NEW MODERNISME FAZLUR RAHMAN DALAM PARADIGMA PENDIDIKAN ISLAM

  • samsul bahri IAIN kendari
  • Hasan Basri Tanjung Universitas Ibn Khaldun Bogor
  • Halimatun Saadiyah Universitas Al Washliyah Medan

Abstract

Abstrak


Kajian ini berjudul new modernism Fazlurrahman dalam paradigma pendidikan Islam dengan memakai pendekatan sejarah dan metode yang pakai komparatif. Karena itu, studi ini menyimpulkan bahwa pemikiran pendidikan Fazlur  Rahman terhadap New modernisasi pendidikan Islam cenderung komprehensif, hal ini terlihat komponen pendidikan yang digagas, mulai dari tujuan, peserta didik, pendidik sangat mementingkan modernisasi, sehingga dunia pendidikan Islam tidak tertinggal  dan terbelakang serta dapat mengikuti perkembangan zaman. Bahkan Fazlur Rahman telah menggagas paradigma pendidikan non dikotomik sebuah sistem pendidikan yang tidak mengenal adannya pemisahan antara ilmu agama dan ilmu umum. akan tetapi wawasan integratif  yang memandang ilmu sebagai satu kesatuan utuh dalam memahami realitas dan rahasia Tuhan adalah opini utama yang harus disosialisasikan kepada kalangan muslim.


Kata Kunci: Modernisme, Fazlur Rahman, pendidikan Islam


Abstract


                    This study is entitled Fazlurrahman's new modernism in the paradigm of Islamic education by using a historical approach and methods that use a comparative. Therefore, this study concludes that Fazlur Rahman's educational thoughts on the New modernization of Islamic education tend to be comprehensive, this can be seen from the educational components that were initiated, starting from the goals, students, educators who really place importance on modernization, so that the world of Islamic education is not left behind and backward and can follow. current development. Even Fazlur Rahman has initiated a non-dichotomic educational paradigm, an education system that does not recognize that there is a separation between religious and general sciences. however, an integrative insight that views science as a whole in understanding the reality and secrets of God is the main opinion that must be socialized to Muslims.


                    Keywords: Modernism, Fazlur Rahman, Islamic education

References

Daftar Pustaka
Syed Sajjad Husain dan Syed Ali Ashraf, Crisis in Muslim Educaion, Jeddah King Abdul AzizUniversitas, 1979.

Abu A’la, Dari Neomodernisme ke Islam Liberal, Jakarta, Paramadina, 2003.

Fazlur Rahman, An Autobiographical Note, dalam Journal Of Islamic Reseach Vol. 4, No. 4, Oktober 1990.

__________Cita-Cita Islam, Terj, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2000.

___________, Gelombang Perubahan Dalam Islam, Studi Tentang Fundamentalisme Islam, Jakarta, Rajawali Press, 2000.

__________, Islam, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2000.

____________, Islam and Modernty; Tranformation of an Intelektual Tradition, Chicago, University of Chicago Press, 1984.

____________, “The Qur’anic Solution of Pakistan’s Education Problem”, dalam Islamic Studies, Vol, IV, No. 4. 1967.


Yuzril Ihza Mahendra, Modernisme dan Fundamentalisme dalam Politik Islam, Jakarta, Paramadina, 1999.

Mohammed Arkoun, Islam Kontemporer Menuju Dialog antar Agama, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2001.

A. Mukti Ali, Beberapa Persoalan Agama Dewasa Ini, Jakarta, Rajawali Press, 1988.

Harun Nasution, Pembaharuan dalam Islam; Sejarah Pemikiran dan Gerakan, Jakarta, Bulan Bintang, 1994.

Hamdi A. Rabie, Islam Sebagai Kekuatan Internasional, Bandung, Rosda Karya, 1998.

Abdurrahman Saleh, Konsepsi dan Pengantar Dasar Pembaharuan Pendidikan Islam, Jakarta, DPP GUPPI, 1993.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta, Balai Pustaka, 1989.

Greg Barton Gagasan Islam Liberal di Indonesia; Pemikiran Neo Modernisme Nurcholish Madjid, Djohan Effendi, Ahmad Wahid dan Abdurrahman Wahid, 1968-1980, Jakarta, Paramadina, 1999.

Nurcholish Madjid, Kehampaan Sepritual Masyarakat Modern, Jakarta, Media Cita, 2000.

A. Syafi’I Ma’arif, Peta Bumi Intelektual Islam di Indonesia, Bandung, Mizan, 1993.
_____________, Islam Kekuasaan Doktrin dan Keagamaan Umat, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 1991.
Published
2021-08-10
How to Cite
BAHRI, samsul; TANJUNG, Hasan Basri; SAADIYAH, Halimatun. NEW MODERNISME FAZLUR RAHMAN DALAM PARADIGMA PENDIDIKAN ISLAM. Riayah : Jurnal Sosial dan Keagamaan, [S.l.], v. 6, n. 01, p. 13-28, aug. 2021. ISSN 2548-6446. Available at: <https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/riayah/article/view/3247>. Date accessed: 26 oct. 2021.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.