Penerapan Strategi Assessment Search Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dasar Negeri

Authors

  • Dian Eka Priyantoro Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro, Lampung, Indonesia
  • Yuniada Trianingsih Sekolah Dasar Negeri 1, Kota Raman, Lampung Timur, Lampung, Indonesia
  • Desti Dwi Sartika Sekolah Dasar Negeri 1, Kota Raman, Lampung Timur, Lampung, Indonesia
  • M.Aldila Rahman Sekolah Dasar Negeri 1, Kota Raman, Lampung Timur, Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v6i2.5308

Keywords:

Application;, Assessment Search;, Islamic Religious Education

Abstract

This journal has the aim of providing a discussion about learning Islamic religion in primary school which focuses on the application of strategy assessment tests in learning Islamic religion, teachers use imaginative and active strategies in an effort to create the potential of children. Therefore, it can be said that the learning methodology used by the teacher is half of the learning spirit because the learning strategy is the guide for learning in the classroom. In this journal, implement an assessment search strategy in Islamic religious education learning at one city Raman public elementary school which is part of a fun learning event. This learning strategy can be an adaptive strategy, this learning strategy in evaluating students in a fast time can also spur children's understanding well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Ramli. “Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran.” Lantanida Journal, vol. 4, no. 1 (2018).

Ar Rasikh. “Pembelajaran Al-Qur’an Hadits Di Madrasah Ibtidaiyah: Studi Multisitus Pada MIN Model Sesela Dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib.” Jurnal Penelitian Keislaman, vol. 15, no. 1 (2019).

Dipayana, Md Dyatma. “Pengaruh Strategi Pembelajaran Rotating Trio Exchange (RTE) Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, vol. 2, no. 1 (2014).

Fauhan, Iva. and Agus Gunawan. “Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Go To Your Post Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Pada Materi Masalah Sosial.” Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, vol. 10, no. 2 (2018).

Ganing, Royal Muntaha., Muhammad Ilyas, and Fahrul Basir. “Pengaruh Strategi Assessement Search Untuk Meningkatkan Pemahaman Relasional Siswa.” Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, vol. 3, no. 1 (2020).

Majid. Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015.

Mufid, Miftara Ainul. “Penerapan Metode Reading Aloud Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Pelajaran BTQ Kelas X di SMA Ma’arif NU Pandaan.” Jurnal Mafhum, vol. 1, no. 2 (2016).

Muzakki, Ahmad. Husniyatus Salamah Zainiyati, and Dani Cahyani Rahayu. “Desain Pembelajaran Model ASSURE Berbasis Multimedia Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits.” Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 10, no. 1 (2021).

Ni’mah, Fardatun. “Penerapan Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing Disertai Media Video Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA Siswa Kelas VII.” Jurnal Profesi Keguruan, vol. 3, no. 1 (2017).

Nur, Syamsiara. “Pengaruh Strategi Pembelajaran Card Sort Terhadap Hasil Belajar Biologi Peserta Didik.” JURNAL SAINTIFIK, vol. 2, no. 1 (2016).

Pane, Aprida, and Muhammad Darwis Dasopang. “Belajar Dan Pembelajaran,.” FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3, no. 2, (December 30, 2017): 333–52. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945.

Sari, Edma Kumala. M. Yusuf Setia Wardana, and Mei Fita Asri Untari. “Strategi Pembelajaran Card Sort Terhadap Hasil Belajar.” Mimbar PGSD Undiksha, vol. 7, no. 3 (2019).

Silberman and Melvin. Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusamedia, 2006.
Syahrial. “Strategi Pembelajaran Assesman Search: Disain Dan Implementasi.” Jurnal Ilmiah DIKDAYA, vol. 7, no. 2 (2017).

Tim Pengembang MKDP. Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers, 2011.

Uno, Hamzah B. and Satria Koni. Assessment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2013.

Vanalita, Mila, Jalmo, and Marpaung. “Pengaruh Pembelajaran Jigsaw Terhadap Kemampuan Komunikasi Lisan Dan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Bioterdidik, vol. 2, no. 9 (2014).

Waryani Waryani and Kosiin Aziz. “Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Al-Qur’an Hadits Melalui Pembelajaran Baca Tulis Qur’an (BTQ) Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI) Darussalam Suka Slamet Kecamatan Kroya Kabupaten Indramayu.” Jurnal Ilmiah Indonesia, vol. 4, no. 8 (2018).

Yamin, Martinis. Profesionalisasi Guru Dan Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Pers, 2007.

Zaini, Hisyam. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani, 2008.

Downloads

Published

2022-11-29