–37. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/Multazam/article/view/5557.
Sutriani, Sutriani. “Strategi pemasaran program haji dan umroh dalam meningkatkan jumlah jamaah pada PT. Muhsinin Tour dan Travel Jempong Mataram.” UIN Mataram, 2020. http://etheses.uinmataram.ac.id/126/.
Tama, Meno Pajra. “Strategi Pemasaran Travel Haji Dan Umroh Pt. Anugerah Quba Mandiri Palembang Dalam Meningkatkan Daya Tarik Masyarakat.” UIN Raden Fatah, 2020. http://repository.radenfatah.ac.id/7341/.
Widyani, Retno, dan Mansyur Pribadi. Panduan Ibadah Haji dan Umrah. Cirebon: Swagati Press, 2010.

Downloads

Published

2023-06-01