VISUAL ISLAMIC PEDAGOGY IN THE DIGITAL AGE: A CASE STUDY OF HIJAIYAH LITERACY COUNSELING USING VIDEO AND POSTER
DOI:
https://doi.org/10.32332/bvsk0181Keywords:
Animated Video, Hijaiyah Letters, Islamic Education, Learning Media, Qur’anic LiteracyAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of animated video and poster media in enhancing hijaiyah literacy among elementary school students. The research was motivated by the low mastery of hijaiyah letters among students at SD Negeri 03 Beji, who had difficulty recognizing and pronouncing the letters due to traditional teaching methods lacking visual and interactive elements. Using a mixed-methods approach involving observations, interviews, and questionnaires, the study found that colorful animated videos, clear pronunciation audio, and strategically placed hijaiyah posters significantly improved student attention, motivation, and participation in Qur’anic learning. The findings also reveal that consistent visual exposure supports the internalization of letter shapes and sounds through repetition and daily interaction. Teachers noted that the media encouraged independent learning and sustained interest beyond formal class sessions. This study contributes to the discourse on Islamic education by emphasizing the importance of technological adaptation in foundational religious instruction. The integration of media in Qur’anic education not only enhances learning outcomes but also offers a relevant, affordable, and replicable pedagogical model suitable for schools with limited resources.
References
Cecep Kustandi & Bambang Sutjipto, Media Pembelajaran Manual Dan Digital (bogor: Ghalia Indonesia, 2013)
Faisal Hidayatulloh, Emi Ratusari, ‘Pemanfaatan Media Video Dengan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Pada Mata Pelajaran Al-Qu’an Hadis Materi Mengenal Huruf Hijaiyah Di Kelas MI Muhammadiyah 10 Tembelang Jombang”’, : : Jurnal Pendidikan Ssial Dan Humaniora , 3 (2024), p. 2253
Faisal Hidayatulloh, ‘Pemanfaatan Media Video Dengan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Pada Mata Pelajaran Al-Qu’an Hadis Materi Mengenal Huruf Hijaiyah Di Kelas MI Muhammadiyah 10 Tembelang Jombang”’, Jurnal Pendidikan Ssial Dan Humaniora , 3 (2024), p. 2253
Faisal Hidayatulloh, Emi Ratusari P, ‘Pemanfaatan Media Video Dengan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Pada Mata Pelajaran Al-Qu’an Hadis Materi Mengenal Huruf Hijaiyah Di Kelas MI Muhammadiyah 10 Tembelang Jombang’, Jurnal Pendidikan Ssial Dan Humaniora , 2024, p. 2255
Fifin Istiqomah, Adi Permana Putra, Nadlir, ‘Penggunaan Media Video Animasi Edukasi Pada Materi Mengenal Huruf Hijaiyah Dan Ilmu Tajwid Bagi Madrasah Ibtidaiyah’, Jurnal Ilmu Pendidikan Islam , 6 (2024), pp. 4–5
Irman Sumantri, ‘Pemberantasan Buta Huruf Arab," Perada: Jurnal Studi Islam Kawasan Melayu’, Jurnal Studi Islam Kawasan Melayu, 3 (2020), p. 180
Mike Indarsih, Dian Pangestu., ‘Pemanfaatan Platfrom Youtube Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Universitas Bina Sarana Informatika’, Jurnal AKRAB JUARA, 6 (2021), pp. 49–50
Nana Sudjana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar , 2009
Omar Mohammad Al-Toumy As-Syaibany, Falsafah Pendidikan Islam
Patta Rapanna Zuchri Abdussamad, Metode Penelitian Kualitatif, 2021
Purnamasari, Nia Indah, and A’yun Nuris Azizah, ‘Inovasi Penggunaan Media Pembelajaran; Film Animasi Diva Sebagai Stimulan Pengembangan Kemampuan Menghafal Huruf Hijaiyah Pada Anak’, WALADI, 1.2 (2023), pp. 223–52, doi:10.61815/waladi.v1i2.350
Sadiah, Implementasi Model Pembelajaran Dalam Pemberantasan Buta Huruf Alquran Di Majelis Taklim Nurul Hikmah Kampung Situ Uncal Desa Purwasari Kecamatan Dramaga Kabupaten Bogor, Prosiding Al Hidayah: Pendidikan Agama Islam, 2018
Singgih Kuswardono, Zukhaira, ‘Pengembangan Karakter Masyarakat (Development of Character Community) Melalui Penuntasan Buta Aksara Al-Qur’an Dengan Metode Yanbua’, Jurnal Abdimas, 2014, p. 116
Sri Utami Dewi, ‘Efektivitas Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tematik Kelas II Di SDIT Insan Mulia Kabupaten Bekasi ’, 2022, p. 4
Subroto, D. E., Supriandi, Wirawan, R., & Rukmana, A. Y, ‘Implementas Teknologi Dalam Pembelajaran Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Bagi Dunia Pendidikan Di Indonesia’, Jurnal Pendidikan West Science, 2023
Syatila Zahra, Hastrian Rudi Setiawan, ‘Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Huruf Hijaiyah Di Tadika Sinar Al-Fikh Orchard Bandar Parklands Klang’, Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam , 7 (2025)
Zaini Mohdan Moh. Rais Hat, Belajar Mudah Membaca Al-Qur’an Dan Tempat Keluarnya Huruf (Jakarta: Darul Ulum Press 2003, 2003)