Ekstraversi dan Kompetensi Berbahasa Arab
Perspektif Konstruktivisme Sosial
DOI:
https://doi.org/10.32332/al-fathin.v4i01.3636Keywords:
Language competency, extraversio, Vygotsky's social constructivismAbstract
Language competency and extraversion relationships are certainly an important concern for every practitioner and conceptualist of Arabic learning. Such important concern is certainly based on understanding Arabic language competency and extraversion. Arabic language competency is an ability to enable Arabic productively and receptively optimized through listening, speaking, reading, writing, components, and structure of the language learned. Extraversion is the personality of a passionate individual, sociability to each other, social care in various events, assertive, courageous, and dominant in compound social interaction. These two components form a conceptual relationship by making Vygotsky's social constructivism the basis for constructing both of them in learning and global communication.
References
Agnafia, Desi Nuzul, ‘Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi’, Florea, 6.1 (2019), 45–53
Amanah, Prelia Dwi, Ahmad Harjono, and I Wayan Gunada, ‘Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Fisika Dengan Pembelajaran Generatif Berbantuan Scaffolding Dan Advance Organizer’, Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3.1 (2017), 84
Anderson Laird, Donald, The Psychology Of Selecting Men (California: Mc Graw-Hillbook Company, 1927)
Ansori, Miksan, ‘Pemikiran Komputasi (Computational Thinking) Dalam Pemecahan Masalah’, Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3.1 (2020), 111–26 <https://doi.org/10.29062/dirasah.v3i1.83>
Arsanti, Meilan, ‘Pemerolehan Bahasa Pada Anak (Kajian Psikolinguistik)’, Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3.2 (2014), 24–47
Arsyad, Azhar, Bahasa Arab Dan Metode Pengajarannya: Beberapa Pokok Pikiran (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010)
Baryadi, I Praptomo, Teori Linguistik Sesudah Strukturalisme (Yogyakarta: Sanata Dharma University Press, 2020)
Buska, Wahyudi, Mukhtar Latif, Risnita Risnita, Kasful Anwar Us, and Yogia Prihartini, ‘The Management of Language Laboratory in Improving Students Arabic Competence’, Arabi : Journal of Arabic Studies, 5.1 (2020), 51–62 <https://doi.org/10.24865/ajas.v5i1.249>
Chaer, Abdul, Psikolinguistik Kajian Teoritik (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2003)
Danindra, Lintang Sekar, and Masriyah, ‘Proses Berpikir Komputasi Siswa SMP Dalam Memecahkan Masalah Pola Bilangan Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin’, MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9.1 (2020), 95–103
Darmadi, Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa (Yogyakarta: Deepublish, 2017)
Dewi Arini, Azizah, ‘Bentuk, Makna, Dan Fungsi Bahasa Tulis Media Sosial Sebagai Alat Komunikasi Dan Interaksi Pada Internet’, Skriptorium, 2.1 (2013), 35–49
Eriyanti, Ribut Wahyu, Kartika Tiara Syarifudin, Kasem Datoh, and Eka Yuliana, Linguistik Umum (Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2020)
Faizah, Ulifa Rahma, and Yuliezar Perwira Dara, Psikologi Pendidikan Aplikasi Teori Di Indonesia (Malang: Universitas Brawijaya Press, 2017)
Fikri, Ali, Aulia Rahmawati, and Nur Hidayati, ‘Persepsi Calon Guru PAI Terhadap Kompetensi 6C Dalam Menghadapi Era 4.0’, At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 12.1 (2020), 90–96
Ghulayaini, Musthofa, Jami’u Al-Durus Al-’Arabiyah (Bairut: Syirkatu Abna Syarif Al-Anshori, 1994)
Gusti Yanti, Prima, Fairul Zabadi, and Fauzi Rahman, Bahasa Indonesia Konsep Dasar Dan Penerapan Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian Di Perguruan Tinggi (Jakarta: Grasindo, 2016)
H. Hoed, Benny, Penerjemahan Dan Kebudayaaan (Jakarta: Pustaka Jaya, 2006)
Halili, Siti Hajar, Rafiza Abdul Razak, and Zamzami Zainuddin, ‘Enhancing Collaborative Learning in Flipped Classroom’, in International Conference on Science, Engineering and Built Environment (University Of Malaya, 2014), pp. 1–4
Hamdan, Muhammad, and M.M. Huda, ‘Bahasa Dan Pikiran’, El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 7.2 (2019), 229–44 <http://digilib.unimed.ac.id/482/1/Fulltext.pdf>
Haryanto, Dadang, and Ilham Muhammad Nur, ‘Sistem Pakar Tes Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert Dengan Metode Forward Chaining’, Jurnal Teknik Informatika, 5.2 (2017), 22–30 <http://jurnal.stmik-dci.ac.id/index.php/jutekin>
Hasan, Tamam, Al-Lughah Al-’Arabiyyah Ma’naha Wa Mabnaha (Maghrib: Dar Al-Tsaqafah, 1994)
Hepner Walker, Harry, Psychology in Modern Business (Colombus: Prentice-Hall, 1938)
Hidayat, Nandang Sarip, ‘Hubungan Berbahasa, Berpikir, Dan Berbudaya’, Sosial Budaya, 11.2 (2014), 190–205 <http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SosialBudaya/article/view/834>
Hogi, Erwin, and Achmad Irvan Dwi Putra, ‘Kepribadian Ekstraversi Dan Kesepian Pada Remaja Panti Asuhan’, Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 7.1 (2019), 28–40
Husamah, Yuni Pantiwati, Arina Restian, and Puji Sumarsono, Belajar Dan Pembelajaran (Malang: UMM Press, 2016)
Inayah, Fitri, and Johan Satria Putra, ‘Manajemen Konflik Ditinjau Dari Kepribadian Introvert Dan Ekstrovert’, Soul: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 9.1 (2017), 1–12
Jauhari, Iman, Azhari Yahya, and Darmawan, Filsafat Ilmu (Yogyakarta: Deepublish, 2020)
Karinda, Fahada Bagas, ‘Belas Kasih Diri (Self Compassion) Pada Mahasiswa’, Cognicia, 8.2 (2020), 234–52
Khairani, Maya, Nurul Husna Salahudin, and Fatmawati, eds., Teras Literasi (Banda Aceh: Syiah Kuala Press, 2019)
Khotiah, Siti, ‘Peningkatan Kompetensi Membaca Teks Berbahasa Arab Melalui Metode Qiraah Mata Pelajaran Bahasa Arab Di MTs Negeri 8 Karangmojo’, Jurnal Pendidikan Madrasah, 5.2 (2020), 237–45
Krisanti, Erika, ‘Studi Karakter Ekstrovert Dan Introvert Sebagai Pendukung Perancangan Karakter Film Animasi Pendek’, Jurnal Desain, 5.3 (2018), 174–88
Lanani, Karman, ‘Belajar Berkomunikasi Dan Komunikasi Untuk Belajar Dalam Pembelajaran Matematika’, Infinity, 2.1 (2013), 13–25 <https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.21>
Lely Octaviana, Elsi Setiandari, Komunikasi Kesehatan Etika Dan Konseling (Palembang: Bening Media Publishing, 2021)
Mahabbati, Aini, ‘Language And Mind Menurut Vygotsky, Aplikasi Terhadap Pendidikan Anak Dan Kritiknya’, Jurnal Pendidikan Edukasia, 2.2 (2013), 1–14
Mislikhah, St, ‘Kesantunan Berbahasa’, Ar-Raniry, International Journal of Islamic Studies, 1.2 (2014), 285–96 <https://doi.org/10.20859/jar.v1i2.18>
Moningka, Rey Clara, ‘Pemaknaan Self Compassion Pada Tenaga Kesehatan Di Jakarta Utara Melalui Pendekatan Psikologi Ulayat’, Psibernetika, 6.2 (2013), 29–43
Muhtar, Tatang, Sosiologi Olahraga (Bandung: CV Salam Insan Mulia, 2020)
Mulyadi, Praktik Penelitian Linguistik Penelitian Etnolinguistik Penelitian Psikolinguistik Penelitian Sosiolinguistik Penelitian Pragmatik (Yogyakarta: Deepublish, 2020)
Muradi, Ahmad, Pembelajaran Menulis Bahasa Arab Dalam Perspektif Komunikatif, Kedua (Jakarta: Kencana, 2016)
Mutiah, Diana, Psikologi Bermain Anak Usia Dini (Jakarta: Kencana, 2015)
Muttaqin, Imam, and Abdul Wahab Rasyidi, ‘Taf’īl Al-Anmāṭ at-Tafā‘Uliyyah Fī Ta’Līm Al-Lugah Al-‘Arabiyyah Dākhila Al-Bī`ah Al-Iṣṭinā’Iyyah ‘Alā Ḍau’i AnNaẓariyyah Al-Ijtimā‘iyyah Aṡ-Ṡaqāfiyyah Li Vygotsky’, LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 4.2 (2020), 196–216
Nursyahrurahmah, ‘Hubungan Antara Kepribadian Introvert Dan Kelekatan Teman Sebaya Dengan Kesepian’, Jurnal Ecopsy, 4.2 (2017), 113–16
Oktavia, Fenny, ‘Upaya Komunikasi Interpersonal Kepala Desa Borneo Sejahtera Dengan Masyarakat Desa Long Lunuk’, Dunia Komunikasi, 4.1 (2016), 239–53
Özbay, Ali Şükrü, Tuncer Aydemir, and Yasemin Atasoy, ‘Extroversion - Introversion in the Context of Foreign Language Learning’, International Journal of Educational Researchers, 8.3 (2017), 1–21 <https://dergipark.org.tr/ijers/issue/43002/520619>
Pantu, Ayuba, ‘Pengaruh Bahasa Arab Terhadap Perkembangan Bahasa Indonesia’, ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 14.3 (2014), 97–115 <https://doi.org/10.18860/ua.v14i3.3154>
Puguh Jatmiko, Henry Trias, Budhi Setiawan, and Edy Tri Sulistyo, ‘Fungsi Bahasa Dalam Wacana Lisan Transaksi Jual Beli Di Pasar Klewer Surakarta Dan Relevansinya Sebagai Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMA’, in Proceedings Education and Language International Conference, 2017, pp. 359–75
Revola, Yashori, Alamsyah Harahap, and Bambang Suwarno, ‘The Analysis of Significance Difference in Writing Achievement Among the Students Who Are Introvert, Extrovert, and Ambivert’, JOALL (Journal of Applied Linguistics & Literature), 1.1 (2018), 84–96 <https://doi.org/10.33369/joall.v1i1.3939>
Rifaldi, Ahmad A, ‘Pengaruh Lagu Dewasa Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun’, Jurnal Membaca, 5.1 (2020), 1–6
S. Doniach, Nakdimon, The Oxford English-Arabic Dictionary Of Current Usage (New York: Oxford University Press, 1972)
Setiadi, Fadlan Masykura, ‘Pendekatan Psikolinguistik Bahasa Arab Di Indonesia’, Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 6.1 (2020), 57–68
Setiyadi, Alif Cahyadi, ‘Bahasa Dan Berbahasa Perspektif Psikolinguistik’, At-Ta’dib, 4.2 (2009), 167–89
Shalihah, Siti, ‘Otak, Bahasa, Dan Pikiran Dalam Mind Map’, Alfaz, 2.1 (2014), 185–99
Sirbu, Anca, ‘The Significant of Language As a Tool of Communication’, PROQUEST SciTech Journals, 13.2 (2015), 405–6 <https://doi.org/10.21279/1454-864X>
Suci, Yayu Tresna, ‘Menelaah Teori Vygotsky Dan Interdepedensi Sosial Sebagai Landasan Teori Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kooperatif Di Sekolah Dasar’, NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3.1 (2018), 231–39
Sunanik, ‘Perkembangan Anak Ditinjau Dari Teori Konstruktivisme’, SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 2.1 (2014), 43–56
Suparno, Paul, Filsafat Konstruktivisme Dalam Pendidikan (Yogyakarta: Kanisius, 2018)
Surahman Batara, Andi, Healthy Setting Ruang Publik Perkotaan: Sebuah Konsep Terminal Sehat, ed. by Abd. Kahar Muzakkir (Makasar: CV. Social Politic Genius (SIGn), 2018)
Suryana, Dadan, Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak (Jakarta: Kencana, 2016)
Susanto, Ahmad, Pengembangan Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar, Kedua (Jakarta: Kencana, 2016)
Susiawati, Wati, Al-Jurjani Versus Chomsky (Jakarta: Publica Institute Jakarta, 2020)
Susilo Adi, Sugeng, Audi Scaffolding Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Sebuah Penelitian R&D (Malang: Universitas Brawijaya Press, 2012)
Tanduklangi, Amri, and Carlina Amri, Manajemen Sumber Daya Pembelajaran Bahasa Berbantuan Komputer Computer Assisted Language Learning (Yogyakarta: Deepublish, 2019)
Taubah, Miftachul, ‘Maharah Dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab’, Studi Arab: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10.1 (2019), 31–38 <https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765>
W. Santrock, John, Adolescence (Perkembangan Remaja), ed. by Shinto B. Adelar and Sherly Saragih, Keenam (Jakarta: Erlangga, 2003)
Wahab, Muhbib Abdul, Aziz Fahrurrozi, Tulus Musthafa, and Syamsul Arifin, ‘Standarisasi Kompetensi Bahasa Arab Bagi Calon Sarjana Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri’, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5.1 (2018), 38–64 <https://doi.org/10.15408/a.v5i1.6691>
Yohanes, Rudi Santoso, ‘Teori Vygotsky Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika’, Widya Warta, 24.02 (2010), 127–35
Yunhadi, Wuwuh, ‘Realitas Bahasa Dalam Postulat Sapir Dan Whorf’, LINGUA: Journal of Language, Literature and Teaching, 13.2 (2016), 169–80 <https://doi.org/10.30957/lingua.v13i2.227>
Zakiah, Linda, and Ika Lestari, Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran, ed. by Erminawati (Bogor: Erzatama Karya Abadi, 2019)