PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS STRATEGI PQ4R UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN SELF EFFICACY SISWA
DOI:
https://doi.org/10.32332/linear.v1i1.2207Keywords:
critical thinking, modules, self efficacy, PQ4R strategy.Abstract
Mathematical modules are important to study related to the development needs of students' critical thinking processes. Students' confidence when solving critical thinking questions contained in the module independently also becomes important to note. The purpose of this research and development is to develop mathematical modules and their effectiveness on the ability to think critically mathematically and self-efficacy of students to improve. Limited testing is done after validation by experts and initial trials on small groups of students. The effectiveness test in one class of students shows modules that already have a good category on the content standard, media, and language feasibility can make students meet the minimum completeness criteria. While students' self efficacy tends not to show significant changes.
References
Amalia, Finariyati Arief Aulia Rahman Yuli. (2020). “Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa.” Maju: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 7(1):89–97.
Anita, N.M.Y, I.W., Karyasa, I.N. Tika. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Terhadap Self-Efficacy Siswa. e-Journal Program Pasca-sarjana Universitas Pendidi-kan Ganesha, Vol. 3. [online] Tersedia: [http://pasca.undiksha.ac.id/ejournal/index.php/jurnal_ipa/article/download/800/585.Diakses pada 16 Juni 2016].
Beyer, B.K. (1995). Critical Thinking. Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
Depdiknas. (2006). Kurikulum 2006: Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Mata Pelajaran Matematika. Jakarta: Depdiknas.
Devita, R. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Modul Matematika Kelas XI IPA SMA di Bandar Lampung. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidi-kan Unila, Vol. 1 (7). [online] Tersedia: [http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JTP/artikel/view/2274. Diakses pada 28 Oktober 2015].
Elder, Linda, and Richard Paul. (2008). “Critical Thinking: The Nuts and Bolts of Education.” Optometric Education 33(3):88–91.
Febriana, Rina, Gianti Elsa Putri, Program Studi, and Pendidikan Matematika. (2020). “Pengaruh Self-Efficacy Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Dengan Menerapkan Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas XI MIA 1 SMA N 5.” Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika 10(April).
Fidiana, L., Bambang S., Pratiwi D. (2012). Pembuatan dan Implementasi Modul Praktikum Fi-sika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemandirian Siswa Kelas XI. Unnes Physics Education Journal, Vol. 1 (2), 38-44. [online] Tersedia:[http://journal.unnes.ac.id/artikel_sju/upej/1377. Diakses pada 16 Juni 2016].
Ikashaum, Fertilia. (2019). “The Development of Module To Increase Critical Thinking Skill.” Jurnal Matematika dan Pembelajaran 7(2):22–30.
Johnson, E.B. (2002). CTL Contextual Teaching & Learning. Bandung: Kaifa.
Jumaisyaroh, T., E.E. Napitupulu, Hasratuddin. (2014). Peningka-tan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP melalui Pembelajaran Berbasis Masa-lah. Jurnal Kreano, Vol. 5 (2), 157-169. [online] Tersedia:[http://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/kreano/3325. Diakses pada 16 Juni 2016].
Lestari, K.A. (2014). Implementasi Brain-Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Unsika, Vol. 2 (1), 36-46. [online].[http://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/120. Diakses pada 16 Juni 2016].
Liu, X. (2009). The Effect of Mathematics Self efficacy on Mathematics Achievement of High School Students. NERA Conference Proceedings, 22 Oktober 2009: University of Connecticut. [online] Tersedia:[http://digitalcommons.uconn. edu/nera_2009/30. Diakses pada 18 April 2015].
Peter, Ebiendele Ebosele. (2012). “Critical Thinking: Essence for Teaching Mathematics and Mathematics Problem Solving Skills.” African Journal of Mathematics and Computer Science Research 5(3):39–43.
Pratama, F.S. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Maslaah Matem-atika dengan Problem Posing pada Siswa Kelas VIII Semester II SMP Muhammadiyah 6 Surakarta Tahun 2014/2015. Publikasi Ilmiah UMS. [online][http://eprints.ums.ac.id/34958/1/NASKAHPUBLIKASI.pdf. Diakses pada 16 Juni 2016].
Pujawan, G.N. (2005). Implementasi Pendekatan Matematika Realistik Dengan Metode PQ4R Berbantuan LKS Dalam Me-ningkatkan Motivasi Dan Pres-tasi Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 4 Singaraja. Jur-nal Pendidikan dan Penga-jaran IKIP Negeri Singaraja, Vol. 38, 774-792. Tersedia [online].[pasca.undiksha.ac.id/images/img_item/803.doc. Di-akses pada 2 November 2015].
Rosnawati, R. (2012). Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Matematika Untuk Mendukung Pem-bentukan Karakter Siswa. Makalah pada Seminar Nasional Pendidikan, 29 Juni 2012, Universitas Sanata Dharma.[online]. [http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/makalah_an_Rosnawati_UNY_29_Juni_2012_apload.pdf. Diakses pada 16 Juni 2016].
Sadewi, A. (2012). Meningkatkan Self Efficacy Pelajaran Matematika Melalui Layanan Penguasaan Konten Teknik Modeling Simbolik. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, Vol. 1 (2), 7-12. [online]. [http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk. Diakses pada 16 Juni 2016].
Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan Jenis Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana.
Santrock, J. W. (2004). Educational Psychology, 2nd Edition. McGraw-Hill Company, Inc.
Zeldin, A.L. (2000). Sources and Effects of the Self-Efficacy Beliefs of Men with Careers in Mathematics, Science, and Technology. Emory University. Disertation: tidak dipublikasi-kan. [online] Tersedia:[http://www.des.emory.edu/mfp/Zeldin Dissertation2000.PDF. Diakses pada 17April 2015].
Zimmerman, Barry J. (1995). Self-Efficacy and Educational Development. In A. Bandura (Ed.). Self-Efficacy in Changing Societies (Pp. 202–231). Cambridge, UK: Cambridge University.