IMPLEMENTASI SUPERVISI PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Anjarsari, R Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Doloh, M Hatyaiwaittayakarn Scholl, Hatyai, Songkhla, Thailand

DOI:

https://doi.org/10.32332/gbv8jw92

Keywords:

implementation, supervision, educational

Abstract

This research aims to provide information regarding the implementation of educational supervision at SD IT Wahdatul Ummah Metro, Lampung, SDI Darul Amin Hidayatullah, Kota Gajah, Lampung Tengah, and SD Negeri 6 Metro Timur, Metro. This research uses descriptive qualitative research. Data obtained through structured interviews and direct observation. The results of the research show that educational supervision has been running in elementary schools in Metro and Central Lampung using classroom observations, class visits, monitoring, training online nor offline, seminar, workshop, teacher portfolio, KKG, and webinars.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fahmi, A., Pasaribu, K., Putri, N. A., Khairuni, T. L., Wahid, T. A., & Amelia, Y. “Impementasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran di Ibtidaiyah Swasta Aisyiyah Wil. SUMUT”. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), Vol. 4, no 3, 2022.

Ganeswara, M. G., & Karmila, N. “Implementasi Supervisi di Sekolah Dasar Pertiwi Bogor”. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Vol 13, no 2, 2021.

Karmila, Nita dan Yudhie Suchyadi. “Supervisi Pendidikan di Sekolah Alam Bogor”. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Vol. 3, no. 1, (Maret 2020)

Maharwati, Besse. “Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dasar: Studi Kualitatif”. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan, Vol. 4, no. 2, (Maret 2020)

Mukhlasin, A. “Manajemen Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru di SD Swasta Al Ittihadiah Laut Dendang Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang”. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), Vol 2, no. 3, 2020.

Muslimin, I. “Meningkatkan Profesionalisme Guru Dengan Model, Pendekatan dan Teknik Supervisi Pendidikan di Era Society 5.0”. An Nahdliyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol 2, no 1. 2023.

Nasution, I., Syafriani, Y., Ramadhani, S., Nurjannahi, D., Ahmad, A. K., Musthofa, I. A., & Sambo, A. N. A. Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kulitas Kinerja Guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN). 2022.

Nasir, Tatang Muh., Irawan Irawan, & Tedi Priyatna. Pembelajaran al-Quran menggunakan Pendekatan Ilmiah di SMPN 1 Kadipaten Tasikmalaya. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Vol 6, no 2, 2022.

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam sebagai Tantangan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama: Journal of Management Education, 1(1), 76–89. https://doi.org/10.24252/jme.v1i1.25242

Saharudin, S., Syaifuddin, M., & Tambak, S. “Supervisi Pendidikan”. Jurnal Ilmu Multidisplin, Vol. 1, no. 2, (2022).

Sahertian, Piet A. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Waluya, J. “Supervisi pendidikan pada sekolah dasar”. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 1, no. 1. 2013

Downloads

Published

2024-12-18