Implementation of Vygotsky's Developmental Psychology Theory to Overcome Mathematics Learning Anxiety

Authors

  • Nezar Subiantoro Institut Alif Muhammad Imam Syafi'i
  • Jeni Ifatul Lailiyah Institut Alif Muhammad Imam Syafi'i
  • M. Amirudin Mangku Saputra Institut Alif Muhammad Imam Syafi'i
  • Muhammad Nurwahid Institut Alif Muhammad Imam Syafi'i

DOI:

https://doi.org/10.32332/0h11yh51

Keywords:

Developmental Psychology, Vygotsky's Theory, Mathematics Learning Anxiety

Abstract

This study explores the application of Vygotsky's developmental psychology theory to overcome mathematics learning anxiety among students. It emphasizes the importance of key concepts such as Zone of Proximal Development (ZPD), Scaffolding, and the role of language as a mediating tool in the learning process. By fostering a collaborative learning environment, where students engage in group discussions and share ideas, this research highlights how emotional support can reduce the fear and anxiety often associated with mathematics. This research includes research studies using literature review methods. Data in the form of articles relevant to Vygotsky's theory and mathematical anxiety. Then the data is analyzed and concluded. Findings suggest that implementing social-emotional interventions, such as providing extra time for assignments and creating a safe learning atmosphere, can significantly increase students' self-confidence and reduce stress.

 

References

Amariza, A. H., Safitri, N. S., Mulyaningsih, W. J., & Susilo, B. E. (2024). Systematic Literature Review: Mengurangi Tingkat Kecemasan Peserta Didik Menyelesaikan Persoalan Matematika dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 7, 852–872. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Aprilia R., F., & Putri P., J. (2022). Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 1–4. http://journal.unirow.ac.id/index.php/jrpm

Aprilia Rahmawati, F., & Putri Purwaningrum, J. (2022). Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 1–4.

Arifah, D., & Nur, K. (2025). Strategi Efektif Membimbing Diskusi Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Kolaborasi Siswa. Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 213–220.

Bornaa, C. S., Rahaman, H. A., & Iddrisu, A. B. (2023). Mathematics Anxiety and Academic Performance of Senior High School Students in Sagnarigu Municipality, Ghana. East African Journal of Education Studies, 6(2), 323–342. https://doi.org/10.37284/eajes.6.2.1358

Bulan, Y. E., Zahra, Z., & Nisa’, I. K. (2022). Pengaruh Lingkungan Sosial terhadap Perkembangan Mental Remaja. TAUJIHAT: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 99–115. https://doi.org/10.21093/tj.v3i2.6481

Damayanti, N. W. (2021). Praktik Pemberian Scaffolding oleh Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar (SBM) Matematika. LIKHITAPRAJNA Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 18(1), 87–97.

Fadhilah, A. A. N., Alviyanti, D., & Husny, M. R. R. (2023). Pengaruh Dukungan Teman Sebaya terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa BPI UIN Jakarta. RAZIQ: Jurnal Pendidikan Islam, 174–178.

Husein, M. Bin. (2020). Kesulitan Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Karangwaru Yogyakarta. Cahaya Pendidikan, 6(1), 56–67. https://doi.org/10.33373/chypend.v6i1.2381

Iva Swastika, A., & Puji Utami, I. W. (2025). Penerapan Scaffolding Pada Zone Of Proximal Development ( ZPD ) Kelas X DKV-2 di SMK Terhadap Mata Pelajaran Sejarah. The Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1). https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p68-76

Jelita, S. K., & Sholehuddin. (2024). Upaya Guru Pembimbing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah 2024 FIP UMJ, 800–809.

Kurniasih, A. W., Wiyanti, D. T., & Zahid, M. Z. (2018). Visualisasi Konsep Matematika dalam Pembelajaran Menggunakan Geogebra. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 796–799.

Mira, M., Irmawati, I., Baharuddin, S. M., Grace, G., Jonial, J., Kurniawan, R., Mustafa, S. A. M., & Rosmiati, R. (2024). Analisis Permasalahan Pembelajaran Matematika di SMK Negeri 3 Majene. Maximal Journal : Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya Dan Pendidikan, 2(2), 251–256.

Mustofa, H., Jazeri, M., Mu’awanah, E., Setyowati, E., & Wijayanto, A. (2023). Stratergi Pembelajaran Scaffolding dalam Membentuk Kemandirian Belajar Siswa. Al Fatih, 1(1), 42–52.

Prasetyo, F., & Dasari, D. (2023). Studi Literatur: Identifikasi Kecemasan Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 240–253. https://doi.org/10.32938/jpm.v4i2.3649

Prasetyo, F., & Juandi, D. (2023). Systematic Literature Review: Identifikasi Penerapan Model Pembelajaran Terhadap Kecemasan Matematika Siswa. Elips: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 28–47. http://journal.unpacti.ac.id/index.php/ELIPS

Purwasih, S. M., & Rahmadhani, E. (2022). Penerapan Scaffolding Sebagai Solusi Meminimalisir Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Spldv. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(2), 91. https://doi.org/10.24853/fbc.7.2.91-98

Ramirez, G., Hooper, S. Y., Kersting, N. B., Ferguson, R., & Yeager, D. (2018). Teacher Math Anxiety Relates to Adolescent Students’ Math Achievement. AERA Open, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.1177/2332858418756052

Rawa, N. R., & Mastika Yasa, P. A. E. (2019). Kecemasan Matematika Pada Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Journal of Education Technology, 2(2), 36. https://doi.org/10.23887/jet.v2i2.16180

Reza, R. M., Setianingsih, E. S., & Respati, A. R. (2023). Efektivitas Mindfulness Training Teknik Deep Breathing untuk Meningkatkan Kontrol Diri Peserta Didik Kelas 10 SMA Negeri 6 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Tahun 2023, 09(8), 316–327.

SALSABILA, Y. R., & MUQOWIM, M. (2024). Korelasi Antara Teori Belajar Konstruktivisme Lev Vygotsky Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl). LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 813–827. https://doi.org/10.51878/learning.v4i3.3185

Saputra, R., Novaliyosi, N., Syamsuri, S., & Hendrayana, A. (2024). Systematic Literature Review: Strategi Scaffolding dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1697–1710. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i2.3312

Septiyaningsih, D. N., Alkhayya, N., Mardiana, N., & Setiyoko, D. T. (2025). Peran Teknologi dalam Penggunaan Media Belajar Bagi Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 07(02), 10309–10318.

Setiawan, A. (2024). Mengatasi Kecemasan Siswa dalam Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Edukasi, 7(1), 28–36. https://doi.org/10.35141/jie.v7i1.1020

Siti Ashari Arbiah Harahap, & Vebi Radiatul Rahman. (2023). Kecemasan Matematika Siswa dalam Pembelajaran. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(1), 135–140. https://doi.org/10.29303/griya.v3i1.274

Tampubolon, J., Atiqah, N., & Panjaitan, U. I. (2019). Pentingnya Konsep Dasar Matematika pada Kehidupan Sehari-Hari Dalam Masyarakat. Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1–10.

Victor-Aigbodion, V. (2023). Effect of mindfulness-based interventions on students with mathematics anxiety: a discursive-analytic review. Konselor, 12(1), 39–46. https://doi.org/10.24036/020231219-0-86

Downloads

Published

2025-04-23