Pengembangan Media Pohon Pintar Untuk Meningkatkan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun

-

Authors

  • Ega Andriani Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Revina Rizqiyani Institut Agama Islam Negeri Metro

DOI:

https://doi.org/10.32332/x85xvb59

Keywords:

Smart Tree Media, Cognitive, Early Childhood

Abstract

The purpose of this study is to improve cognition in logical thinking in children aged 4-5 years by developing a valid and interesting smart tree learning media.  This research was conducted at Kindergarten IT Bina Ilmu Sekampung. The subject of this study is 25 students in group A.  This research is included in the type of research research using the ADDIE model which includes: (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, (5) Evaluation. The results of validation by validators and product trials show that smart tree media to improve logical thinking skills in children aged 4-5 years is very feasible to use. This was obtained based on the percentages of each, including media experts of 93.75%, material experts of 90.00%, teacher responses of 93.75%, student responses of 90.16%, and all results are included in the Very Feasible category.

References

Batarisaf, N. P. T., Amal, A., & Herman, H. (2024). Pengaruh Memory Game Menggunakan Geometrik Shapes Terhadap Kemampuan Berpikir Logis Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Journal Of Education Research, 5(3), 2810–2818.

Batul, R. Z. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Promosi Produk Kelas X Bisnis Daring Dan Pemasaran Smk Negeri 2 Blitar. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), Volume 06 Nomor 04.

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat Dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal Of Student Research (JSR), Vol. 1,(2).

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation And Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38.

Hosny, D. (2023). The Effectiveness Of A Counseling Program Based On The Cognitive Load Theory In Developing Logical Thinking For Kindergarten Children. International Journal Of Childhood Education, 4(1), 67–81. Https://Doi.Org/10.33422/Ijce.V4i1.418

Junianto, L., Muhammadiah, M., & Ning Utami, R. (2024). Metodologi Research And Development (Teori Penerapan Metodologi Rnd). PT. Sonpedia Publihing Indonesia.

Keitimu, T. A., Bera, L., & Mbari, M. A. F. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Penjumlahan Dengan Mengunakan Media Pohon Pintar Pada Siswa Kelas 1 SDK Wegoknatar. Journal On Education, 5(3), 6688–6696.

Kustiawan, U. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Penerbit Gunung Samudera.

Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini Di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 5 Nomor 1.

Mais, A. (2018). Media Pembelajaran. Cv. Pustaka Abadi.

Manan, A. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Pohon Pintar Ppkn Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. 1(3).

Martiningsih, T. W., & Mahmudah, W. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Melalui Permainan Pohon Pintar Pada Kelompok A (Usia 4-5tahun) Di Ra Raudlatul Ulum Kotalon Batah Timur Kwanyar Bangkalan. Atthufulah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 93–98.

Mayasari, Y., Mappapoloenro, A. M., & Iriansyah, H. S. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Media Pohon Pintar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.

Noor, F. A. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Raudlatul Athfal (RA). SELING: Jurnal Program Studi PGRA, Volume 4 Nomor 2 Juli 2018, 169–180.

Nuraeni, F. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Kepada Anak Usia 4-6 Tahun Di Paud Nurul Hikmah. Pelangi: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 4(2), 325–339.

Purnamasari, N. I., & Yusma, N. A. (2021). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Logis Anak Melalui Kegiatan Bermain Warna. Journal Of Early Childhood Education Studies, 1(2), 37–71.

Purwaningsih, I., Hernawati, L., Wardarita, R., & Utami, P. I. (2022). Pendidikan Sebagai Suatu Sistem. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, Volume 10 Nomor 1 2022.

Purwanto, N. (2010). Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT REMAJA ROSDAKARYA.

Putra, A., Damayanti, P. S., Srirahmawati, I., & Purnawati, S. (2022). Pengembangan Media Bagan Pohon Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 6(2), 85. https://doi.org/10.24853/holistika.6.2.85-93

Ulfa, M., & Na’imah, N. (2020). Peran Keluarga dalam Konsep Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.45

Umam, A. K., Rizqiyani, R., Aneka, & Cahyo, E. D. (2021). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini Berbasis Kajian Teoretis dan Studi Empiris. Idea Press Yogyakarta.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 1 Ayat 14.

Published

2024-12-23