POLA KOMUNIKASI RUMAH SINGGAH MITRA AL-AKHYAR DALAM PROSES PEMBINAAN KEAGAMAAN ANAK JALANAN DI BANDAR LAMPUNG

Authors

  • hud leo perkasa maki IAIN METRO
  • Ade Nur Istiani UIN RI Lampung
  • Is Susanto UIN RI Lampung

DOI:

https://doi.org/10.32332/ath_thariq.v4i2.2184

Keywords:

Pola Komunikasi, Rumah Singgah, Pembinaan Keagamaan

Abstract

The Street Kids, behind the negative sides of their social life environment, some of them still have nature to recognize their God. The existence of the street kids in Bandar Lampung keeps increasing everyday. In the other side, the government gives less attention to this case,so that the street kids become the citizen who are avoided by the society. The Homeless Shelter of Al-Akhyar is the non-governmental organization standing independently having awareness towards the existence of the street kids in Bandar Lampung. The organization which initiatively implementing religion development of the street kids. The Communication Pattern of the Homeless Shelter of Mitra Al-Akhyar in implementing the religion development ofthe street kids in Bandar Lampung based on the term of faith (Islamic Aqeedah), Islamic Syariah, and Moral. The communication patterns implemented in this case are conversation, story telling, parable, advice, attention, exemplary, habituation, and lecture.

 

References

Ancok, Djamaluddin, Psikologi Islami, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1994, Cet. Ke-1.
An-Nahlawi, Abdurrahman, Prinsip-Prinsip dan Metode Pendidikan Islam, Bandung: Diponegoro, 1992, Cet. Ke-1.
Cangara, Hafied, Pengantar Ilmu Komunikasi, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2000, Cet. Ke-2.
Departemen Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Bandung: Diponegoro, 2005.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1997, Edisi Kedua, Cet. Ke-IX.
Efendy, Onong Uchjana, Ilmu Komunikasi Teori dan Praktik, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
Hafi, Ansyari, Dasar-Dasar Ilmu Jiwa Agama, Surabaya: Usaha Nasional, 1991, Cet. Ke-1.
Hardjana, A. M., Komunikasi Intrapersonal dan Komunikasi Interpersonal, Yogyakarta: Kansius, 2003.
Hendropuspito, Sosiologi Agama, Yogyakarta: Kanisius, 1990, Cet. Ke-1.
https://lampung.antaranews.com/berita/392874/dinsos-akui-tidak-memiliki-tempat-pembinaan-anak-jalanan.
Huraerah, Abu, Kekerasan Terhadap Anak, Bandung: Penerbit Nuansa, 2006.
Jumhur dan Muh. Surya, Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah, Surabaya: Bina Ilmu, tt.
Kahmad, Dadang, Metode Penelitian Agama, Bandung: Pustaka Setia, 2000.
Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam (Upaya Mengefektifkan PAI di Sekolah), Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.
Pratikno, Riyono, Berbagai Aspek Komunikasi, Bandung: Remaja Karya, 2002, Cet. Ke-4.
Pratikto, Riyono, Berbagai Aspek Komunikasi, Bandung: Remaja Karya, 2007, Cet. Ke-3.
Rakhmat, Jalaluddin, Metode Penelitian Komunikasi, Cet. Ke-13, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
Ramayulis, Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2005.
Suyanto, dkk, Krisis dan Child Abuse, Kajian Sosiologis tentang Kasus Pelanggaran Hak Anak dan Anak-Anak yang Membutuhkan Perlindungan Khusus (Child in Need of Special Protection), Surabaya: Erlangga Univercty Press, 2008, Cet. Ke-3.
Widjaja, H.A.W., Ilmu Komunikasi, Pengantar Studi, Edisi Revisi, Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Zaini, Syahminan, Hakikat Agama dalam Kehidupan Manusia, Surabaya: Al-Ikhlas, 1998, Cet. Ke-1.

Downloads

Published

2020-12-22

Issue

Section

Articles