Pembelajaran al-Quran Menggunakan Pendekatan Ilmiah di SMPN 1 Kadipaten Tasikmalaya
DOI:
https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v6i2.5416Keywords:
Secientific Approach;, Islamic Learning, Qur'anic LearningAbstract
This paper aims to describe the implementation of Islamic learning with a scientific approach to learning materials for reading the Koran in high school. The method used in this research is qualitative. Data were collected using document study techniques, interviews, and observations. The results of the study show that in several theoretical aspects of learning, scientific principles have been used because 1) it has included the process of observing, asking questions, gathering information, associating, and communicating; 2) have used several standardized Qur'anic learning methods and through the results of trials or research. The combination of the use of scientific principles and some of the results of trials of the Qur'anic learning method can strengthen the quality of scientific Qur'anic learning and the assessment of learning outcomes becomes more measurable.
Downloads
References
Anugrahana, A. “Hambatan Guru SD Dalam Penyusunan SPP (Subject Specific Pedagogy) Kurikuylum Baru Di Sekolah Dasar.” uksw.edu, Vol. 2, (2019): 35.
Arifin, Z. Komponen Dan Organisasi Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya., 2012.
Deta, A, U. “Peningkatan Pemahaman Materi Kuantisasi Besaran Fisis Pada Calon Guru Fisika Menggunakan Metode Diskusi Kelas Dan Scaffolding.” Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, Vol. 6, No. 2, (2017).
Fathurrohman, Pupuh. dan Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Ke-6. Bandung: PT. Reflika Aditama, 2014.
Hasan, Said Hamid. “History Education in Curriculum 2013: a New Approach To Teaching History.” Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, Vol. 14, No. 1, (2013): 163. https://doi.org/10.17509/historia.v14i1.2023.
Helmiati. Model Pembelajaran | Dr. Hj. Helmiati, M.Ag. | download. Aswaja Pressindo, 2012.
Heriyanto., Prabowo, A. “Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) Oleh Pemustaka Di Perpustakaan SMA Negri 1 Semarang.” Ilmu Perpustakaan, Vol. 2 (2013): 2.
Herviani, V., Febriansyah, A. “Tinjauan Atas Penyusunan Laporan Keuangan Pada Young Enterpreneur Academy Indonesia Bandung.” Jurnal Riset Akutansi, Vol. 8, No. 2, (2016).
Irawan, Filsafat Manajemen Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2019.
Irawan, Fitria Zulfa. “Pengembangan Kurikulum Akademik Sdit Miftahul Ulum Subang Berdasarkan Teori Pragmatisme Dewey Metodik Didaktik.” Pendidikan Ke-SD-an, Vo. 1, 2021.
Irawan. “Dimensi Uswah Hasanah Kepala Madrasah untuk Meningkatkan potensi Guru Pendidikan Agama Islam". Al Tarbiyah: Pendidikan (The Educational Journal) Vol. 29, No. 1, (2019): 7–16.
Iru dan La Ode Safiun, Arihi La. Analisis Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-Model Pembelajaran. Yokyakarta: Multi Presindo, 2012.
Juhansar, Juhansar. “John Locke: The Construction of Knowledge in the Perspective of Philosophy.” Jurnal Filsafat Indonesia, Vol. 4, No. 3, (2021): 254. https://doi.org/ 10.23887/jfi.v4i3.39214.
Mayudana, I Kadek Yogi. dan I Komang Sukendra. “Analisis Kebijakan Penyederhanaan RPP (Surat Edaran Menteri Pendidiikan dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2019).” IJED (Indonesian Journal of Educational Development, Vol. 1, (2020): 1.
Mulyasa, E., Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan: Suatu Panduan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
Nidawati. “Hakikat Kurikulum Pendidikan Nidawati.” Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, Vol. 11, No. 1, (2021): 22–42.
Salim, Ahmad. “‘Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Madrasah’.” Cendekia, Vol. 12, (2014): 1.
Sulastri. ““Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran PAI di SMPN 2 Dan SMPN 5 Kota Bandung".” Tarbawy, Vol. 2, (2015): 1.
Sutrisno. Pendidikan islam yang menghidupkan. Yogyakarta: Kota Kembang, 2008.
Vidiarti, Erni. “Analisis Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam”. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. 5, (2019): 2
Yusanto, Ismail. Menggagas Pendidikan Islami. Bogor: Al-Azhar Press, 2014.