Uncovering student misconceptions: A watson's framework analysis of roman numerals problems

Authors

  • Fitri Aida Sari Universitas Mulawarman
  • Nurdiyah Kurniati Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.32332/kkttx486

Keywords:

Errors, Student, Roman Numerals, Watson’s Category

Abstract

This study analyzes the errors made by second-semester students of the Elementary School Teacher Education Study Program in solving Roman numeral problems. This study uses a descriptive qualitative approach with 35 students as subjects selected through purposive sampling techniques. The research instrument used six questions to identify errors based on Watson's categories: inappropriate data, inappropriate procedures, omitted data, omitted conclusions, response level conflicts, undirected manipulation, skills hierarchy problem, and other errors (not providing answers). The analyzed data was reduced, presented, and concluded. The study's results indicate that other errors (specifically about students who did not provide answers) were the most dominant (40.41%), with details of the errors that occurred in numbers 2, 3, 4, 5, and 6, respectively, 5.48%, 4.11%, 3.42%, 13.70%, and 13.70%. Other types of errors were response-level conflicts, inappropriate procedures, undirected manipulation, omitted conclusions, and inappropriate data. The implications of this study emphasize the importance of conceptually understanding-based learning in teaching Roman numerals.

References

Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Aksioma, 8(1), 17–30.

Amir, M. (2019). Buku Ajar Mata Kuliah Bilangan untuk Guru Sekolah Dasar: Suatu Pendekatan Konseptual. UMSIDA Press.

Hakim, A. R., & Mulyatna, F. (2023). Sejarah Matematika: Perkembangan Bilangan Matematika Empiris. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, 471–478.

Husnaidah, M., Hrp, M. S., & Sofiyah, K. (2024). Konsep Dasar Matematika Fondasi untuk Berpikir Logis. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(12), 41–47.

Ja’faruddin, Zaki, A., Rahman, A., Sidjara, S., & Nyulle, R. (2024). Program Kelas Cermat Mahasiswa Matematika KKNT 2023 Sebagai Upaya Meningkatkan Pengetahuan Dasar Matematika Siswa SD Inpres 4/82 Jompie. Panrannuangku Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 55–58. https://doi.org/10.35877/panrannuangku2576.

Jusmawati. (2020). Makalah Bilangan Romawi. Universitas Megarezky.

Magdalena, I., Anggraini, I. A., & Khoiriah, S. (2021). Analisis Daya Pembeda dan Taraf Kesukaran Pada Soal Bilangan Romawi Kelas 4 SDN Tobat 1 Balaraja. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 151–158. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara.

Mifroh, N. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implementasinya dalam Pembelajaran di SD/MI. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 3, 253–263.

Mujib, A. (2019). Kesulitan Mahasiswa Dalam Pembuktian Matematis: Problem Matematika Diskrit. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 51–57.

Novianti, D. E. (2015). Analisis Kesalahan dalam Mengerjakan Soal Materi Logika Matematika Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika (JP2M), 1(1).

Nurhikmah, S., & Febrian. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Permasalahan Integral Tak Tentu. JURNAL TATSQIF, 14(2), 218–237. https://doi.org/10.20414/j-tatsqif.v14i2.1074.

Oktavia, Y., Yensy, N. A., & Syafdi, M. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Bilangan Romawi di Kelas V SD Negeri 69 Kota Bengkulu. Universitas Bengkulu.

Oktaviani, R., & Rijal, R. (2016). Penerapa Metode Kumon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bilangan Romawi. PRIMARY, 8(1), 75–92.

Ong, Hananta, F. I., & Ratu, N. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Logaritma. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 29–35.

Pamungkas, M. D., & Wicaksono, A. B. (2019, March 27). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri Bidang Berdasarkan Teori Newman. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP) IV.

Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran. MATHEMA JOURNAL, 2(1), 32–39.

Rahmaini, N., & Chandra, S. O. (2024). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1). https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya.

Rosyidah, A. N. K., Maulyda, M. A., & Oktaviyanti, I. (2020). Miskonsepsi Matematika Mahasiswa PGSD pada Penyelesaian Operasi Hitung Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 2(01), 15–21. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v2i01.24.4

Tias, A. A. W., & Wutsqa, D. U. (2015). Analisis Kesulitan Siswa SMA dalam Pemecahan Masalah Matematika Kelas XII IPA di Kota Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 28–39. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i1.7148.

Downloads

Published

2025-09-19