Contribution of calculus 1 and calculus 2 skills to learning outcomes in machine and artificial intelligence courses

Authors

  • Anisatul Farida Universitas Duta Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.32332/63vq5m85

Keywords:

Calculus 1, Learning Outcomes, kalkulus 2, hasil belajar, kecerdasan mesin dan buatan

Abstract

This study investigates the influence of students' abilities in Calculus I and Calculus II on their academic performance in the Machine and Artificial Intelligence course. The research explores explicitly three aspects: (1) the individual contribution of Calculus I, (2) the individual contribution of Calculus II, and (3) the combined effect of both on learning outcomes. Using an associative quantitative method, the study involved 35 first-semester Informatics Engineering students at Duta Bangsa University, selected through quota sampling. Data were gathered through tests and documentation and analyzed using multiple linear regression in SPSS with a 5% significance level. The results reveal that Calculus I ability does not have a statistically significant effect on student performance. In contrast, Calculus II's ability demonstrates a significant positive impact. Furthermore, the combined abilities in Calculus I and II significantly influence learning outcomes in the course. These findings highlight the essential role of Calculus II in enhancing students' comprehension of complex topics in artificial intelligence and machine learning, suggesting that a stronger foundation in advanced calculus may better prepare students for success in related fields.

References

Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif.

Afsari, S., Siregar, S. U., & Harahap, R. D. (2023). Pengaruh Manajemen Kelas dan Fasilitas Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Basicedu, 7(1), 535–543.

Armella, R., & Rifdah, K. M. N. (2022). Kesulitan Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar. Sultan Idris Journal of Psychology and Education, 14–27.

Danuarta, H. S. (2024). Pengaruh Ketersediaan Sarana dan Prasarana dalam Proses Pembelajaran. ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 4(2), 263–269.

Farida, A., & Indah, R. P. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Aljabar Linear Mahasiswa dalam Pembelajaran Daring (Analysis of Students’ Learning Difficulties in Linear Algebra in Online Learning). Jurnal Analisa, 7(2), 124–134.

Farida, A., & Indah, R. P. (2024). The Impact of Project-Based Learning with E-modules on Mathematical Communication Skills. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 12(3), 626–635.

Hari, N. P. K. (2020). Pengaruh Ketahanmalangan dan Regulasi Diri Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 224–234.

Harjono, A., Gunawan, G., & Ayub, S. (2021). Pengembangan Perangkat dengan Model Pembelajaran Advance Organizer untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Retensi Fisika Peserta Didik. KONSTAN-JURNAL FISIKA DAN PENDIDIKAN FISIKA, 6(1), 11–17.

Hill, W. F., Khozim, M., & Prihatmoko, A. (2021). Theories Of Learning: Analisis Pembelajaran Matematika dan Kognisi dalam Komputer. Nusamedia.

Id, I. D. (2021). Machine Learning: Teori, Studi Kasus dan Implementasi Menggunakan Python (Vol. 1). Unri Press.

Jailani, M. S., & Saksitha, D. A. (2024). Tehnik analisis data kuantitatif dan kualitatif dalam penelitian ilmiah. Jurnal Genta Mulia, 15(2), 79–91.

Mona, S., & Yunita, P. (2021). Faktor-faktor yang berhubungan dengan prestasi belajar mahasiswa. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian Dan Kajian Ilmiah, 15(2).

Muarif, J. A., Jihad, F. A., Alfadli, M. I., & Setiabudi, D. I. (2022). Hubungan perkembangan teknologi AI terhadap pembelajaran mahasiswa. Seroja: Jurnal Pendidikan, 1(2), 117–127.

Oktafiani, O., & Mujazi, M. (2022). Pengaruh media pembelajaran Nearpod terhadap motivasi belajar pada mata pelajaran matematika. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 124–134.

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Risfi, P. Y. F., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Setingkat Sekolah Dasar. ISLAMENTARY; Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 83–96.

Sari, M., Rachman, H., Astuti, N. J., Afgani, M. W., & Siroj, R. A. (2023). Explanatory survey dalam metode penelitian deskriptif kuantitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 10–16.

Susilo, G., & Pancarani, N. (2020). Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Blended Learning Mata Kuliah Kalkulus Lanjut Era Pandemi Covid-19. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 37–48.

Tangkearung, S. S., & Palimbong, D. R. (2024). Peran Kecerdasan Buatan dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Masa Depan. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 52–59.

Downloads

Published

2025-06-28